Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutteinen kuvataide (10op)

Toteutuksen tunnus: T26K131OJ-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
englanti
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Ville Vase
Vastuuopettaja
Ville Vase
Opintojakso
T26K131OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

1. Artist Branding (luennot 1–2 & 6)

Oman taiteilijaprofiilin rakentaminen: nimi, ydin, ääni

Brändipilarit (What–Who–Why) ja artist statement

Paikallisuus, identiteetti ja autenttisuus

2. WordPress Portfolio (luennot 3–5, 12, 15, 19, 22)

Sivustorakenne Astra-teemalla ja Elementorilla

Etusivu, About, Works ja Making Of -sivut

Kuvien optimointi, typografia, värit, responsiivisuus

Saavutettavuus

Julkaisukuntoinen verkkosivusto

3. Instagram & Online Visibility (luennot 9–11, 13, 16, 20, 23)

Sisällön suunnittelu ja rytmitys (Content Pillars)

Tarinallisuus ja yleisösuhteen rakentaminen

Videot, Reelsit ja Making Of -materiaali

Oman yleisön tunnistaminen ja vuorovaikutus

Julkaisukalenteri ja brändin yhtenäisyys

4. Korundi–ICCE yhteistyö (luennot 7–8)

Vierailu ja analyysi: Korundi brändinä ja kulttuuri-instituutiona

Paikallisen taiteen merkitys Lapissa ja matkailussa

5. Making Of & Network (luennot 11, 17, 25)

Oman prosessin dokumentointi

Portfolioon ja someen soveltuva Making Of -video tai -postaus

Verkostoituminen, kontaktoituminen ja ammatillinen viestintä

Tavoitteet

Tiedät miten vuorovaikutteisuus palvelee kuvataiteilijaa.
Osaat hyödyntää vuorovaikutteisia keinoja tekemisessäsi ja teostesi ulostulossa. Osaat tehdä julkisen ammattiportfolion sekä suomeksi että englanniksi.

Sisältö

Opintojakso toteutetaan englanniksi
Teet julkisen ammattiportfolion sekä suomeksi että englanniksi. Kokeilet ja käytät vuorovaikutteisia keinoja tekemisessäsi ja teostesi ulostulossa.

Aika ja paikka

Opiskelet lukujärjestyksen mukaan kampuksella tai Moodle-alustalla omaan tahtiisi. Opintojakso ei sisällä aikaan sidottua opetusta/aikataulutettuja oppimistehtäviä.

Loppukatselmus ja valmiiden töiden (WP-sivut + IG-profiili) arviointi: 2.12.2025

Oppimateriaalit

Luentomateriaali + diat.


Opetusmenetelmät

Luento-opetus ja esimerkkianalyysit (visuaalinen ja teoreettinen osuus)

Työpajat (WordPress, Instagram, kirjoittaminen ja brändäys)

Ryhmä- ja parityöskentely (vertaisarviointi, ideointi, esitykset)

Vierailu ja analyysi Korundissa (yhteistyö ICCE-hankkeen kanssa)

Itsenäinen harjoittelu ja oman verkkoportfolion rakentaminen

Ohjaus ja palaute opettajalta ja vertaisilta

Opiskelijoiden aktiivinen osallistuminen, yhteinen keskustelu ja oman työn reflektointi ovat keskeisiä oppimisen menetelmiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hybriditoteutus - Lähi- ja verkko-opetus.

Voit suorittaa opintojakson osallistumalla reaaliaikaiseen opetukseen, jossa tehdään yhteisöllisiä tehtäviä tai katsomalla tallenteet ja tekemällä tehtävät itsenäisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luento- ja työpajatyöskentely (26 × 2,5 h) 65 h
Itsenäinen työskentely (WordPress, IG, bränditekstit) 140 h
Korundi-vierailu ja reflektio 10 h
Vertaispalautteet ja viimeistely 45 h
Yhteensä 270 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Taiteellinen/tuotannollinen produktio, ammattiportfolio (kaksikielinen), oppimistehtävät

Ammattiportfolio on julkaistu verkossa. Kuvamateriaali on teknisesti toimiva. Opiskelija on hyödyntänyt valmista ilmaisalustaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ammattiportfolio on toimiva ja julkaistu verkossa. Kuvamateriaalin valinta on perusteltua sekä visuaalisesti, teknisesti ja sisällöllisesti toimivaa. Opiskelija osaa käyttää verkkojulkaisualustaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammattiportfolio on visuaalisesti toimiva. Kuvamateriaalin valinta on harkittua ja perusteltua sekä visuaalisesti, teknisesti ja sisällöllisesti toimivaa.
Opiskelija osaa hyödyntää verkkoa julkaisualustana ja lisäarvoa tuottavana.

Siirry alkuun