Matkailun konseptoidut liiketoimintamallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: MAT302-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.10.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 23.02.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Restonomikoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Restonomikoulutus
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Marja Lempiäinen
- Milla Hirvaskari
- Vastuuopettaja
- Milla Hirvaskari
- Ryhmät
-
RA81M23KRestonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023
- Opintojakso
- MAT302
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä ja tarkastella matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena
- tarkastella asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtana
- tunnistaa konseptoidun matkailuliiketoiminnan tunnusmerkit, mallit sekä hyödyt ja mahdollisuudet
- hyödyntää palvelumuotoilua sekä kokeilla palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja konseptien kehittämisessä
- soveltaa konseptoinnin periaatteita eri toimintaympäristöihin ja matkailuliiketoiminnan kehittämiseen
- hankkia, soveltaa ja hyödyntää tietoa konseptien kehittämisessä ja johtamisessa
- soveltaa, toteuttaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä erilaisten palvelutuotteiden kehittämisessä ja uudistamisessa
- arvioida ja analysoida konseptointia matkailuliiketoiminnan osana
- kokeilla, arvioida ja analysoida palvelumuotoilun menetelmiä matkailuliiketoimintakonseptissa.
Sisältö
- Matkailuliiketoiminnan kokonaisvaltainen, konseptilähtöinen suunnittelu
- Konseptin osatekijät ja rakentaminen
- Asiakasymmärrys
- Organisaation identiteetti
- Palvelumuotoilun menetelmiä
Aika ja paikka
7.1. - 23.2.2025 Moodlen oppimis- ja Zoom-ohjausympäristöissä.
Oppimateriaalit
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: tuotteista ideastasi menestyjä. Alma Talent. Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Alma Talent. Opintojaksolla osoitettu muu materiaali Moodlessa, itsenäinen tiedonhaku.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus perustuu opiskelijan aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn. Opintojakso etenee vaiheittain opinnon teemoihin perustuen yksilö- ja paritehtävänä sekä ohjaustapaamisissa yhteisöllisen oppimisen menetelmin.
Oppimistehtävät: ennakkotehtävä, verkkokeskustelut, verkkotesti ja essee.
Opiskelijan oppimista ohjataan ohjaustapaamisissa ja jatkuvana palautteena oppimistehtäviin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
asiantuntijavierailija(t)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1. Osaamisen näyttö. Tarkempi ohjeistus sovitaan ohjaajien kanssa.
2. Opinnollistaminen (sovitaan opettajan kanssa erikseen)
Työn opinnollistaminen on tapa suorittaa opintoja. Tällöin hankit koulutuksen osaamistavoitteiden mukaista osaamista työtehtävissäsi tai muussa toiminnassa. Opinnollistaminen on mahdollista, kun työn tai esimerkiksi vapaaehtoistoiminnan sisältö mahdollistaa osaamistavoitteiden saavuttamisen. Tämä edellyttää työnantajan tai vastaavan yhteistyötahon sitoutumista sekä opiskelijan huolellista perehtymistä opetussuunnitelmassa kuvattuihin osaamistavoitteisiin ja osaamisen arviointikriteereihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 8 tuntia
Ohjaustapaamiset 4 tuntia
Itsenäinen tiedonhaku, lukeminen ja oppimistehtävien laatiminen 122 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän ei osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija ei osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena heikosti. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina heikosti. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä heikosti konseptin rakentamisessa.
Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa osittain kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina osittain. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä osittain konseptin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena. Hän osaa määritellä matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä konseptin rakentamisessa.
Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti. Hän osaa määritellä monipuolisesti matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata matkailuliiketoimintaa konseptoituna kokonaisuutena kattavasti sekä perustellen. Hän osaa määritellä monipuolisesti ja perustellen matkailuliiketoiminnan liiketoimintamalleja, asiakasymmärrystä sekä organisaation identiteettiä konseptoinnin lähtökohtina. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun ketteriä menetelmiä kattavasti ja monipuolisesti konseptin rakentamisessa.
Lisätiedot
Opinto muodostaa tietoperustan liiketoiminnan kehittämisen ja konseptoinnin teemasta ja se integroituu Menestyvän matkailuliiketoiminnan suunnittelu –opintojakson projektitehtävään.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on hyväksytyt suoritukset Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteet
ja Liiketoimintamallin suunnittelu opintojaksoilta.
Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3350