Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät (3 op)

Toteutuksen tunnus: UPAMU1003V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 29.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 30
Opettajat
Reetta Kupari
Ryhmät
TM2
Teollisen muotoilun ko 2. vuosikurssi
TM3
Teollisen muotoilun ko 3. vuosikurssi
PAMA1
Palvelumuotoilun monialainen maisteriohjelma, 1. vuosikurssi
PAMUperus
Palvelumuotoilu perusopinnot 25 op
Opintojakso
UPAMU1003V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- eritellä palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- käyttää palvelumuotoilun perusmenetelmiä erilaisissa suunnittelutehtävissä
- ymmärtää kehittämistyötä ja kehittämisprojekteja palvelumuotoilun näkökulmasta
- soveltaa menetelmiä yritysten ja yhteisöjen kehittämisprojekteissa.

Toteutustavat

Luennot ja menetelmäharjoitukset (21 h); itsenäinen työskentely, itsenäinen pienryhmätyöskentely sekä luentoihin ja kirjallisuuteen perustuvat harjoitustyöt (60 h); opetusprofiilit: hybridi3/ etä1.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoitustöihin.

Sisältö

Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät, käyttäjälähtöinen muotoilu, yhteiskehittäminen.

Oppimateriaalit

Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This Is Service Design Doing. Haettu (4.12.2003): EBook Central; https://www.thisisservicedesigndoing.com/methods.



Koivisto, M., & Miettinen, S. (2009). Designing services with innovative methods. Kuopio Academy of Design; Publication series of the University of Art and Design Helsinki 93 B, Haettu (4.12.2023): Ellibs-verkkokirjahylly.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Esitietovaatimukset

MOOC1001 Johdatus palvelumuotoiluun 2 op.

Siirry alkuun