Siirry suoraan sisältöön

Liikunta: kevät 2026 - syksy 2026 (5op)

Toteutuksen tunnus: LAPE0601V24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 26.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.10.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Ari Kunnari
Mikko Ojanaho
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä LO1-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä LO1-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä POM25 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Harjoitusryhmä LO1-R1
Harjoitusryhmä LO1-R2
Harjoitusryhmä LO1-R3
Harjoitusryhmä LO1-R4
Harjoitusryhmä POM25
Opintojakso
LAPE0601V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojen päämääränä on rohkaista opiskelijaa etsimään näkökulmia lasten kokonaiskehityksen tukemisessa sekä kasvattamisessa liikuntaan ja liikunnan avulla. Tämän saavuttaakseen opiskelija:
1. perehtyy yleisimpien koululiikuntamuotojen taitojen oppimisen ja opettamisen perusteisiin pohjoisen
alueen mahdollisuuksia ja teknologiaa hyödyntäen
2. osaa esitellä ja toteuttaa koululiikunnan sisältöjen systematiikkaa motoristen perustaitojen,
havaintomotoristen taitojen ja liikuntataitojen kehittämisen näkökulmista
3. pystyy muokkaamaan oppimisympäristöjä ja käyttämään opetuskehittelyjä
oppilaiden tarpeiden mukaisesti
4. kykenee liikunnan opetuksen lyhyen ja pitkän aikavälin suunnitteluun sekä arviointiin
opetussuunnitelmaan tukeutuen

Toteutustavat

Opetuksen toteutustapa (opetusprofiili) on lähiopetus.

Suurryhmäopetus 6 h, harjoitukset 44 h

Itsenäinen yksilötyöskentely 45 h: (Harjoituskansio (Sportfolio), Kirjallinen lopputyö: Liikuntakasvatus osana luokanopettajan työtä, omien taitojen harjoittelu)

Itsenäinen pienryhmätyöskentely 40 h: (opetuskokeilut, harjoitusten ohjaustehtävät,
uusien liikuntamuotojen opetuksen toteuttamisen suunnittelu, sportfolio-lukupiirit)

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin, opetuskokeiluihin ja ryhmätehtäviin sekä omien liikuntataitojen harjoittelu. Kurssiin kuuluvan lopputyön laatiminen.

Sisältö

Opetussuunnitelman perusteet liikunnan opetusta ohjaamassa.
Liikuntakasvatuksen perusteet
Koululiikunnan suunnittelu, opetus sekä arviointi

Käytännön harjoitukset, joissa näkökulmina
Luontoliikunta ja suunnistus
Motoriset taidot ja voimistelu
Talviliikunta
Palloilu
Uinti ja hengenpelastus

Itsenäiset pienryhmäharjoitukset didaktisina opetuskokeiluina erillisen ohjelman
mukaan

Oppimateriaalit

Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali



Erikseen sovittavat tieteelliset artikkelit



Valtakunnalliset perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet: Liikunnan oppiaine



Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) (2017) Liikuntapedagogiikka. Juva: PS-kustannus (myös e-kirjana)


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(0) Kirjalliset suoritukset eivät vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa ovat täysin puutteellisia.
(1) Kirjalliset suoritukset ovat suppeita ja vastaavat heikosti tehtävänantoa. Niissä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat puutteellisia ja jopa virheellisiä. Oma toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat paljon harjoittelua.
(2) Kirjalliset suoritukset ovat pintapuolisia, mutta vastaavat jokseenkin tehtävänantoa, Niissä käsitellään asioita yksipuolisesti. Ymmärrys koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä ovat puutteellisia. Omat toiminta ja liikuntataidot käytännön opetus- ja oppimistilanteissa tarvitsevat harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

(3) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa ja osoittavat itsenäistä tiedonhankintakykyä. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Siinä saattaa kuitenkin olla vielä puutteita. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot kohtuullisen hyvin.
(4) Kirjalliset suoritukset vastaavat tehtävänantoa ja osoittavat ymmärrystä sekä taitoa analysoida ja perustella vastauksia. Opiskelijalle on muodostunut kokonaiskuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista, sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot hyvin. Eri liikuntamuotojen ja -taitojen hallinnan osalla voi taidoissa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5) Kirjalliset suoritukset ovat kokonaisuuksia, joissa tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti ja ne sisältävät perusteltua omaa ajatusta tai kriittistä pohdintaa. Opiskelijalle on muodostunut selkeä kuva koululiikunnan luonteesta, tavoitteista ja sisällöistä sekä niiden merkityksestä. Tätä osataan myös soveltaa. Opiskelija hallitsee opetuksen ja oppimisen kannalta olennaiset liikuntataidot laajasti.

Lisätiedot

Kurssipalaute kerätään SPARK-kyselylomakkeella kurssin päätteeksi.
Lisäksi palautekeskustelut opintojen ja harjoitusten ohessa.
Kurssiin liittyvästä lopputehtävästä henkilökohtainen palaute.

Siirry alkuun