Saamelainen hyvä elämä ja hyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOMA1104V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.03.2025 - 17.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Sanna Valkonen
- Laura Ylinampa
- Saara Alakorva
- Vastuuopettaja
- Laura Ylinampa
- Opintojakso
- SOMA1104V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään käsityksiin saamelaisten hyvästä elämästä ja hyvinvoinnista, sekä tarkastellaan näitä kulttuurilähtöisesti alkuperäiskansanäkökulma huomioiden. Opintojaksolla pohditaan, mitä hyvä elämä ja hyvinvointi voivat tarkoittaa saamelaisista näkökulmista ja miten niistä on mahdollista saada tietoa. Tavoitteena on luoda ymmärrystä siitä, millaiset kulttuuriset arvot ja merkitykset sekä kuulumisen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden käytännöt ja perinteet ovat olennaisia saamelaisten hyvinvoinnin rakentumisessa. Keskeistä on relationaalinen hyvinvoinnin käsitys, jossa ihmisen ja luonnon vastavuoroisuudella on yhteys hyvinvoinnin rakentumiseen. Opintojakso avaa keskustelua siitä, mitä on kulttuurilähtöinen ajattelu sosiaali- ja terveyspalveluissa ja miten saamelaiset voitaisiin huomioida paremmin palveluissa ja näin tukea saamelaista hyvää elämää ja hyvinvointia.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lähtökohtia sille, mistä saamelainen hyvä elämä ja hyvinvointi koostuu
- hahmottaa, miten saamelaisten historia ja asema yhteiskunnassa on vaikuttanut saamelaisten hyvinvoinnin ja pärjäämisen rakentumiseen
- kuvata keskeisiä tekijöitä, jotka edistävät tai estävät saamelaisten hyvää elämää
- hahmottaa saamelaiset osana omaa yhteisöään sekä samalla osana valtayhteiskuntaa ja jäsentää, mitä sopeutuminen kahden kulttuurin keskellä elämiseen voi tarkoittaa.
Toteutustavat
Opetusprofiili: ETÄ 1.
Sisältö
Saamelainen hyvä elämä ja hyvinvointi sosiaali- ja terveysalan työssä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Kaikkiin opintojakson osiin ei ole osallistuttu tai niitä ei ole suoritettu.
Välttävä (1): Suoritus on suppea tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suoritus erottelee saamelaisia hyvä elämän ja hyvinvoinnin käsityksiä länsimaisesta käsityksestä vain pintapuolisesti. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus on pintapuolinen ja vastaa tehtävänantoa joiltain osin. Suoritus käsittelee irrallisesti ja vielä jäsentymättömästi saamelaisia hyvä elämän ja hyvinvoinnin käsityksiä länsimaisesta käsityksestä. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella hyvän elämän ja hyvinvoinnin kokonaisuutta saamelaisessa kontekstissa. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa hyvin ja monipuolisesti tehtävänantoa, osoittaa ymmärrystä sekä hyvää taitoa analysoida ja perustella hyvän elämän ja hyvinvoinnin kokonaisuutta saamelaisessa kontekstissa. Opiskelija on muodostanut asiasta selkeän kokonaiskuvan, joka tulee suorituksessa hyvin esiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan hyvän elämän ja hyvinvoinnin kokonaisuutta laajasti ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti saamelaisen yhteiskunnan konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Suoritus on hyvin toteutettu.