Oppimisen pedagoginen tuki korkeakoulutuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: KKPEDA04V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 02.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.07.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Hanna Vuojärvi
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Opintojakso
- KKPEDA04V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- ymmärtää korkeakouluopiskelijoiden moninaisuutta ja sen vaikutusta oppimiseen
- tuntee UDL-viitekehyksen ja osaa soveltaa sen periaatteita korkeakouluopetuksessa
- tuntee alaan liittyvää lainsäädäntöä
- tietää yksilöllisen tuen järjestämisen tapoja ja pedagogisia käytäntöjä korkeakoulutuksessa
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI
- lähiopetus 12 h, osallistuminen on pakollista
- kirjallisen tehtävän tekeminen 121 h
Suoritustavat
- osallistuminen lähiopetukseen
- itsenäinen kirjallinen tehtävä, jossa opiskelija reflektoi omaa ajatteluaan ja opetusta kehittävällä otteella tutkimuskirjallisuuteen ja opintojakson opiskelumateriaaliin liittyen
Sisältö
- korkeakouluopiskelijoiden moninaisuus
- esteettömyys ja saavutettavuus korkeakoulutuksessa
- opiskelijoiden moninaisuuden huomioiva pedagogiikka (Universal Design for Learning, UDL) ja yksilölliset opetusjärjestelyt korkeakoulutuksessa
- alaan liittyvä lainsäädäntö
- oppimisen pedagoginen tuki
Oppimateriaalit
Pesonen, H., & Nieminen, J. H. (2021). Huomioi oppimisen esteet. Inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-Kustannus.
Fornauf, B. S., & Erickson, J. D. (2020). Toward an inclusive pedagogy through universal design for learning in higher education: A review of the literature. Journal of Postsecondary Education and Disability, 33(2), 183–199.
Kosunen, T. (2021). Kohti saavutettavampaa korkeakoulutusta ja korkeakoulua. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:35. OKM.
Nieminen, J. H, & Pesonen, H. V. (2022). Politicising inclusive learning environments: how to foster belonging and challenge ableism? Higher Education Research & Development, 41(6), 2020–2033.
Goodall, E., Mjoen, O. M., Witso, A. E., Horghagen, S., Hardonk, S., & Kvam, L. (2023). Attitudes towards students with disabilities achieving their educational and work‑related goals: a factorial survey experiment among higher education institution employees in Norway. Higher Education. https://doi.org/10.1007/s10734-023-01123-8
Lisäksi muuta opintojaksolla ilmoitettavaa kirjallisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Kirjallisen työn laatimisessa ei ole huomioitu oppimisen pedagogista tukea korkeakoulutuksessa käsittelevää tutkimuskirjallisuutta tai muuta materiaalia. Tekstissä ole kehittävää otetta ja opintojakson sisältöön liittyvien teemojen käsittely jää työssä kapeaksi ja kuvailevalle tasolle.
1: Oppimisen pedagogista tukea korkeakoulutuksessa käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja muuta materiaalia on hyödynnetty vain pintapuolisesti. Eri näkökulmien käsittely on kapea-alaista, työ ei juurikaan sisällä kehittävää otetta tai esitettyjä kehittämisajatuksia ei perustella tutkimukseen perustuen, pohdinta jää välttävälle tasolle.
2: Oppimisen pedagogista tukea korkeakoulutuksessa käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ja muuta materiaalia on hyödynnetty jossain määrin. Aihetta käsitellään useammasta näkökulmasta käsin ja työ sisältää myös kehittämiseen liittyviä huomioita, mutta esitettyjä näkökulmia tai kehittämisideoita ei perustella tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Pohdinta ei yllä hyvälle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Työ on taustoitettu verrattain hyvin valitulle oppimisen pedagogista tukea korkeakoulutuksessa käsittelevälle tutkimuskirjallisuudelle ja muulle materiaalille. Teksti sisältää monipuolisesti sekä arvioivia näkökulmia että tutkimustiedolla perusteltuja kehittämisideoita. Teemoja käsitellään useista eri näkökulmista käsin.
4: Työ on taustoitettu hyvin valitulle ja monipuoliselle oppimisen pedagogista tukea korkeakoulutuksessa käsittelevälle ajankohtaiselle tutkimuskirjallisuudelle ja muulle materiaalille. Teksti sisältää sekä arvioivia näkökulmia että huolellisesti tutkimustietoon perustuen esitettyjä ja oivaltavia kehittämisideoita. Teemoja käsitellään useista eri näkökulmista käsin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Työ on taustoitettu poikkeuksellisen hyvin valitulla ja monipuolisella oppimisen pedagogista tukea korkeakoulutuksessa käsittelevällä tutkimuskirjallisuudella ja monipuolisella muulla materiaalilla. Taustamateriaali sisältää sekä kotimaista että kansainvälistä, ajankohtaista ja tehtävän kannalta relevanttia tutkimuskirjallisuutta. Teksti sisältää monipuolisia näkökulmia, esitetyt kehittämisideat ovat perusteltuja, oivaltavia ja laaja-alaisia. Teemoja käsitellään kriittisesti pohtien useista eri näkökulmista käsin.
Lisätiedot
Opintojakso on suunnattu vain Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun henkilökunnalle.