Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K702G013-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 17.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.08.2025 - 25.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Tanja Marjanen-Korkala
Anne Jokelainen
Maarit Väärälä
Vastuuopettaja
Tanja Marjanen-Korkala
Ryhmät
KA72G23S
Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2023
Opintojakso
K702G013

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana.
Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja arvioida sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä sekä suunnitella verkostoyhteistyötä.
Opiskelija tunnistaa, arvioi ja perustelee ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa kuvata projektin erivaiheet ja kuvata ja perustella tarkoituksen mukaisten kehittämistyön menetelmin käytön.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tutkittua tietoa kehittämistyössä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia ja kykenee arvioimaan käyttötarkoituksenmukaiset rahoituslähteet.

Suoritustavat

Monimuotototeutus; lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, kirjalliset tehtävät, Kemin ja Keminmaan Seniorimessujen suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Sisältö

Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistarpeiden tunnistaminen
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämisen eri vaiheet ja niiden koordinointi
Monialainen yhteistyö ja verkostoituminen ikääntyvän väestön palvelujen kehittämisessä
Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön välineitä
Ikääntyvän väestön palvelujen kehittämistyön arviointi
Kehittämishankkeiden rahoitus, toteutus ja arviointi.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 18.8.2025-25.11.2025 ja se toteutetaan Kemin kampuksella, sekä etäopetuksena. Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtävä, sekä itsenäistä opiskelua kontaktipäivien välillä.

Oppimateriaalit

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2020. Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030. Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:31



Hiitola, J & kumpp.2018. Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä.



Korjonen-Kuusipuro, K. & kumpp. 2022. Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet.



Ronkainen, S. & kumpp. 2020. Tutkimuksen voimasanat.



Rantanen, T. & kumpp. 2022. Gerontologia.



Väestön ikääntyminen Suomessa.2023. Terveyskylä. https://www.terveyskyla.fi/ikatalo/ik%C3%A4%C3%A4ntyneelle/ik%C3%A4-ja-arki/v%C3%A4est%C3%B6n-ik%C3%A4%C3%A4ntyminen-suomessa



Iäkkäiden ihmisten palvelujen kokonaisuudistus etenee – nyt vahvistetaan kotihoitoa. 2021. https://stm.fi/-/iakkaiden-ihmisten-palvelujen-kokonaisuudistus-etenee-nyt-vahvistetaan-kotihoitoa



Alhonsuo, M. 2021. Early Phase of Healthcare-Related Service Design.  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-296-2E., Kotilainen, H., Rajaniemi, J. & Topo, P.



2018. Muisti- ja ikäystävällinen asuminen ja asuinympäristö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161060



Rappe, E., Kotilainen, H., Rajaniemi, J. & Topo, P. 2018. Muisti- ja ikäystävällinen asuminen ja asuinympäristö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161060



Mitäs se hanketyö on? Minä, tunteet ja taidot –Hankkeen kuulumisia. Lapin ensi- ja turvakoti ry. 2021. https://ensijaturvakotienliitto.fi/lapinensijaturvakoti/blogi/mitas-se-hanketyo-on-mina-tunteet-ja-taidot-hankkeen-kuulumisia


Opetusmenetelmät

Opintojakso käynnistyy 18.8.2025 ennakkotehtävällä. Tällä opintojaksolla toteutetaan Kemin ja Keminmaan yhteiset Seniorimessut ja messuprojekti sisältää Seniorimessutapahtuman suunnittelun ja toteutuksen Vanhustenviikolla syksyllä 2025. Tapahtuman suunnittelu alkaa toimeksiantajan ja yhteistyöverkoston kanssa jo kevätlukukaudella 2025. Suunnitteluun ja toteutukseen osallistetaan kaikki geronomiopiskelijaryhmät osana heidän syksyn opintojaksojaan. Lisäksi opiskelijat toteuttavat pienryhmissä esityksiä ja palveluiden kehittämisideoita eri teemojen mukaisesti.
Opetuksessa hyödynnetään käänteisen opetuksen pedagogista mallia, jossa opiskelijan rooli aktiivisena oppijana korostuu. Lisäksi opetuksessa toteutetaan yhteistoiminnallisen oppimisen periaatteita hyödyntäen vuorovaikutteisuutta, opettajien asiantuntijuutta ja työelämän asiantuntijoiden osallistumista mahdollisuuksien mukaan.
Opiskelijalta edellytetään messujen valmisteluun ja toteutukseen, kontaktipäivien opetukseen sekä pienryhmätehtävien tekemiseen osallistumista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seniorimessujen suunnittelu ja toteutus toteutuu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajien kanssa, joita ovat Lapha, Kemin kaupunki/Vanhusneuvosto ja Keminmaan kunta/vanhusneuvot. Lisäksi mukana ovat Kemin ja Keminmaan seurakuntien edustajat, Ammattiopisto Lappia, sekä Meri-Lapin kolmannen sektorin toimijat ja messuille osallistuvat näytteilleasettajat. Työelämän asiantuntijoiden asiantuntijavierailut sekä verkostoyhteistyö mahdollisuuksien mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op, eli noin 270 työtuntia. Opintojakso käynnistyy 18.8.2025 ennokkotehtävällä, joka avautuu Moodlessa opintojakson käynnistyessä. Käänteisessä opetuksessa opiskelijat tutustuvat opiskeltavaan aiheeseen ennakkoon erilaisen materiaalin avulla ja tekevät erilaisia harjoitustehtäviä. Kontaktitunneilla aiheita käsitellään yhdessä opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa vuorovaikutteisesti aiheita työstäen. Näin opiskelijan oma vastuu ja rooli aktiivisena osallistujana ja oppijana korostuu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.

1-2
Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana.
Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen.
Opiskelija tunnistaa ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa kuvata projektin erivaiheet ja kehittämistyön menetelmiä.
Opiskelija osaa ohjatusti hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä.
Opiskelija luettelee keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana.
Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja kuvat sen merkityksen monialaisissa yhteistyössä.
Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja sen merkityksen.
Opiskelija tunnistaa ja arvioi ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa kuvata projektin erivaiheet ja kuvata ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia kehittämistyön menetelmiä.
Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä.
Opiskelija kuvaa keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määrittää kehittämisen toimintana.
Opiskelija osaa määritellä verkostoitumisen käsitteen ja arvioida sen merkityksen monialaisessa yhteistyössä sekä suunnitella verkostoyhteistyötä.
Opiskelija tunnistaa, arvioi ja perustelee ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa kuvata projektin erivaiheet ja kuvata ja perustella tarkoituksen mukaisten kehittämistyön menetelmin käytön.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti tutkittua tietoa kehittämistyössä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisimpiä kehittämisohjelmia ja rahoituskanavia ja kykenee arvioimaan käyttötarkoituksenmukaiset rahoituslähteet.

Esitietovaatimukset

Hyväksytty suoritus opintojaksoista:
- HYVO10 Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen
- K702G002 Monitieteinen gerontologiaosaaminen
- K702G011 Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus

Lisätiedot

Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, opiskelija saa Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä viikkoa ennen toteutuksen alkua (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).
Opintojakson aikana opiskelijat saavat opettajilta palautetta tehtäviin ja sekä messuprojektin etenemiseen.

Siirry alkuun