Saamelaiskulttuurilähtöinen asiakastyö ja vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOMA1105V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.04.2025 - 23.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Sanna Valkonen
- Laura Ylinampa
- Saara Alakorva
- Vastuuopettaja
- Laura Ylinampa
- Opintojakso
- SOMA1105V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan saamelaiskulttuurilähtöisiä käytänteitä sosiaali- ja terveysalan työssä ja pohditaan kulttuurintajun, kulttuurisensitiivisyyden ja kulttuurisen kompetenssin merkityksiä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opintojaksolla syvennytään saamelaisten parissa tapahtuvan asiakastyön ja vuorovaikutuksen lähtökohtiin, joista kulttuurisesti turvallinen palvelu rakentuu. Keskeistä on kulttuuriset vuorovaikutustaidot ja kulttuurinen taustaymmärrys saamelaiset huomioivissa palveluissa. Opintojaksossa pohditaan mistä muodostuu kulttuurinmukaisten palvelujen asiantuntijuus. Opintojakso tekee näkyväksi saamelaisten asiakkaiden parissa tehtävän vuorovaikutustyön ja työmenetelmien kehittämistarpeet.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa saamelaiskulttuurilähtöisten palvelujen lähtökohdat
- arvioida kulttuuristen vuorovaikutustaitojen ja kulttuurisen taustaymmärryksen merkityksiä saamelaiset huomioivissa palveluissa
- kuvata, mitä tarkoitetaan kulttuurintajun ja kulttuurisensitiivisyyden käsitteillä saamelaiskontekstissa
- hahmottaa, mistä muodostuu kulttuurinmukaisten palvelujen asiantuntijuus, sekä kulttuurisesti turvallinen palvelu saamelaisille.
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Sisältö
Saamelaiskulttuurilähtöiset käytänteet sosiaali- ja terveysalan työssä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Kaikkiin opintojakson osiin ei ole osallistuttu tai niitä ei ole suoritettu.
Välttävä (1): Suoritus on suppea tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Opiskelija on vain pintapuolisesti ja irrallisesti ymmärtänyt asiakastyötä ja vuorovaikutusta saamelaisille suunnatuissa sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Tyydyttävä (2): Suoritus on pintapuolinen ja vastaa tehtävänantoa joiltain osin. Suoritus käsittelee irrallisesti ja vielä jäsentymättömästi asiakastyötä ja vuorovaikutusta saamelaisille suunnatuissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija on muodostanut asiasta suppean kokonaiskuvan ja siinä saattaa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Osallistuminen ja suoritus vastaavat tehtävänantoa sekä osoittavat ymmärrystä asiakastyöstä ja vuorovaikutuksesta saamelaisille suunnatuissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla pieniä puutteita.
Kiitettävä (4): Osallistuminen ja suoritus vastaa hyvin ja monipuolisesti tehtävänantoa, osoittaa ymmärrystä sekä hyvää taitoa analysoida, perustella ja hyödyntää ymmärrystä asiakastyöstä ja vuorovaikutuksesta saamelaisille suunnatuissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija on muodostanut asiasta selkeän kokonaiskuvan, joka tulee suorituksessa hyvin esiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Osallistuminen vastaa tehtävänantoa erinomaisesti. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri käytännön vuorovaikutus ja asiakastilanteisiin saamelaisille suunnatuissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on erinomaisesti toteutettu.