Skip to main content

Psychophysical Pain Management and Trauma-informed Approach (2 cr)

Code: PFF22-3001

General information


Enrollment
02.07.2024 - 31.07.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Health Care, Physiotherapy
Campus
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 24
Degree programmes
Psychophysical physiotherapy, continuing professional education
Teachers
Saara Koho
Erja Rahkola
Mira Väyrynen
Teacher in charge
Erja Rahkola
Groups
R75PF24S
Psykofyysinen fysioterapia -täydennyskoulutus, syksy 2024
Course
PFF22

Evaluation scale

H-5

Objective

Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.

Accomplishment methods

Osallistuminen lähiopetukseen ja sen aikana tehtäviin harjoituksiin. Opintojakson kirjallisten tehtävien suorittaminen.

Content

Minä psykofyysisenä fysioterapeuttina.
Traumainformoitu malli fysioterapiassa.
Validoiva kohtaaminen.
Kipua potevan asiakaan kohtaaminen ja psykofyysinen sekä traumatietoinen kivunhoito.
Kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinot.
TRE oman kasvuprosessin ja työhyvinvoinnin tukena

Materials

Kouluttajan osoittama kirjallisuus


Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.

Hylätty
Oppija jättää vaadittavat tehtävät suorittamatta.
Oppijan suorittaman ennakkotehtävän, lähijakson itsereflektion sekä välitehtävän perusteella välittyy seuraavat asiat:
-Oppija ei ole lainkaan kyennyt reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten.
-Oppija ei ole osoittanut kiinnostusta käynnistää omaa kehotietoisuusprosessiaan, eikä ole tehnytkokemuksistaan kirjallista reflektiota.
-Oppija ei ole kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan pohtinut oman vuorovaikutuksensa tai turvallisen, traumainformoidun työtavan roolia omassa työssään.
-Oppija ei ole osoittanut kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön niin, että olisi kokeillut kivun ja vireystilan säätelyharjoitteita asiakkaidensa kanssa.
Mikäli oppija on joutunut olemaan lähijaksolta pois perustellun syyn vuoksi, hän ei ole suorittanut poissaoloon kuuluvia korvaavia tehtäviä.

Go back to top of page