Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HYVO2OJ-19074
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
28.04.2025 - 22.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Tiina Siro
- Mika Rahkola
- Maria Kasanen
Vastuuhenkilö
Mika Rahkola
Opiskelijaryhmät
-
RA75F23SFysioterapeuttikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat. Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat. Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat tunnistaa ja hyödyntää arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät
- Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- Keskeiset omalla alallasi käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät tietokannat, tutkimustiedon haku
- Tutkimuksellinen kehittäminen
Toiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta
- Hanketyöskentely ja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Sisältö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi hoitotyössä (1 op)
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät hoitotyössä (3op)
Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
Keskeiset hoitotieteessä käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät:
- Toiminnallinen opinnäytetyö
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote ja tilastomatematiikan lähtökohdat
- Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tutkimustiedon haku: informaatiolukutaito
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen
Tutkimustiedon hyödyntäminentoiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta hoitotyössä (1 op)
- Hanketyöskentelyja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Aika ja paikka
Moodle, Zoom / Teams ja Wihi -verkkoympäristö Rovaniemi
28.4.-22.5.2025
Opintojakso alkaa itsenäisellä opiskelulla 28.4.2025 ja opintojakson Moodle avautuu kuusi päivää ennen aloituspäivämäärää.
Oppimateriaalit
Opinnäytetyöohjeet (lapinamk.fi)
Herbert, R., Jamtved, G., Mead, J.& Hagen K. 2005. Evidence -Based Physiotherapy. London: Elsevier.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 18. painos. Helsinki:Tammi. Kananen, J. 2008. Kvali - kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Kananen, J. 2011. Kvantti - kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä. Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä -Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas.Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarja. Jyväskylä.
Salonen, K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Turun ammttikorkeakoulu 4)
Johanson, K. (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen.Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A:51/2007. Turku
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 6.uudistettu painos. Latvia: Livonia Print.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. Alan tutkimukset ja kehittämishankkeiden raportit sekä muu ajankohtainen aineisto.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus; webinaarit
Ideaseminaari
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Erillisiä tenttejä ei ole. Kts. Arviointi.
Verkkotehtävien hyväksytty suorittaminen opintojakson aikana.
Ideapapereiden hyväksytty suoritus ja esittely 22.5.2025 sekä vienti Wihi-järjestelmään
Webinaareihin osallistuminen ja niihin liittyvien tehtävien suoritus hyväksytysti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Nimeät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Kuvaat arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät tieteellisiä julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Selität arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Hyödynnät ja arvioit tieteellisiä julkaisuja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat ja hyödynnät tutkimus-ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä tutkimusprosessin eri vaiheissa ja tulkitset niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät monipuolisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kriittisesti arvioiden kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat hyödyntää ja tulkita arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet kriittisesti arvioiden tieteellisiä julkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotehtävien (HYL-K5) suorittaminen.
Aihe-ehdotusten hyväksytty tuotos ja esittely.
Webinaareihin osallistuminen ja niihin liittyvien tehtävien suoritus hyväksytysti.
Arviointi HYL-K5.