Liikunnan pedagogiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: LAER0742V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 10.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.09.2025 - 27.03.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Ari Kunnari
- Mikko Ojanaho
- Opintojakso
- LAER0742V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee liikuntapedagogiikan peruskäsitteet
- pystyy kuvaamaan liikuntakasvatuksen merkityksen lapsen kasvulle ja kehitykselle
- osaa kuvailla liikuntakasvatuksen taustalla vaikuttavia arvoja sekä ihmis- ja oppimiskäsityksiä
- osaa suunnitella liikunnan opetusta tuntien, jaksojen ja koulukohtaisen suunnittelun tasolla ja soveltaa oppilaan kohdalla, jolla on vamma, pitkäaikaissairaus tai muu liikunnallinen erityisvaikeus
- kykenee toteuttamaan tavoitteellista liikunnanopetusta ja arvioimaan opetustaan ja lasten oppimistuloksia
- hallitsee tarkoituksenmukaisten opetustyylien käytön ohjatessaan ja opettaessaan
Toteutustavat
Opetusprofiili on lähiopetus
Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset, vertaisopetus erilaisia didaktisia
työtapoja kokeillen) 50 h toteutetaan lähiopetuksena.
Itsenäinen pienryhmätyöskentely 30 h (sisältää tutustumista erilaisiin opetus- ja oppimistapoihin sekä luokkaharjoittelun peruskoulun luokilla 0-6.)
Itsenäistä yksilötyöskentelyä 54 h (kirjatentti, luokkaharjoittelutuntien observointi ja esseetentti)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, opetuskokeiluihin, harjoitteluun ja niiden suunnitteluun
Oppimistehtävien tekeminen luentojen, harjoitusten ja kirjallisuuden pohjalta
Tentti kirjallisuudesta
Sisältö
Luennot, kirjallisuus ja opetuskokeilu 3 op
Luokkaharjoittelu 2 op
- Lapsen ja nuoren kanssa työskentelevän arvopohja, ihmiskäsitys ja oppimiskäsitys sekä liikunnan motivaatioteoriat
- Liikuntadidaktiikan perusteet ja keskeiset suuntaukset. Liikuntataitojen oppiminen,
opettaminen ja havainnointi
- Liikunnanopetuksen tavoitteet, suunnittelu, oppisisällöt, työtavat, opetusjärjestelyt
ja arviointi
- Liikunnan yhteiskunnallinen merkitys
Oppimateriaalit
Opetusmonisteet ja luennoilla sekä harjoituksissa jaettu materiaali. Pehkonen (1999) Liikuntataitojen oppiminen ja opettaminen, s. 46-73 ja 144-228. Jyväskylä: Liikuntakasvatuksen laitos ja Liikuntakasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus. Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
(0) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) eivät vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat virheellisiä. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessin, toteutuksen ja oman toiminnan sekä oppilaan arvioinnin taidot ovat täysin puutteellisia.
(1) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat suppeita, pintapuolisia tai vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessissa, toteutuksessa ja oman toiminnan sekä oppilaan arvioinnin taidoissa on paljon puutteita.
(2) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat pintapuolisia. Niissä tyydytään luettelemaan asioita yksipuolisesti. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessissa, toteutuksessa ja oman toiminnan sekä oppilaan arvioinnin taidoissa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
(3) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu kohtuullisesti tavoitteiden mukaisesti.
(4) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) vastaavat tehtävänantoa, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella sekä itsenäistä tiedonhankintakykyä. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu pääosin tavoitteiden mukaisesti. Eri osa-alueiden hallinnassa voi olla vaihtelua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
(5) Kirjalliset suoritukset (esseet, kirjallisuustentti) ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Liikunnanopetuksen suunnitteluprosessi, toteutus ja oman toiminnan sekä oppilaan arviointi onnistuu kokonaisuutenaan tavoitteiden suuntaisesti. Opiskelijalla on myös taito tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa.
Lisätiedot
Kurssipalaute kerätään SPARK-kyselylomakkeella kurssin päätteeksi.
Lisäksi palautekeskustelut opintojen ja harjoitusten ohessa.
Opiskelija saa kirjallisen palautteen kurssiin kuuluvista liikuntapedagogiikan esseestä sekä oppimispäiväkirjasta.