Matkailututkimuksen kenttäkurssi (5 op)
Toteutuksen tunnus: YMAT0311V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 24.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 31.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kaarina Tervo-Kankare
- Outi Rantala
- Vastuuopettaja
- Kaarina Tervo-Kankare
- Ryhmät
-
YMATsyvMatkailututkimus syventävät opinnot
- Opintojakso
- YMAT0311V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on harjaannuttaa tutkijuuteen, asiantuntijatyöhön ja matkailukehittämiseen kenttätyön kautta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa pohjoisen kontekstin merkityksen matkailun tutkimuksessa ja kehittämisessä
- nimetä matkailun kehittämiseen liittyviä verkostoja
- arvioida matkailustrategioita ja kehittämissuunnitelmia tutkimustietoa hyödyntäen
- soveltaa matkailututkimuksen kenttätyömentelmiä
- nimetä tutkijuuteen ja asiantuntijatyöhön liittyviä eettisiä näkökulmia.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI.
Kenttätyöskentely sekä itsenäinen työskentely ennakkomateriaalin parissa ja kehittämissuunnitelman laatimiseksi.
Suoritustavat
Ennakkomateriaalin reflektointi, osallistuminen kenttätyöskentelyyn ja kenttätyöskentelyyn pohjautuva kehittämissuunnitelma.
Sisältö
Empiirisen kenttätyön toteuttaminen, kenttätyöskentelyn menetelmät, kehittämissuunnitelmat, arktisen matkailun toimintaedellytykset, tutkimusetiikka.
Aika ja paikka
Kurssin ennakkotapaaminen 31.10.2025 klo 9-15. (lähiopetus)
Kenttäosio toteutetaan Pyhällä (Keropirtti) 17.-19.11.2025. (lähiopetus)
Päätösseminaari 8.12.2026 klo 9-12. (lähiopetus)
Kehittämissuunnitelman palautus 15.12.2025.
Oppimateriaalit
Kurssin materiaalit ovat saatavilla kurssin Moodle-ympäristössä ilmoittautumisen päätyttyä/kurssin avautuessa.
Opetusmenetelmät
Ennakkomateriaalin reflektointi ja ennakkotapaaminen (20 tuntia); kenttätyöskentelyn suunnittelu (20 tuntia) osallistuminen 3 päivän intensiiviseen kenttätyöskentelyyn (40 tuntia); kenttätyöskentelyyn pohjautuvan kehittämissuunnitelman laatiminen ja esittely (55 tuntia).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin voi suorittaa itsenäisesti kesäopintoina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei tunnista kenttätyöskentelyyn ja matkailukehittämiseen liittyviä keskeisiä osa-alueita. Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa kenttätyöskentelyyn ja matkailukehittämiseen liittyviä keskeisiä osa-alueita. Suoritus on kuitenkin suppea tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Siinä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa nimetä yhteyksiä matkailukehittämisen eri osa-alueiden välillä, ja kenttätyöskentelyn ja kehittämissuunnitelman laatimisen välillä. Suoritus on kuitenkin pintapuolinen ja siinä käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija ymmärtää kenttätyöskentelyyn ja matkailukehittämiseen liittyviä keskeisiä osa-alueita ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija soveltaa tätä tietoa kenttätyöskentelyn aikana nousseisiin tai muutoin ajankohtaisiin kysymyksiin.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut matkailukehittämisestä kenttätyöskentelyn avulla kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan matkailukehittämisen laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa kenttätyöskentelyn avulla, tai sijoittaa eri konteksteihin. Opiskelija osoittaa työssään itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Lisätiedot
Kurssipalautetta voi antaa kurssin aikana ja sen päätyttyä kurssin Moodle-ympäristössä. Palautetta hyödynnetään kurssin kehittämisessä.