Siirry suoraan sisältöön

Svenska för Agrologer (5 op)

Toteutuksen tunnus: R601ML125-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 29.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Agrologikoulutus

Opettaja

  • Päivi Saari

Vastuuhenkilö

Päivi Saari

Opiskelijaryhmät

  • RA61M22S
    Agrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- Selviytyy ruotsiksi keskeisistä alansa ja työelämän suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista käyttäen alan ammattisanastoa.
- Osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä ja tuntee pohjoismaista alansa työelämää
- Saavuttaa kielitaitolaissa määritellyn suullisen ja kirjallisen taidon.

Sisältö

Ruotsin kirjallinen taito
Ruotsin suullinen taito

Aika ja paikka

kevät -25

Oppimateriaalit

Moodle-materiaali Svenska för agrologer



LIsämateriaali: Flex-sarjan ruotsin kirjat, esim. Flexservice, Liikeviestinnän käsikirja - liikekirjeet vaihtoon 7 kielellä, Neuvottelutaidon käsikirja, Nätfräsch-verkkokurssi

Opetusmenetelmät

ZOOM-tunnit ja mahdolliset lähitunnit

Tunteja n. 30 materiaali Moodlessa, sisältönä: oma tausta, koulutus, ammatti, työnhaku, neuvottelu, alan yritykset ja organisaatiot sekä alakohtainen sanasto, tiedonhaku

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson lopuksi, uusintatentti sovitaan opiskelijoitten kanssa

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle avautuu hieman ennen opintojakson alkua opintojaksoon tutustumista ja lähtökyselyä varten

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.

2
Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä alan ruotsinkielisistä lähteistä.Tuntee kohtalaisen hyvin pohjoismaista kulttuuri- ja elinkeinoaluetta.

4
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet: Hyväksytysti suoritetut suulliset (2) ja kirjalliset harjoitustyöt (1-2), tentti sekä jatkuva näyttö. Polun exkursioon osallistuminen, jos Polu kuuluu opiskelijan OPSiin.
Arviointiin vaikuttavat:
- Suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt
- Tentti
- Jatkuva näyttö
- Opintojakson sekä suullisen ja kirjallisen taidon arviointi perustuu eurooppalaisen viitekehykseen pohjautuviin Ruotsin taitotasokuvauksiin

Opintojakso täyttää Kielilain (423/2003) edellyttämän ruotsin kielen taidon, joka arvioidaan T/H (suullinen ja kirjallinen taito erikseen) ja merkitään päättötodistuksen liitteelle. Arvosanat 1-3 vastaavat suullisen ja kirjallisen taidon tyydyttävää ja 4-5 hyvää arvosanaa. Teemojen arviointi: Hyväksytysti suoritetut suulliset ja kirjalliset harjoitustyöt, tentti sekä jatkuva näyttö. Osaamiskuvaukset liittyvät ammatillisen osaamisen esittelyyn, tiedonhankintaan ja työelämän viestintään. Ruotsin suullisen ja kirjallisen arvioinnin (T/H) taitotasokuvaukset tarkemmin Ruotsin taitotasokuvauksissa.

Tyydyttävä (1)
Kertoo lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia lähteitä apuna käyttäen ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Tyydyttävä (2)
Osaa kertoa keskeisiä asioita koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään sekä alan yrityksistä ja palveluista. Osaa toimia ruotsin kielellä ennakoitavissa toimenkuvansa viestintätilanteissa ja hakea tietoa helppolukuisista ruotsinkielisistä lähteistä.
Hyvä (3)
Osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistä sekä alansa organisaatioista eheänä kokonaisuutena sekä selviytyy kohtalaisen hyvin toimenkuvansa työelämäkontakteista, palvelutilanteista sekä alan ruotsinkielisistä lähteistä.Tuntee kohtalaisen hyvin pohjoismaista kulttuuri- ja elinkeinoaluetta.
Hyvä (4)
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista suhteellisen luontevasti ja asianomaisella tyylillä. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa eri ruotsinkielisistä lähteistä.
Kiitettävä (5)
Esittelee koulutustaan, työkokemustaan ja -tehtäviään monipuolisesti, esiintyy neuvottelutilanteissa sekä selviytyy työelämäkontakteista luontevasti asianomaisella tyylillä ja on aloitteellinen. Hallitsee työnhaun ja osaa jäsentää itsenäisesti tietoa alansa ruotsinkielisistä lähteistä.