Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: YMAR1103V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 12.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
19.01.2026 - 13.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Opettajat
Ossi Vuorilampi
Vastuuopettaja
Ossi Vuorilampi
Ryhmät
YMARperus
Markkinointi perusopinnot
Opintojakso
YMAR1103V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata palvelujen merkityksen liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa
- selittää palvelujen markkinoinnin peruskäsitteet
- selittää laadun ja asiakassuhteiden merkityksen palveluissa
- kuvailla palvelujen suunnittelua ja palvelumuotoilua
- kuvailla palvelujen toimitusta, yhteistuottamista ja digitalisointia
- kuvailla palvelujen kapasiteetin ja laadun johtamista.

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI.
Avoimen yliopiston toteutuksessa voi olla poikkeava opetusprofiili.

Suoritustavat

Kirjallinen kuulustelu, jossa suoritetaan luennot sekä kirjallisuus luennoitsijan ilmoittamin osin.

Sisältö

Palvelujen merkitys, asiakkaan odotukset, asiakaskokemus, palvelun laatu, suhdemarkkinointi, palvelustrategiat, palvelumuotoilu, palvelujen tuottaminen, palvelumaisema, yhteistuottaminen, digitaaliset palvelut, jakelukanavat, kapasitettijohtaminen, virheistä toipuminen, palvelujen hinnoittelu.

Oppimateriaalit

Grönroos, Christian (2009 tai uudempi) Palvelujen johtaminen ja markkinointi (luennoitsijan ilmoittamin osin).



Wilson, Alan ym. (2020) Services marketing: integrating customer focus across the firm, 4th European edition (luennoitsijan ilmoittamin osin).


Opetusmenetelmät

Luennot
Exam-tentti
Vapaaehtoinen harjoitustyö, josta saa lisäpisteitä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisena suoritustapana itsenäinen suoritus esseillä. Lisätietoja vaihtoehdosta saa kurssin vastuuopettajalta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä ja epäloogisuuksia. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä, mutta asiasisältö on puutteellista. Teksti voi sisältää virheitä ja/tai epäloogisuuksia.

Tyydyttävä (2): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä. Asiasisällössä voi olla joitakin puutteita. Teksti on ainakin kohtalaisen loogista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä loogisesti etenevällä tavalla. Asiat todetaan, mutta ei niitä juurikaan pohdita tai perustella.

Kiitettävä (4): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden hyvä osaaminen. Asioita osataan pohtia ja/tai perustella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus osoittaa markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden laajaa hahmottamiskykyä. Asioiden esittäminen, pohdinta ja perustelut ovat loogisia. Kieliasu on ainakin lähes virheetöntä.

Lisätiedot

Luentojen päätteeksi käydään palautekeskustelu.

Siirry alkuun