Siirry suoraan sisältöön

Rakenteellinen sosiaalityö, Sosnet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SSOS1221V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2025 - 19.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
26.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Koulutus
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tarja Kemppainen
Vastuuopettaja
Tarja Kemppainen
Ryhmät
SSOSsyv
Sosiaalityö syventävät opinnot
Opintojakso
SSOS1221V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää rakenteelliseen sosiaalityön peruslähtökohdat, historiallisen kehityksen ja nykykeskustelun
- arvioida rakenteellisen sosiaalityön merkitystä asiakkaan ja sosiaalityön näkökulmista
- soveltaa ja kehittää rakenteellisen sosiaalityön menetelmiä sosiaalityön ammattikäytännöissä.

Toteutustavat

Opetusprofiili: ETÄ 1.

Suoritustavat

Luentoja, luentotallenteita, kirjallisuutta sekä aktiivinen osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn. Oppimispäiväkirja.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään kansalaisosallistumisen, ihmisoikeuksien, tiedon tuotannon ja strategiatyön keskeisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin sisältöihin, käytäntöihin ja välineisiin.

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan Jyväskylän yliopiston Moodlessa ajanjaksolla 26.1.-7.4.2026.
Ohjeet kurssialueelle kirjautumisesta lähetetään 2.1.2026. Kurssin alussa järjestetään informaatiotilaisuus Zoomissa 26.1.2026 klo 12.00-13.00 sekä kahden muun osion alussa 9.2.2026 klo 12.00-13.00 ja 23.2.2026 klo 12.00-13.00.

Opetusmenetelmät

Kurssi koostuu kolmesta osiosta: Rakenteellisen sosiaalityön teoriat ja mallit, tieto- ja strategiatyö sekä inkluusio- ja oikeudenmukaisuustyö.
Suoritustavat: Osioihin sisältyy luentoja, luentotallenteita, kirjallisuutta sekä aktiivinen osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn sekä oppimispäiväkirja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on riittämätöntä. Oppimispäiväkirja on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on heikkoa. Oppimispäiväkirja on sisällöltään suppea, pintapuolinen ja vastaa heikosti tehtävänantoa. Kurssimateriaalin teemoja tyydytään käsittelemään yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää sekä sisällöllisiä että kieliasua koskevia virheitä tai epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa kuitenkin kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon minimikriteerit.

Tyydyttävä (2): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on heikohkoa. Oppimispäiväkirja on sisällöltään suppeahko ja kurssimateriaalin teemoja käsitellään pääasiassa referoiden. Suoritus saattaa sisältää sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä, mutta muodostaa melko eheän kokonaisuuden. Opiskelija osoittaa kurssin pääasiallisten sisältöjen ymmärtämistä ja täyttää tehtäväksiannon kriteerit tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on melko aktiivista. Oppimispäiväkirja muodostaa eheän kokonaisuuden, jossa hyödynnetään kurssimateriaalin sisältöjä ilman merkittäviä sisällöllisiä tai kieliasua koskevia epäselvyyksiä. Opiskelija osoittaa kurssisisältöjen ymmärtämisen lisäksi kykyä itsenäiseen ajatteluun esittämällä jonkin verran reflektointia ja argumentointia.

Kiitettävä (4): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on aktiivista. Oppimispäiväkirja muodostaa monipuolisen ja eheän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalin sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on sujuvaa. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun sekä moniulotteiseen reflektointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osallistuminen ryhmämuotoiseen verkkotyöskentelyyn on erittäin aktiivista. Oppimispäiväkirja muodostaa monipuolisen ja loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa opiskelija osoittaa laajaa ymmärrystä kurssimateriaalin sisällöistä. Opiskelijan käyttämä kirjallinen ilmaisu on erinomaista. Opiskelija osoittaa kykyä itsenäiseen ajatteluun, moniulotteiseen reflektointiin sekä esittää perusteltua kriittistä ajattelua ja argumentointia.

Esitietovaatimukset

Sosiaalityön perusopinnot

Lisätiedot

Huom! Jos olet tehnyt perus- tai aineopinnoissa rakenteellisen sosiaalityön kurssin (tai sen vanhemman version Sosiaalityöntekijä yhteiskunnallisena vaikuttajana) ÄLÄ TEE Rakenteellinen sosiaalityö, Sosnet -jaksoa, ettette tee Rakenteellisen sosiaalityön jaksoa kahteen kertaan. Ettei tule yllätyksenä valmistumisen hetkellä, että yksi jakso puuttuu opinnoista. Jos sinulla on tämän suhteen epäselvyyttä, tarkista siirtymätaulukko (löytyy Moodlen info-palstalta) tai pyydä OmaOpettajaa tarkistamaan asia.

Opiskelijapalaute:
Kurssin oppimispäiväkirja tukee opiskelijoiden itsearviointia ja reflektiota omasta oppimisprosessistaan, mikä antaa arvokasta tietoa kurssin kehittämiseen.
Kaikki saatu palaute analysoidaan huolellisesti, ja sen pohjalta kurssia kehitetään vuosittain.
Kurssin päätyttyä opettajat antavat kirjallisen palautteen oppimispäiväkirjoista.
Lisäksi opiskelijoita kannustetaan aktiivisesti osallistumaan palautteen antamiseen Spark-palautteen avulla.

Siirry alkuun