Art expert in society (5 cr)
Code: UTAAS3001V24-3002
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 10.09.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 17.09.2025 - 10.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Faculty of Art and Design
- Campus
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 7 - 30
- Degree programmes
- Master's Degree Programme Applied Visual Arts Studies
- Master's Degree Programme Art Expertise
- Teachers
- Katri Kauppala
- Jaana Erkkilä-Hill
- Simi Ruotsalainen
- Hanna Heinonen
- Maria Huhmarniemi
- Matti Tainio
- Tom Engblom
- Mirja Hiltunen
- Michael Jacobs
- Anu Jormalainen
- Teacher in charge
- Maria Huhmarniemi
- Course
- UTAAS3001V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- hahmottaa taiteen yhteistyömahdollisuuksia muiden alojen kanssa
- kykenee ymmärtämään taiteen ja taiteeseen perustuvien palvelujen välittämisiin liittyviä työ- ja toimintatapoja
- osaa argumentoida taiteen ja taideperustaisten palvelujen merkityksellisyyttä erilaisissa organisaatioissa
- tunnistaa soveltavan taiteen, sosiaalisesti sitoutuneen taiteen, ympäristöpoliittisen taiteen, osallistavan taiteen, integroidun taiteen, taideperustaisten palvelujen sekä organisaatiotaiteilijan käsitteet ja toimintatavat
Execution methods
Reaaliaikainen luento 3h, seminaarit 6h (2*3h), asiantuntijapuheenvuorot videoluentotallenteina 26h sekä itsenäinen ja pienryhmätyöskentely 100 h. Reaaliaikainen opetus ja opiskelu järjestetään kokonaan verkon välityksellä ennalta laaditun ja ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Opintojaksoon sisältyy myös
tallenteita ja itsenäisesti laadittava essee.
Accomplishment methods
Luennot ja harjoitustyöt. Esseen laatiminen verkkoluentoihin ja kurssikirjallisuuteen perustuen.
Content
Taiteen ja muiden alojen välinen yhteistyö, soveltava taide, sosiaalisesti ja ympäristöpoliittisesti sitoutunut taide, osallistava taide, taiteen ja taideperustaisten palvelujen välittäminen, taiteen ja taideperustaisten palvelujen merkityksellisyys erilaisissa organisaatioissa, innovaatioissa ja tulevaisuuteen suuntautuvien palvelujen kehittämisessä
Materials
Darsø, L. (2004). Artful creation: Learning-tales of arts-in-business. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Pulkki, M., Aho, E., Lehikoinen, K., Pässilä, A. & Martín, M. (2016). Taiteilija kehittäjänä: Taiteelliset interventiot työssä.
Rosewall, E. (2014). Arts management: Uniting arts and audiences in the 21st century. New York: Oxford University Press.
Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M., Härkönen, E., tiedekunta, T. & Design, F. o. A. a. (2013). Cool: Applied visual arts in the North.
Coutts, G., Härkönen, E. & Huhmarniemi, M. (2018). The Lure of Lapland: A handbook for Arctic art and design. Rovaniemi: University of Lapland.
Assessment criteria, satisfactory (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Taiteen asiantuntijuudesta yhteiskunnassa on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja taitoa/tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.