Foresight and Goal-oriented development work (5 cr)
Code: YAMK240-3002
General information
- Enrollment
-
04.08.2025 - 28.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
30.10.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Teachers
- Anu Harju-Myllyaho
- Maarit Tihinen
- Tanja Suomalainen
- Teacher in charge
- Tanja Suomalainen
- Groups
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
- Course
- YAMK240
Evaluation scale
H-5
Objective
In his / her research and development activities, the student is able to evaluate and apply existing knowledge in solving practical problems and developing new types of solutions. He / she is able to anticipate the future of his / her professional field, changes in the operating environments, and the effects of global development and phenomena. He/she is able to justify the needs of development activities and define goals based on sustainable solutions.
Competencies focused on the study unit are: Learning to learn, proactive development, sustainable development, foresight and development skills.
Content
Key contents:
• Proactive framework for development activities
• Characteristics of research, development and project work
• Financial instruments
• Development work approaches and methods
Location and time
Viikko 44 Torstai 30.10 17:00 - 21:00
Viikko 47 Tiistai 18.11.2025 17:00 19:00
Viikko 49 Tiistai 2.12. klo 17:00 -21:00
Materials
Tarkentuu opintojakson alussa, mm. seuraavat:
Aalto ym. 2022. Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä (kirja)
Ahvenharju et al. 2021. Individual futures consciousness: Psychology behind the five-dimensional Futures Consciousness scale
Börjeson et al. 2006. Scenario types and techniques: Towards a user’s guide
Dufva M. 2019. Heikot signaalit tulevaisuuden avartajina. Sitran selvityksiä 142.
Megatrendit, Sitra.
TOPI, tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaaleja
Suomen aluekehityksen skenaariot 2040.
Alueelliset kehitysnäkymät TEM 2022.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu virtuaalikontakteja annetun aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä.
Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä.
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: The student
- is able to justify his / her competence with individual examples in relation to concepts of goal-oriented development work.
- recognizes the link between proactive development and sustainable development in the learning task.
- describes the methods he/she uses, provides examples for his arguments, and highlights individual conclusions by using reliable references.
Assessment criteria, good (3)
3-4: The student
- justifies his / her own competence with the help of concepts related to goal-oriented development work and recognizes his / her own strengths and areas for development.
- experiments with new methods to apply the related concepts to proactive and sustainable development in the learning task.
- analyzes his/her choices by mirroring reliable references and by drawing logical conclusions in his/her learning task.
Assessment criteria, excellent (5)
5: The student
- describes the development needs and methods of his / her competence in goal-oriented development work and how to respond to them.
- compares different method options in the learning task and, when creating a vision for the future, he produces information also in the light of proactive and sustainable development.
- bases his/her analysis on reliable information and draws conclusions and produces new perspectives on the subject.
Further information
Tietoa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijalle
ILMOITTAUTUMINEN
Valinta opintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen. Mikäli et saa viestiä tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.
Huom. Selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.
KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostiviestin IT-käyttäjähallinnosta noin viikkoa ennen opintojen alkua. Aktivointi tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa myös sähköpostisi roskapostikansiota. Viesti voi mennä roskapostiin.
OPISKELU
Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoille.
Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.
LISÄTIETOA
https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/
www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi