Siirry suoraan sisältöön

Sovellettu rentoutus psykofyysisen fysioterapeutin työkaluna (2 op)

Toteutuksen tunnus: PFF25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.10.2024 - 08.10.2024

Ajoitus

30.12.2024 - 01.06.2025

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 24

Tutkinto-ohjelma

  • Psykofyysisen fysioterapian täydennyskoulutus

Opettaja

  • Mira Väyrynen
  • Sari Kilpeläinen
  • Saara Koho

Vastuuhenkilö

Erja Rahkola

Opiskelijaryhmät

  • R75PF24S
    Psykofyysinen fysioterapia -täydennyskoulutus, syksy 2024

Tavoitteet

Oppija oppii käyttämään Sovellettua rentoutusta psykofyysisen fysioterapeutin työssä soveltaen sitä ohjattavan tarpeeseen.
Oppija osaa ohjata harjoituksia asiakkailleen ja oppii käyttämään harjoituksia myös oman hyvinvoinnin edistämiseen.
Oppija ymmärtää opiskelujaksoon sisältyvän omatoimisen itsenäisen työskentelyn merkityksen.
Oppija reflektoi koulutuspäivien ja itsenäisen työskentelyn jälkeen oppimaansa.
Oppija tietää kokemuksen kautta, mitä on Basic Body Awareness (BBAT) -terapia.

Sisältö

Sovelletun rentouden menetelmä ja sen käyttö psykofyysisessä fysioterapiassa.
Miten käyttää Sovellettua rentoutusta esim. työkaluna unettomuuden, kipujen ja stressin hoitoon.
Basic Body Awareness -terapia (BBAT) omakohtaisen kokemuksen kautta.

Oppimateriaalit

Tuomisto, M. 2005. Sovelletun rentoutuksen käsikirja. Suomen käyttäytymistieteellinen



Tutkimuslaitos, Tampere



Muu kouluttajan osoittama materiaali.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Ennakkotehtävä määräaikaan mennessä tehtynä.
Lähipäivien jälkeinen reflektointi tehtynä määräaikaan mennessä.
Oppija on tehnyt kirjallisen välitehtävän omakohtaisesta sovelletun rentouden säännöllisestä harjoittelusta lähijaksolla saamansa ohjeen mukaan. Välitehtävässä hän osoittaa harjoittelun toteutumisen ja ennen kaikkea miten harjoittelu on vaikuttanut omaan kehoon, mieleen, vapaa-aikaan, omaan työhön.
Oppija reflektoi, miten on käyttänyt menetelmää työssään.
Oppija reflektoi lyhyesti kokemustaan osallistumisesta BBAT osuuksiin.

Hylätty
Kirjallinen raportti puuttuu. Työssä ei näy sovellettuun rentoutumiseen perehtymisen merkkejä.