Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML143-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.03.2025 - 17.08.2025

Ajoitus

18.08.2025 - 30.11.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Tuija Haapasalmi

Vastuuhenkilö

Tuija Haapasalmi

Opiskelijaryhmät

  • R64M25S
    Metsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, Syksy 2025

Tavoitteet

Opiskelija
- Osaa laatia erilaisia perusasiakirjoja
- Ymmärtää esiintymistaitojen merkityksen työelämässä
- Tietää verkostoitumisen perusteet
- Osaa esiintyä erilaisissa metsäalan esiintymistilanteissa
- Osaa toimia rekrytointiprosessissa.

Sisältö

Asiakirjat ja niiden asettelu
Esiintymistaidot
Verkostoituminen
Rekrytointiprosessi
Metsätalousinsinöörin työtehtävät ja organisaatiot

Aika ja paikka

Lähitunteina Rovaniemella syksyllä 2025 lukujärjestyksen osoittamissa työtiloissa.

Oppimateriaalit

Opettajan Moodle-työtilan kautta jakama opetusmateriaali ja linkit.

Opetusmenetelmät

Luentoja, opetuskeskusteluja, ryhmätöitä, harjoituksia, ohjaustunteja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava perustelluissa erikoistilanteissa erikseen opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Osa tehtävistä yksin, osa pareittain, osa ryhmissä. Osa tehtävistä pakollisia (arvioidaan numeroasteikolla), osa tehtävistä vapaaehtoisia (arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty). Hyväksytty/hylätty-tehtäviä ilman pystyy suorittamaan opintojakson hyväksytysti, mutta niiden puuttuminen vaikuttaa opintojakson kokonaisarviointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa kirjoittaa asiatekstejä, joiden tekstin sujuvuudessa, selkeydessä ja erilaisissa merkinnöissä on kehitettävää. Myös esiintymistaidoissa on paljon kehitettävää erilaisissa työelämän viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa kirjoittaa erilaisia asiatekstejä, joissa teksti on selkeää ja sujuvaa. Tekstissä voi esiintyä tyyli- ja kielirikkeitä. Osaa esiintyä yksin ja muiden esiintyjien kanssa työelämän viestintätilanteissa. Esiintymistaidoissa vielä kehitettävää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa kirjoittaa monipuolisesti erilaisia asiatekstejä, joissa hän osaa soveltaa asiatyylistä kirjoittamista tekstilajin mukaan. Teksti on selkeää, sujuvaa, hyvin sidostettua, vaihtelevaa sekä virheetöntä. Osaa esiintyä yksin ja yhdessä muiden esiintyjien kanssa erilaisissa työelämän viestintätilanteissa. Esiintyminen on selkeää, kiinnostavaa, hyvin havainnollistettua ja sujuvaa.