Psychophysical Pain Management and Trauma-informed Approach (2 cr)
Code: PFF22-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2024 - 31.07.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Physiotherapy
- Campus
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 24
- Degree programmes
- Psychophysical physiotherapy, continuing professional education
- Teachers
- Saara Koho
- Erja Rahkola
- Mira Väyrynen
- Teacher in charge
- Erja Rahkola
- Groups
-
R75PF24SPsykofyysinen fysioterapia -täydennyskoulutus, syksy 2024
- Course
- PFF22
Evaluation scale
H-5
Objective
Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.
Accomplishment methods
Osallistuminen lähiopetukseen ja sen aikana tehtäviin harjoituksiin. Opintojakson kirjallisten tehtävien suorittaminen.
Content
Minä psykofyysisenä fysioterapeuttina.
Traumainformoitu malli fysioterapiassa.
Validoiva kohtaaminen.
Kipua potevan asiakaan kohtaaminen ja psykofyysinen sekä traumatietoinen kivunhoito.
Kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinot.
TRE oman kasvuprosessin ja työhyvinvoinnin tukena
Materials
Kouluttajan osoittama kirjallisuus
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Oppija tietää psykofyysisenä fysioterapeuttina toimimisen lähtökohtia sekä vaatimuksia ja osaa reflektoida niitä suhteessa omaan työhönsä.
Oppija tietää traumainformoidun työotteen ja ymmärtää sen merkityksen fysioterapiassa.
Oppija tietää validoivan kohtaamisen ja vuorovaikutuksen keinoja ja osaa hyödyntää niitä työssään. Oppija osaa kohdata kipuja potevan asiakkaan ja tunnistaa psykofyysisen ja traumatietoisen kivunhoidon mahdollisuudet.
Oppija osaa hyödyntää kehotietoisuuden ja kivunsäätelyn keinoja.
Hylätty
Oppija jättää vaadittavat tehtävät suorittamatta.
Oppijan suorittaman ennakkotehtävän, lähijakson itsereflektion sekä välitehtävän perusteella välittyy seuraavat asiat:
-Oppija ei ole lainkaan kyennyt reflektoimaan lähipäivän sisältöä omaa ammatillista taustaansa vasten.
-Oppija ei ole osoittanut kiinnostusta käynnistää omaa kehotietoisuusprosessiaan, eikä ole tehnytkokemuksistaan kirjallista reflektiota.
-Oppija ei ole kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan pohtinut oman vuorovaikutuksensa tai turvallisen, traumainformoidun työtavan roolia omassa työssään.
-Oppija ei ole osoittanut kirjallisessa tuotoksessaan lainkaan kiinnostusta perehtyä lähijakson sisältöön niin, että olisi kokeillut kivun ja vireystilan säätelyharjoitteita asiakkaidensa kanssa.
Mikäli oppija on joutunut olemaan lähijaksolta pois perustellun syyn vuoksi, hän ei ole suorittanut poissaoloon kuuluvia korvaavia tehtäviä.