Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: MATR211-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 12.03.2025

Ajoitus

20.03.2025 - 22.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Pyhäjärvi
  • Marlene Kohllechner-Autto

Vastuuhenkilö

Jenny Kilpeläinen

Opiskelijaryhmät

  • RA81M25K
    Restonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa projektinhallinnan periaatteet ja keskeiset projektityöhön ja -työskentelyyn liittyvät käsitteet
- tunnistaa ja käyttää projektisuunnittelun, -toteutuksen, -hallinnan ja -viestinnän toimintatapoja ja työvälineitä.

Sisältö

- Projektit kehittämisen välineenä
- Projektinhallinnan ja -työskentelyn käsitteet ja periaatteet
- Projektisuunnittelun, -toteutuksen, -hallinnan ja -viestinnän toimintatavat
- Projektihallinnan työkalut

Aika ja paikka

Maalis-toukokuu 2025. Tunnit Zoomissa ja etäohjaukset Teamsissa.

Oppimateriaalit

Kaikki esitetyt luentomateriaalit Moodlessa ja ohjaustapaamisissa



Nauhoitteissa esitetyt lähdesuositukset eri muodoissaan (esimerkiksi YouTube -opetusvideot tms.).



Kerzner, H. 1998. Project Management, A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (6th ed.)



Silfvenberg, P. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Projektinhallinnan teoria



Opintojakson alussa esitetään tarkemmin projektinhallinnan lähdesuosituksia.

Opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus.

• Vaiheittain etenevä toteutus.
• Työskentely projektiryhmissä.
• Luentoja (Zoom), tuntiharjoituksia, projektityöskentelyä, ohjaustapaamisia ja oppimisen reflektointia. Vieraileva projektipäällikkö päätöstunneilla.
• Ryhmässä tehtävä projektisuunnitelma liitteineen, ryhmän yhteinen arviointi sekä yksilötasoinen itse- ja vertaisarviointi.
• Suullinen palaute vaiheittain ohjauksissa projektisuunnitelmaan ja projektiryhmän toimintaan liittyen. Arviointi ja palaute annetaan Moodleen oppimistehtävittäin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö, lue lisää: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Opintojen-suunnittelu/Osaamisen-tunnistaminen

Laadit osaamisportfolion osaamisen näyttönä vastuuopettajan ohjeistuksen mukaisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan Jenni Pyhäjärvi: jenni.pyhajarvi@lapinamk.fi.

Sisällön jaksotus

Toteutus maalis-toukokuu 2025

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioitavat oppimistehtävät osana projektisuunnitelmaa:
• Tiivistelmä (suomeksi ja englanniksi) (hyv-hyl)
• Gantt (hyv-hyl)
• Logframe (hyv-hyl)
• Sidosryhmäanalyysi (hyv-hyl)
• Viestintäsuunnitelma (hyv-hyl)
• Projektisuunnitelma (0/täydennettävä-K5)

Oppimisen reflektointi:
• Ryhmä: Ryhmän arviointimatriisi (hyv-hyl)
• Yksilö: Itse- ja vertaisarviointi (hyv-hyl) > yksilö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata heikosti projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää vähän projektityöntekoon vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tunnistaa hieman projektin viestintää ja sen merkitystä projektin onnistumisen kannalta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran projektihallinnan periaatteita. Hän osaa selittää jonkin verran projektityöntekoon vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tunnistaa projektin viestintää ja sen merkitystä projektin onnistumisen kannalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää projektityöntekijöiden vastuita ja niihin vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata viestinnän oleelliseksi osaksi toimivaa ja tarkoituksenmukaista projektia.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata hyvin projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää hyvin projektityöntekijöiden vastuita ja niihin vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hyvin viestinnän oleelliseksi osaksi toimivaa ja tarkoituksenmukaista projektia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata erinomaisesti projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää erinomaisesti projektityöntekijöiden vastuita ja niihin vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata erinomaisesti viestinnän oleelliseksi osaksi toimivaa ja tarkoituksenmukaista projektia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata projektihallinnan periaatteita. Hän ei osaa selittää projektintyöntekijän vastuita eikä lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija ei tunnista henkilöstö- ja työaikasuunnittelun periaatteita. Tehtäviä ei ole saatu toteutettua eikä ole havaittavissa projektihallinnan osaamista. Viestintä on vähäistä ja/tai epäasiallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin arviointiperusteet ja arviointikriteerit:

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on asianmukainen. Ryhmän toiminnassa on osoitettava aktiivisuutta (mm. ohjaukset) ja ratkaisukeskeistä oppimisen asennetta. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja projektinhallinnan teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/valittuun projektiin.

Projektiryhmän ja yksilöiden toimintaa peilataan myös ryhmän arviointimatriisin arviointikriteereihin alla olevien kriteereiden lisäksi (Ks. Moodle).

Arviointiasteikko: kiitettävä (5) – hylätty (0).

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata erinomaisesti projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää erinomaisesti projektityöntekijöiden vastuita ja niihin vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata erinomaisesti viestinnän oleelliseksi osaksi toimivaa ja tarkoituksenmukaista projektia.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata hyvin projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää hyvin projektityöntekijöiden vastuita ja niihin vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata hyvin viestinnän oleelliseksi osaksi toimivaa ja tarkoituksenmukaista projektia.

Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää projektityöntekijöiden vastuita ja niihin vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tiedostaa ja osaa kuvata viestinnän oleelliseksi osaksi toimivaa ja tarkoituksenmukaista projektia.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata jonkin verran projektihallinnan periaatteita. Hän osaa selittää jonkin verran projektityöntekoon vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tunnistaa projektin viestintää ja sen merkitystä projektin onnistumisen kannalta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata heikosti projektihallinnan periaatteet. Hän osaa selittää vähän projektityöntekoon vaikuttavia lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija tunnistaa hieman projektin viestintää ja sen merkitystä projektin onnistumisen kannalta.

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata projektihallinnan periaatteita. Hän ei osaa selittää projektintyöntekijän vastuita eikä lakeja, sopimuksia ja ohjeistuksia. Opiskelija ei tunnista henkilöstö- ja työaikasuunnittelun periaatteita. Tehtäviä ei ole saatu toteutettua eikä ole havaittavissa projektihallinnan osaamista. Viestintä on vähäistä ja/tai epäasiallista.
Englanniksi

Hylätty (0)

Ks. Arviointikriteerit esitetty yllä.