Siirry suoraan sisältöön

Kuvataideopetus III (4 op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0536V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 20.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 01.06.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 35
Opettajat
Annamari Manninen
Hanna Heinonen
Elina Härkönen
Vastuuopettaja
Annamari Manninen
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
KUVO4-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
KUVO4-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
KUVO-MAISTERI-1VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
UKUV0536V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida lukion kuvataideopetuksen tavoitteita ja sisältöjä.
- huomioida laaja-alaisen osaamisen näkökulmia osana yleissivistävää lukion kuvataideopetusta.
- suunnitella lukion kuvataiteen opetusjakson.
- tunnistaa kuvataiteen arvioinnin yleisiä periaatteita ja tiedostaa omia arvioinnin lähtökohtia kuvataideopetuksessa.
- reflektoida kestävän, tiedostavan ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen kuvataidekasvatuksen periaatteita.
- ottaa kantaa ajankohtaisiin koulutuspoliittisiin linjauksiin ja keskusteluihin.

Toteutustavat

Luennot 18 h, harjoitukset 20 h, itsenäinen työskentely 70 h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen kurssin työskentelyyn, jaksosuunnitelma ja opetustuokio.

Opetus toteutetaan lähiopetuksena.

Sisältö

Kuvataideopetuksen tehtävä, opetuksen tavoitteet ja arviointi lukion opetussuunnitelmassa.
Nuoren opiskelun ohjaus ja tukeminen kuvataideopetuksen näkökulmasta. Työturvallisuus kuvataideopetuksessa. Kestävä, tiedostava ja sosiaalisesti oikeudenmukainen kuvataidekasvatus. Oma opettajuus ja opettajan eettiset periaatteet, lainsäädäntö ja koulutuspolitiikka.

Oppimateriaalit

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019



Biesta, Gert (2017) What if?: Art education beyond expression and creativity



Ylirisku, Härkönen, Vepsä (2022) Arvioinnin Äärellä: Lukion kuvataiteen arviointia ja lukiodiplomia kehittämässä KAARO-hankkeessa



Saarnio, M. Vepsä, J. (2022) Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa



Manninen, A. Yhteyksiä luomassa: Nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen Euroopan kansalaisuuden tarkastelussa. Lapin yliopisto. 2021.



Kallio-Tavin, Mira & Pullinen, Jouko (toim.) 2015: Conversations on Finnish Art Education 2015. (soveltuvin osin) 



Räsänen, Marjo: Visuaalisen kulttuurin monilukukirja, 2015 (soveltuvin osin)



Coutts, Glen & Eça, Teresa, (toim.): Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? 2019 (soveltuvin osin)



Ferro, Ligia; Veloso, Luisa & Lopes, Joao Teixera (toim.): Arts and Cultural Education in a World of Diversity. 2019



Suominen, Pusa. 2018: Feminism and Queer in Art Education



Härkönen, E. Seeking culturally sustainable art education in higher education A NORTHERN PERSPECTIVE. Lapin yliopisto. 2021.





Jickling, Bob & Sterling, Stephen (toim.) Post-sustainability and environmental education: Remaking education for the future. 2017.



Heikkilä, Elina. Ehkä taide, ehkä kasvatus. Kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa. 2019



Kiilakoski, Tomi & Tomperi, Tuukka & Vuorikoski, Marjo (toim.): Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus, 2005 (soveltuvin osin)



Giroux, Henry & McLaren, Peter (toim. Aittola ja Suoranta): Kriittinen pedagogiikka, 2001





Verkko-oppimateriaalit ja -artikkelit sekä muu kurssilla jaettu materiaali


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppeaa tai vastaa heikosti kurssin tavoitteita. Suoritus on pintapuolinen, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Esitietovaatimukset

Edellytykset: Kuvataideopettajan pedagogisten opintojen modulit I ja II on suoritettu.

Siirry alkuun