Siirry suoraan sisältöön

Kehittämisosaaminen opinnäytetyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: MATR310-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

02.01.2025 - 09.02.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Marja Lempiäinen
  • Sisko Häikiö
  • Mervi Angeria

Vastuuhenkilö

Mervi Angeria

Opiskelijaryhmät

  • RA81M22S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
  • RA81M23K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata kehittämistyön periaatteita ja menetelmiä. Hän saa valmiudet työelämän kehittämiskohteiden ja oman opinnäytetyön aiheen jäsentämiseen ja osaa hankkia, käsitellä ja arvioida aiheeseen soveltuvaa tietoa. Hän osaa viestiä ammattialasta ja aiheestaan eri kohderyhmille.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa restonomikoulutuksen ja ammattikorkeakoulun opinnäytetyölle asetetut tavoitteet
- tunnistaa ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä
- hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- viestiä ammattialasta ja aiheesta eri kohderyhmille
- tunnistaa kehittämistoiminnan ja -osaamisen merkityksen osana ammatillista asiantuntijuutta

Sisältö

- Kehittämisprosessin ja kehittämistyön menetelmien periaatteet
- Kehittävän opinnäytetyön ja opinnäytetyöprosessin periaatteet
- Työelämän ongelmien, haasteiden ja ilmiöiden tunnistaminen ja jäsentäminen
- Opinnäytetyön aihepiiriin liittyvä tiedonhaku, käsittely ja arviointi
- Asiantuntijaviestintä (keinot viestiä opinnäytetyön aiheesta asiantuntevasti, selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille, kirjoitusprosessi/prosessikirjoittaminen)

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan Moodlessa ja Zoomissa. Opintojaksoon sisältyy kolme teemoitettua ohjaustapaamista.

Oppimateriaalit

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 (tai 2014 tai 2009). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. 

Opetusmenetelmät

Opintojaksolle sisältyy mm. nauhoitteiden ja materiaalien itseohjautuvaa ja itsenäistä opiskelua, teemoitettuja ohjaustapaamisia, opinnäytetyön potentiaalisen yhteistyötahon / toimeksiantajan kontaktointia, yhteistoiminnallista työskentelyä sekä vertaispalautteen antamista ja vastaanottamista. Oppimista ja osaamisen kehittymistä ohjataan ohjauskeskusteluissa sekä oppimistehtävistä annettavien palautteiden avulla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla kontaktoit mahdollista tulevaa opinnäytetyön yhteistyötahoa/toimeksiantajaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan Moodlessa. Tentin uusinnasta sovitaan/ilmoitetaan erikseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson korvaaminen muilla, vastaavilla korkeakouluopinnoilla.

Sisällön jaksotus

- Työelämän kehittämistarpeiden, ongelmien ja haasteiden tunnistaminen sekä opinnäytetyön aiheen valinta ja perustelu
- Kehittävän opinnäytetyön ja opinnäytetyöprosessin periaatteet ja osa-alueet
- Opinnäytetyön aihepiiriin liittyvä tiedonhaku, käsittely ja arviointi
- Asiantuntijaviestintä (keinot viestiä opinnäytetyön aiheesta asiantuntevasti, selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille, kirjoitusprosessi/prosessikirjoittaminen)
- Kehittämistyön periaatteet ja menetelmät

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso liittyy kiinteästi opinnäytetyöhön, minkä vuoksi on suositeltavaa, että osallistut opintojaksolle siinä vaiheessa, kun oman opinnäytetyön aloittaminen on ajankohtaista. Suoritettuasi tämän opintojakson, voit aloittaa opinnäytetyön suunnitteluvaiheen. Tule mukaan tähän toteutukseen, mikäli aiot tehdä opinnäytetyön kevään tai kesän 2025 aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista lähteistä heikosti ja tarvitsee paljon tukea tiedonhankinnassa. Tiedon luotettavuuden arviointi on vähäistä. Opiskelija osaa kuvata työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä pääpiirteissään ja tarvitsee paljon tukea aiheen jäsentämiseen. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille, mutta tarvitsee paljon tukea.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja analysoida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita pinnallisesti. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista lähteistä pinnallisesti. Tiedon luotettavuuden arviointi on pinnallista. Opiskelija osaa kuvata työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille pääpiirteissään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä sekä arvioida tiedon luotettavuutta. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita kattavasti sekä esittää ratkaisu- ja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä monipuolisesti sekä arvioida tiedon luotettavuutta perustellusti. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä perustellusti. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita kattavasti ja monipuolisesti sekä esittää perusteluja ratkaisu- ja kehittämisehdotuksia. Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä aiheeseen soveltuvaa tietoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä monipuolisesti ja kattavasti sekä arvioida tiedon luotettavuutta perustellusti ja kriittisesti. Opiskelija osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä perustellusti ja innovatiivisesti. Opiskelija osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta ja käyttää eri viestintäkeinoja asiantuntevasti, selkeästi ja luotettavasti eri kohderyhmille.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata kehittämistyön ja kehittävän opinnäytetyön periaatteita ja osa-alueita. Opiskelija ei osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa. Opiskelija ei osaa kuvata ja jäsentää työelämän ongelmia, haasteita ja ilmiöitä. Opiskelija ei osaa viestiä ammattialasta ja aiheesta eri kohderyhmille. Opiskelija ei osaa käyttää eri viestintäkeinoja eri kohderyhmille.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät
- ryhmäkeskustelu
- tiedonhakuraportti
- tentti