Siirry suoraan sisältöön

Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu II (3op)

Toteutuksen tunnus: EKAS2005V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2025 - 18.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.01.2026 - 03.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tanja Äärelä
Anneli-Maarit Hermanoff
Opintojakso
EKAS2005V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää oppimisympäristöjä, koulun toimintakulttuuria ja oppijoiden moninaisuutta
- reflektoida omia havainnointi-, vuorovaikutus- ja ohjaustapojaan
- analysoida oman ammatillisen identiteettinsä rakentumista ja pedagogisia kehittymistarpeita sekä
kasvatuksen, opetuksen ja tuen järjestämisen eettisiä periaatteita
- suunnitella ja toteuttaa oppijoiden erilaisia tuen tarpeita huomioivia opetustilanteita sekä yksin että
yhdessä opiskelijaparin ja ohjaavan erityisopettajan kanssa
- liittää oman ajattelunsa ja toimintansa reflektoinnin teoreettisiin näkökulmiin ja henkilökohtaisen
pedagogisen käyttöteorian kehittämiseen.

Toteutustavat

Opetusprofiili LÄHI
Opiskelija suorittaa harjoittelun ensisijaisesti saman erityisopettajan ohjauksessa kuin on suorittanut Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu I:n. Harjoittelun kesto 15 päivää.

Suoritustavat

- aktiivinen osallistuminen koulutoimintaan harjoittelun ajan
- kahden opetustuokion ja neljän oppitunnin suunnittelu ja ohjattu pitäminen yksin ja pareittain
- opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- oman erityispedagogisen ajattelun ja toiminnan, yhteisen toiminnan ja oppimistilanteiden reflektointi
harjoittelupäiväkirjassa
- osallistuminen ennen harjoittelua (2 h) ja harjoittelun jälkeen (2 h) järjestettäviin seminaareihin

Sisältö

- oppimisyhteisön vuorovaikutussuhteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- oppijoiden ikä- ja kehitystason sekä heidän yksilöllisiä ominaisuuksia ja piirteitä huomioivien
oppimistuokioiden suunnittelu, ohjattu toteuttaminen ja arviointi
- tutustuminen kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön ja sen käytänteisiin
- perehtyminen oppimisen ja koulukäynnin tuen järjestämiseen ja pedagogisiin asiakirjoihin
- erityisopettajan työn ulottuvuuksien hahmottaminen

Oppimateriaalit

- Opetushallitus. (2015). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus.

Luvut 2–8 (s. 14–85).

- Sirkko, R. Kotilainen, N. & Takala, M. (2023). Erityisopettajan työ osa-aikaisessa erityisopetuksessa.

Kasvatus ja aika, 17 (3) 2023, 4–25. https://doi.org/10.33350/ka.128889 />
- Paloniemi, A., Pulkkinen, J., Kärnä, E., & Björn, P. M. (2023). The Work of Special Education Teachers

in the Tiered Support System: The Finnish Case. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(1),

35-50. https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1983649 />
- Mahdollinen muu oheiskirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa.


Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty. Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.
HYVÄKSYTTY:
Arvioinnissa huomioitava, että opiskelijat tulevat harjoitteluihin kehittymään kukin omista
lähtökohdistaan. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut harjoittelulle määritellyt
osaamistavoitteet hyvin tai erinomaisesti ja että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat
kriteerit täyttyvät:
Hyvä vuorovaikutuskyky toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä:
Opiskelija osaa
- toimia rakentavasti yhteistyössä oppilaiden, huoltajien, opettajien ja toisten opiskelijoiden sekä
- koulun muun henkilöstön kanssa. Yhteistyössä luodaan vuorovaikutteista toimintaa koulun arvojen
ja opetussuunnitelman suuntaisesti sekä toimijoiden tarpeet huomioiden.
- tunnistaa ja huomioida eri toimijoiden näkökulmia sekä laajentaa ymmärrystään
näkökulmientaustoista. Hän osaa mukautua eri tilanteissa ja joustaa tarvittaessa.
- kuunnella muita ja antaa tilaa ryhmässä sekä neuvotella ja ratkaista konflikteja ottaen huomioon
eriosapuolten tarpeita ja tavoitteita.
Hyvät kognitiiviset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä.
Opiskelija osaa
- käytettävän opetuskielen hyvin ja pystyy vaihtuvat tilanteet huomioivaan ammatilliseen puheen ja
tekstin ymmärtämiseen ja tuottamiseen
- sellaiset oman toiminnan ohjauksen taidot, jotka mahdollistavat toiminnan harkintakykyisen
suunnittelun ja toteuttamisen sekä arvostelukykyisen käyttäytymisen kontrollin suhteessa tilanteen
vaatimuksiin
- pitää yllä tilanteisiin sopivaa tarkkaavaisuutta ja vireystilaa häiriötekijöistä huolimatta ja toimii
pitkäjänteisesti ja proaktiivisesti
- jäsentää ja reflektoida lyhytkestoisessa muistissa olevia asioita ja siirtää niitä jäsenneltyinä
käyttöteoreettisina kokonaisuuksina pitkäkestoiseen muistiin sekä tarvittaessa palauttaa ne mieleensä
- tunnistaa oppimistarpeensa ja kehittää työssä tarvittavia tietoja ja taitoja
- käyttää auditiivisia ja visuaalisia taitojaan tilanteiden hahmottamiseen, turvallisen toiminnan
varmistamiseen, tilasuhteiden havainnoimiseen ja ennakoimiseen.
Hyvät sosioemotionaaliset taidot toimia opettajan ammatin mukaisissa tehtävissä:
Opiskelija osaa
- kuunnella vuorovaikutustilanteissa kaikkia osapuolia sekä tehdä asianmukaisia havaintoja, päätelmiä
ja tulkintoja sosiaalisissa tilanteissa
- valita tilanteisiin soveltuvia toimintastrategioita, ennakoida ja arvioida oman ja toisten
käyttäytymisen seurauksia sekä kehittää omaa toimintaansa
- ymmärtää yhteisön sääntöjä ja normeja, ja osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla
- tunnistaa toisten tunnetiloja ja mukauttaa, säädellä ja ilmaista tunteitaan ja toimintaansa sosiaalisesti
hyväksytyllä tavalla, myös tilanteessa, jossa yksilössä viriää jokin tunnetila ja hän yrittää hallita sitä
- tiedostaa sosiaaliseen tilanteeseen liittyvät omat ja yhteiset päämäärät ja osaa toimia sosiaalisissa
vuorovaikutustilanteissa siten, että myönteiset vuorovaikutussuhteet säilyvät muiden kanssa
- huomioida toimintaympäristön tavoitteet sekä ymmärtää oman roolinsa monenlaisissa
kasvatustilanteissa.
TÄYDENNETTÄVÄ:
Opiskelijalla on ollut yhden tai useamman harjoittelulle määritellyn osaamistavoitteen saavuttamisessa
selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita ja/tai
opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä tai että ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin kuuluvat
kriteerit eivät kaikilta osin täyty.
HYLÄTTY:
Ohjauksesta ja harjoittelussa annetusta tuesta huolimatta opiskelija ei saavuta harjoitteluille asetettuja
osaamistavoitteita. Opiskelijan toiminta ei toistuvasti täytä ammatillisen toimintakyvyn edellytyksiin
kuuluvia kriteereitä ohjauksesta huolimatta.

Esitietovaatimukset

Yliopisto-opintoihin ja erityisopettajuuteen orientoituminen 2 op
Erityisopetuksen orientoiva harjoittelu I 2 op
Erityisopetuksen orientoivaa harjoittelua ei voi hyväksilukea aiemmalla työkokemuksella

Siirry alkuun