Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunnallinen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: YMAR1206V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 31.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
07.04.2026 - 29.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Opettajat
Ossi Vuorilampi
Vastuuopettaja
Ossi Vuorilampi
Ryhmät
YMARperus
Markkinointi perusopinnot
Opintojakso
YMAR1206V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä kolmannen sektorin merkitystä ja erityispiirteitä
- soveltaa markkinoinnillista ajattelua kolmannen sektorin ja julkisen sektorin organisaatioissa
- suunnitella ja johtaa varainhankintaa ja vapaaehtoistoimintaa
- suunnitella ja johtaa sosiaalisen markkinoinnin kampanjoita.

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI.
Avoimen yliopiston toteutuksessa voi olla poikkeava opetusprofiili.

Suoritustavat

Kirjallinen kuulustelu, jossa suoritetaan luennot ja kirjallisuus luennoitsijan ilmoittamin osin.

Sisältö

Kolmas sektori, yhteiskunnallinen markkinointiajattelu, markkinoinnin kilpailukeinot kolmannella sektorilla, sosiaalinen markkinointi, strateginen markkinointisuunnitelma, sosiaalisen markkinoinnin kilpailukeinot, sosiaalisen markkinoinnin strategiat, varainhankinta, taiteen markkinointi, koulutuksen markkinointi, terveydenhoidon markkinointi, sosiaalinen yrittäjyys, vapaaehtoistoiminta, julkisen sektorin markkinointi.

Oppimateriaalit

Lee, Nancy R. & Kotler, Philip (2016) Social Marketing: Changing Behaviors for Good, 5th ed (luennoitsijan ilmoittamin osin).



Sargeant, Adrian (2009) Marketing management for nonprofit organizations (luennoitsijan ilmoittamin osin).


Opetusmenetelmät

Luennot
Exam-tentti
Vapaaehtoinen harjoitustyö, josta saa lisäpisteitä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisena suoritustapana itsenäinen suoritus esseillä. Lisätietoja vaihtoehdosta saa kurssin vastuuopettajalta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä ja epäloogisuuksia. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä, mutta asiasisältö on puutteellista. Teksti voi sisältää virheitä ja/tai epäloogisuuksia.

Tyydyttävä (2): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä. Asiasisällössä voi olla joitakin puutteita. Teksti on ainakin kohtalaisen loogista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä loogisesti etenevällä tavalla. Asiat todetaan, mutta ei niitä juurikaan pohdita tai perustella.

Kiitettävä (4): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden hyvä osaaminen. Asioita osataan pohtia ja/tai perustella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus osoittaa markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden laajaa hahmottamiskykyä. Asioiden esittäminen, pohdinta ja perustelut ovat loogisia. Kieliasu on ainakin lähes virheetöntä.

Esitietovaatimukset

YMAR1101 Markkinoinnin perusteet

Lisätiedot

Luentojen päätteeksi käydään palautekeskustelu.

Siirry alkuun