Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: A700CD18-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 23.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 24.02.2026 - 19.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- Paikat
- 0 - 60
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaat kuvata erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit ja tunnistat niiden eri vaiheet osana tutkimuksellista kehittämistä.
Tiedät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Tiedät erilaisten tutkimusprosessien yleisimmät aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät.
Tiedät erilaisia toiminnallisen opinnäytetyön kehittämis- ja innovaatioprosesseja.
Osaat tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan oman alasi työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Osaat lukea ja arvioida kriittisesti oman alasi tieteellisiä julkaisuja.
Tunnet Lapin AMKn opinnäytetyöprosessin ja tiedät, miten laaditaan opinnäytetyön aihe-ehdotus Wihiin.
Sisältö
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadullinen tutkimusprosessi
- Määrällinen tutkimusprosessi
- Kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- Toiminnallinen opinnäytetyö ja innovaatiot
- Informaatiolukutaito
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät oman alan tietokannat ja tutkimustiedon
kriittinen arviointi
- Kirjallinen viestintä; raportoinnin perusteet
- Lapin AMKn opinnäytetyöprosessi
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojaksoon kuuluu aloitusinfo ja webinaareja opintojakson aikana.
Opintojakson aloitusinfo on 24.2.2026 klo 12.30-13.30 Zoomissa (tallennetaan).
Zoom-linkki opintojakson Moodle-tilassa.
Webinaarit Zoomissa:
24.2.2026 klo 13.45-15.00 Tutkimusprosessin vaiheet
17.3.2026 klo 14.00-15.30 Määrällinen ja laadullinen tutkimus
17.3.2026 klo 16.00-17.00 Tutkimuskirjoittaminen
31.3.2026 klo 14.00-15.00 Informaatiolukutaito, Tiina Siro
31.3.2026 klo 15.15-16.45 Toiminnallinen opinnäytetyö ja eettisyys
Oppimateriaalit
Hakala J. (2022) Hyvä, parempi, valmis Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
- Kananen J.(2017) Kvantti – kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun.
- Kananen J. (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä – miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta.
-Kostamo P, Airaksinen T. & Vilkka H. (2022) Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
- Salonen K. (2013) Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
- Stolt M, Axelin A & Suhonen R (2016) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä.
- Vilkka, H. & Airaksinen,T. (2003) Toiminnallinen opinnäytetyö.
- Vilkka, H. (2021) Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin.
- Lisäksi opintojakson aineisto Moodle ympäristössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Moodle-oppimisalustalla ja Zoom-viestintäalustaa hyödyntämällä.
Ennen opintojakson alkamista pidetään sisältöä ja toteutusta koskeva infotunti.
Opetusmenetelminä hyödynnetään itsenäistä opiskelua ja parityöskentelyä.
Opintojaksoon sisältyy webinaareja Zoomissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu verkkotenttejä ja tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti toteutuksen aikana.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyviä periaatteita.
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Nimeät erilaisten tutkimusprosessien yleisimmät aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät.
Kykenet erottamaan erilaisia toiminnallisen opinnäytetyön malleja ja niiden mahdollisuuksia kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Kuvaat oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät oman alasi tieteellisiä julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kuvaat selittäen tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyviä periaatteita.
Valitset tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Käytät yleisimpiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä harjoitustehtävissä.
Kykenet soveltamaan jotakin toiminnallisen opinnäytetyön mallia ja sen mahdollisuutta kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Käytät oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät monipuolisesti oman tieteellisiä julkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä analysoit tutkimusprosessin eri vaiheita ja niihin liittyviä periaatteita.
Valitset perustellen tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Käytät johtopäätöksiä tehden yleisimpiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä harjoitustehtävissä.
Kykenet suunnittelemaan toiminnallisen opinnäytetyön ja arvioimaan sen mahdollisuutta kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Käytät perustellen oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät rakentavan monipuolisesti oman tieteellisiä julkaisuja.