Arkkitehtuuri ja muotoilu kokemuksena ja suunnitteluna (4 op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0127V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.08.2025 - 01.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 08.09.2025 - 26.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Soveltavan taiteen koulutusohjelma
- Opettajat
- Elina Luiro
- Antti Stöckell
- Vastuuopettaja
- Elina Luiro
- Ryhmät
-
KUVO4-R1Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
-
KUVO4-R2Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
-
KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
-
SOVE4Soveltavan taiteen maisteri 1. vuosikrs
- Opintojakso
- UKUV0127V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida rakennettua ympäristöä ja esinemaailmaa kestävän kehityksen näkökulmista
- soveltaa rakennetun ympäristön ja esinemaaliman tarkastelussa taiteeseen perustuvia menetelmiä
- soveltaa muotoiluprosessia ongelmanratkaisussa ja taiteen suunnittelussa
Toteutustavat
Luentoja 10 h, harjoituksia ja tutustumiskäyntejä 30 h, itsenäistä työskentelyä 68 h.
Opetusprofiili: LÄHI
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Kurssin voi suorittaa laajalla esseellä erikseen sovittaessa. Lisätietoa vastuuopettajalta.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Kuvallisten ja kirjallisten harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Sisältö
Yksilö ja yhteisö rakennetun ympäristön tekijänä, kokijana ja tulkitsijana sekä aktiivisena osallisena. Rakennetun ympäristön ja esinemaailman arvioinnin teoreettiset lähtökohdat. Muotoiluprosessin soveltaminen pedagogiseen ja taiteelliseen työskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Suoritus on erittäin puutteellinen. Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Harjoitustehtävien suoritus on suppeaa, pintapuolista tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksissa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritukset voivat sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritukset vastaavat tehtävänantoja, osoittavat ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Kurssin sisällöistä on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksissa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritukset osoittavat itsenäistä otetta ja oivallusta. Suorituksista muodostuu kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjalliset ja kuvalliset tehtävät ovat hyvin kirjoitettu tai toteutettu.