Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajakäyttäytyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YMAR1102V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 20.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
27.10.2025 - 21.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 500
Opettajat
Ossi Vuorilampi
Vastuuopettaja
Ossi Vuorilampi
Ryhmät
YMARperus
Markkinointi perusopinnot
Opintojakso
YMAR1102V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata kulutuksen ja kuluttajuuden merkityksen yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa
- selittää kuluttajapsykologian keskeiset käsitteet
- selittää kuluttajan päätöksentekoprosessit
- kuvailla kuluttajaan vaikuttavia kulttuurisia tekijöitä
- kuvailla innovaatioiden leviämistä ja symbolista kulutusta
- tunnistaa etiikan ja yhteiskuntavastuun merkityksen kulutusyhteiskunnassa.

Toteutustavat

Opetusprofiili: LÄHI.
Avoimen yliopiston toteutuksessa voi olla poikkeava opetusprofiili.

Suoritustavat

Kirjallinen kuulustelu, jossa suoritetaan luennot ja kirjallisuus.

Sisältö

Kulutusyhteiskunta ja kuluttaminen, motiovaatio, havaitsemisprosessi, muisti, asenteet, päätöksentekoprosessi, sosiaaliset vaikutukset, kuluttajien diversiteetti, kotitaloudet, sosiaaliluokat, psykografia, innovaatiot, symbolinen kulutus, markkinoinnin etiikka, yhteiskuntavastuu.

Oppimateriaalit

Hoyer, Wayne D. ym. (2013) Consumer behavior, 6th international edition.


Opetusmenetelmät

Luennot
Exam-tentti
Vapaaehtoinen harjoitustyö, josta saa lisäpisteitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä ja epäloogisuuksia. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.

Välttävä (1): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä, mutta asiasisältö on puutteellista. Teksti voi sisältää virheitä ja/tai epäloogisuuksia.

Tyydyttävä (2): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä. Asiasisällössä voi olla joitakin puutteita. Teksti on ainakin kohtalaisen loogista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä loogisesti etenevällä tavalla. Asiat todetaan, mutta ei niitä juurikaan pohdita tai perustella.

Kiitettävä (4): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden hyvä osaaminen. Asioita osataan pohtia ja/tai perustella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suoritus osoittaa markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden laajaa hahmottamiskykyä. Asioiden esittäminen, pohdinta ja perustelut ovat loogisia. Kieliasu on ainakin lähes virheetöntä.

Esitietovaatimukset

Suositellaan YMAR1101 Markkinoinnin perusteet

Lisätiedot

Luentojen päätteeksi käydään palautekeskustelu.

Siirry alkuun