Metsän uudistaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML87-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 16.02.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Minna Tuominen
- Merja Laajanen
Vastuuhenkilö
Merja Laajanen
Opiskelijaryhmät
-
RA64M25KMetsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2025
Tavoitteet
Opiskelija
- Tietää pohjoisten alueiden metsän kehityksen
- Tietää siemenen kehittymisen prosessin taimeksi taimikontuotannon näkökulmasta
- Osaa valita oikean maanmuokkaus- ja viljelymenetelmän
- Tunnistaa yleisimmät taimien tuhon aiheuttajat ja osaa ottaa ne huomioon taimikonhoidossa
- Tietää taimikon perustamisen prosessin ja osaa tarkastaa istutustiheyden
- Tietää taimikon perustamiseen liittyvän taksanlaskennan
- Osaa huomioida metsien luonnonhoidon uudistamisessa ja taimikon hoidossa
Sisältö
Metsän uudistumisen prosessit
Metsänviljely ja maanpinnan käsittely
Taimikonhoitotoimenpiteet
Taimikon perustamisen taksan laskenta
Taimikon metsätuhot ja niiden hallinta
Luonnonhoito metsien uudistamisessa
Metsälaki ja muut metsänuudistamiseen vaikuttavat säädökset sekä sertifiointi
Riistan huomioiminen uudistamisessa
Metsän varhaiskehitykseen liittyvät KEMERA-tuet
Aika ja paikka
Verkkoluennot. Lähipäivä Rovaniemellä. Kevät 2025.
Oppimateriaalit
Uotila, A., Kasanen, R. ja Heliövaara, K. 2015. Metsätuhot Vanhempia teoksia, joita voi hyödyntää: Uotila Antti ja Kankaanhuhta Ville, 1999. Metsätuhojen tunnistus ja torjunta Metsänterveysopas - Metsätuhot ja niiden torjunta.
Luoranen, J., Saksa, T. ja Uotila, K. 2020. Metsänuudistaminen, Nygren, M. 2011. Metsänkylvöopas, Nygren, M. 2020 Metsäpuiden uudistumisbiologia. Äijälä, O. ym. (toim.) 2014. Hyvän metsänhoidon suositukset, Saksa, T., Miina, J. ja Uoltila, K. 2020. Taimikonhoito -tavoitteet, menetelmät ja kustannukset, Kukkonen, M. ja Kukkonen, E. 2013. Koneellinen metsänhoito. Moodlessa oleva materiaali ja verkkoaineistot
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, itsenäinen tiedonhankinta, oppimistehtävät
Opintojaksoon sisältyy yksi lähipäivä toukokuussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Edellytyksenä kasvien kasvu-opintojakso.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät. Hän osaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt.
2
Opiskelija osaa pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja osaa metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusmenetelmät sekä osaa tunnistaa tärkeimmät metsätuhot ja niiden aiheuttajat. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Opiskelija tietää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
4
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät sekä niiden soveltamisen. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsien tuhonaiheuttajia ja ymmärtää niiden ekologiaa sekä tuntee niiden torjuntaan liittyviä metsänhoito-ohjeita ja pystyy soveltamaan niitä käytäntöön. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija ymmärtää pohjoisen metsäluonnon kehitysprosessien pääperiaatteet ja tietää metsänuudistamisen ja -kasvatuksen perusteet ja menetelmät. Hän osaa arvioida eri ratkaisuvaihtoehtojen mahdollisuuksia ja riskejä ja tarjota metsänomistajalle hänen tavoitteitaan edistäviä vaihtoehtoja. Hän tietää puun tärkeimmät raaka-aineominaisuudet ja metsänkäsittelyn vaikutukset niihin. Hän tunnistaa laajasti metsätuhojen aiheuttajat maassamme ja ymmärtää niiden ekologiaa. Hän tietää niiden torjuntaan liittyviä ohjeita ja säädöksiä ja osaa ottaa huomion niiden vaikutuksia metsänkäytönratkaisuja tehdessään. Hän osaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja osaa hoitaa niitä säädösten, suositusten ja sertifiointiohjeiden mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit, oppimistehtävät, vertaisarvionti ja opettajan arviointi