Historia ja yhteiskuntaoppi (3op)
Toteutuksen tunnus: LAPE0411V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.08.2025 - 15.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Opettajat
- Ville Yliaska
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä LO1-R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä LO1-R4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä POM25 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä LO1-R1
- Harjoitusryhmä LO1-R2
- Harjoitusryhmä LO1-R3
- Harjoitusryhmä LO1-R4
- Harjoitusryhmä POM25
- Opintojakso
- LAPE0411V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa tulkita ja soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelmassa olevia alakoulun historian ja yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteita ja opetusmenetelmiä opetuksen suunnittelussa
osaa käsitellä eri lähteiden esittämää tietoa kriittisesti ja ymmärtää historiantutkimuksen perusperiaatteet
osaa soveltaa historian ja yhteiskuntaopin opetuksen perusmenetelmiä, kuten kerrontaa, toiminnallisuutta, tutkivaa otetta sekä hyödyntää median tuomia mahdollisuuksia
osaa soveltaa pedagogisia välineitä, jotka mahdollistavat ymmärtämään ja arvioimaan ympärillä olevaa yhteiskuntaa
osaa suunnitella erilaisia opetuskokonaisuuksia ja toteuttaa niitä
Toteutustavat
Osallistuminen kurssin opetukseen, ryhmätyöskentelyyn, annettujen tehtävien suorittamiseen ja tentin tekeminen.
Suoritustavat
Lähi
Lähiopetus (LAPE0411): 6h luentoja,15 h pienryhmäopetusta ja niihin liittyviä itsenäisiä tehtäviä (6h).
Tutustuminen OPSiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin opetusta suunniteltaessa
Opetusmateriaaliin tutustuminen ja sen hyödyntäminen opetuskokonaisuuksien suunnittelussa, oppilaslähtöisyyden huomioiminen suunnittelussa
Hankitaan ja käytetään historiallista tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Vanhoihin esineisiin perehtyminen, museoympäristöön ja siellä oleviin pedagogisiin mahdollisuuksiin tutustuminen
Hankitun haastatteluaineiston pohjalta historiallisen kokonaiskuvan muodostaminen
LAPE0411.2, Itsenäinen yksilö- tai ryhmätyöskentely 27h (1op)
Perehtyminen ryhmässä historian- tai yhteiskuntaopin yhteen aihealueeseen tarkemmin, valmistaen siitä opetettavan kokonaisuuden
LAPE0401-C, Yksilötyöskentely 27h (1op)
Tenttikirjaan ja kurssilla käytyyn aineistoon perustuvat tentti
Sisältö
Historian ja yhteiskuntaopin oppiaineiden erityispiirteet
Oppiaineiden opetukseen soveltuvat työ- ja toimintatavat
Oppiaineiden yleissivistävä tehtävä ja tavoitteet peruskoulussa
Demokratia, kansalaisuus, lastenoikeudet ja osallisuus
Oppimateriaalit
Näinkö historiaa opitaan? 2020. Gaudeamus. Tekijät: Rantala, Jukka, Puustinen, Mikko, Khawaja, Amna, Berg, Marko van den, Ouakrim-Soivio, Najat. Kurssin aikana jaettu materiaali, kuten artikkelit ja OPS -tekstit liittyen historian ja yhteiskuntaopin opetukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Osa tehtävistä on tekemättä. Opiskelija ei ole saavuttanut kurssin tavoitteita eikä osoita ymmärrystä historian ja yhteiskuntaopin didaktiikan keskeisistä käsitteistä ja menetelmistä.
Arvosana 1: Opiskelija on saavuttanut kurssin vähimmäistavoitteet. Suorituksessa näkyy perustason hallintaa historian ja yhteiskuntaopin didaktiikan perusteista. Tämä ilmenee siinä, että opiskelija pystyy osoittamaan jonkin verran ymmärrystä kurssin keskeisistä käsitteistä ja menetelmistä. Suoritus on kuitenkin suppea ja pintapuolinen, eikä se täysin vastaa tehtävänantoa. Asiat voivat olla luettelomaisesti tai yksipuolisesti käsiteltyjä, ja suoritus saattaa sisältää joitakin virheitä tai epäselvyyksiä.
Arvosana 2:
Opiskelija on edelleen saavuttanut kurssin vähimmäistavoitteet. Suorituksessa on perustason hallintaa historian ja yhteiskuntaopin didaktiikan perusteista. Opiskelija osoittaa jonkin verran ymmärrystä kurssin keskeisistä käsitteistä ja menetelmistä. Suoritus voi kuitenkin olla suppea ja pintapuolinen, ja se voi vastata tehtävänantoa heikosti. Asiat saattavat olla luettelomaisesti tai yksipuolisesti käsiteltyjä, ja suorituksessa voi esiintyä joitakin virheitä tai epäselvyyksiä. Opiskelijalla on kuitenkin perustiedot ja -taidot kurssin aiheesta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3:
Opiskelija on suoriutunut kurssista hyvin ja vastannut tehtävänantoa. Suorituksessa näkyy vahvaa ymmärrystä ja osaamista historian ja yhteiskuntaopin didaktiikan perusteista. Opiskelija pystyy osoittamaan, että hänellä on syvällisempi ymmärrys kurssin keskeisistä käsitteistä ja menetelmistä. Lisäksi opiskelija ymmärtää historiallisen ajattelun ja lähdetyöskentelyn merkityksen historian opetuksessa.
Arvosana 4:
Opiskelija on erittäin vahvasti osoittanut ymmärrystä ja osaamista historian ja yhteiskuntaopin didaktiikan perusteista. Suoritus on erinomainen, ja opiskelija osoittaa syvällistä perehtymistä ja taitavaa soveltamista. Hän ymmärtää selkeästi historiallisen ajattelun ja lähdetyöskentelyn merkityksen historian opetuksessa. Lisäksi opiskelija tuntee ja ymmärtää ihmisoikeus- ja demokratiakasvatuksen pääperiaatteet. Suoritus on laadukas, selkeä ja systemaattinen, ja opiskelija on osoittanut korkean tason osaamista kurssin aiheesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suoritus vastaa tehtävänantoa. Opiskelija osoittaa erinomaista ymmärrystä ja osaamista historian ja yhteiskuntaopin didaktiikasta. Suoritus osoittaa itsenäistä ja kriittistä otetta sekä oivallusta. Opiskelija ymmärtää syvällisesti historiallisen ajattelun ja lähdetyöskentelyn merkityksen historian opetuksessa. Opiskelija tietää ja ymmärtää erinomaisesti ihmisoikeus- ja demokratiakasvatuksen merkityksestä suomalaisssa koulujärjestelmässä.
Esitietovaatimukset
Ei ole