Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan pedagogiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: LAER0742V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 10.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.09.2025 - 27.03.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Ari Kunnari
Mikko Ojanaho
Opintojakso
LAER0742V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee liikuntapedagogiikan peruskäsitteet
- pystyy kuvaamaan liikuntakasvatuksen merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle
- osaa kuvailla liikuntakasvatuksen taustalla vaikuttavia arvoja sekä ihmis- ja oppimiskäsityksiä
- osaa suunnitella liikunnan opetusta tuntien, jaksojen ja koulukohtaisen suunnittelun tasolla ja soveltaa oppilaan kohdalla, jolla on vamma, pitkäaikaissairaus tai muu liikunnallinen erityisvaikeus
- kykenee toteuttamaan tavoitteellista liikunnanopetusta ja arvioimaan opetustaan ja lasten oppimistuloksia
- hallitsee tarkoituksenmukaisten opetustyylien käytön ohjatessaan ja opettaessaan

Toteutustavat

Opetusprofiili on lähiopetus

Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset, vertaisopetus erilaisia didaktisia
työtapoja kokeillen) 50 h toteutetaan lähiopetuksena.

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 30 h (sisältää tutustumista erilaisiin opetus- ja oppimistapoihin sekä luokkaharjoittelun peruskoulun luokilla 0-6.)

Itsenäistä yksilötyöskentelyä 54 h (kirjatentti, luokkaharjoittelutuntien observointi ja esseetentti)

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, opetuskokeiluihin, harjoitteluun ja niiden suunnitteluun
Oppimistehtävien tekeminen luentojen, harjoitusten ja kirjallisuuden pohjalta
Tentti kirjallisuudesta

Sisältö

Luennot, kirjallisuus ja opetuskokeilu 3 op
Luokkaharjoittelu 2 op

- Lapsen ja nuoren kanssa työskentelevän arvopohja, ihmiskäsitys ja oppimiskäsitys sekä liikunnan motivaatioteoriat
- Liikuntadidaktiikan perusteet ja keskeiset suuntaukset. Liikuntataitojen oppiminen,
opettaminen ja havainnointi
- Liikunnanopetuksen tavoitteet, suunnittelu, oppisisällöt, työtavat, opetusjärjestelyt
ja arviointi
- Liikunnan yhteiskunnallinen merkitys

Oppimateriaalit

Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali. Pehkonen (1999) Liikuntataitojen oppiminen ja opettaminen, s. 46-73 ja 144-228. Jyväskylä: Liikuntakasvatuksen laitos ja Liikuntakasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus. Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(0) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) eivät vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat virheellisiä. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessin, toteutuksen ja oman toiminnan sekä oppilaan arvioinnin taidot ovat täysin puutteellisia.
(1) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessissa, toteutuksessa ja oman toiminnan sekä oppilaan arvioinnin taidoissa on paljon puutteita.
(2) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat pintapuolisia. Niissä tyydytään luettelemaan asioita yksipuolisesti. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessissa, toteutuksessa ja oman toiminnan sekä oppilaan arvioinnin taidoissa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu kohtuullisesti tavoitteiden mukaisesti.
(4) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu pääosin tavoitteiden mukaisesti. Eri osa-alueiden hallinnassa voi olla vaihtelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu kokonaisuutenaan tavoitteiden suuntaisesti. Opiskelijalla on myös taito tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa.

Lisätiedot

Kurssipalaute kerätään SPARK-kyselylomakkeella kurssin päätteeksi.
Lisäksi palautekeskustelut opintojen ja harjoitusten ohessa.
Opiskelija saa kirjallisen palautteen kurssiin kuuluvista liikuntapedagogiikan esseestä sekä oppimispäiväkirjasta.

Siirry alkuun