Siirry suoraan sisältöön

Ekosysteemipalvelut ja luonnon monikäyttö (10 op)

Toteutuksen tunnus: R601ML115-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 05.04.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Agrologikoulutus

Opettaja

  • Anu Tossavainen
  • Maarit Timonen

Vastuuhenkilö

Maarit Timonen

Opiskelijaryhmät

  • RA61M23S
    Agrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
- Tietää luonnon tarjoamat ekosysteemipalvelut ja niiden luokitteluperusteet ja –tavat
- Tietää erilaisia luonnon monikäytön muotoja sekä monikäytön mahdollisuudet ja rajoitteet erilaisissa ympäristöissä
- Ymmärtää, miten ekosysteemipalvelut ja luonnon monikäyttö ovat sidoksissa ja vuorovaikutuksessa toisiinsa
- Tietää luonnon tarjoamat mahdollisuudet kalatalouden ja keräilytuotteiden hyödyntämisessä
- Ymmärtää luonnon monimuotoisuuden yhteyden ekosysteemipalveluiden tuottamiseen
- Tietää ekosysteemipalveluiden arvottamiseen ja vertailuun käytettäviä menetelmiä
- Tuntee luonnon monikäytön yhteensovittamista ja ristiriitatilanteiden ratkaisumahdollisuuksia.

Sisältö

Aineelliset ja aineettomat ekosysteemipalvelut
Ekosysteemipalveluiden tuottaminen ja edistäminen
Kalatalouden perusteet
Keräilytuotteet
Ekosysteemipalvelujen yhteistuotannollinen luonne
Luonnon monikäyttö: maisema, virkistyskäyttö, luontoliikunta, luontomatkailu, greencare, luonnonsuojelu, muinaismuistot ja historia, luonnon erilaiset tuotteet ja niiden hyödyntämisen muodot

Aika ja paikka

Kevät tammikuu- helmikuu.

Oppimateriaalit

Opintomateriaali löytyy moodle-työtilasta.

Opetusmenetelmät

Monimenetelmäinen opetusmetodi:

2-4 pakollista maastopäivää työelämätoimeksiantojen kanssa. Näitä valmistellaan ryhmänä lähiopetustunneilla, joissa pakollinen läsnäolo.
Ryhmätöitä koululla
Verkko- sekä luokkaopetusta lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Itsenäisiä opiskelutehtäviä

Kurssi on osa opintokokonaisuutta, jossa opiskelija tekee itsenäisen projektin 5 op, Alueiden käytön suunnittelu, suoritettuaan ensin Ekosysteemipalvelut ja monikäyttö 10 op sekä Maaseudun paikkatieto 5 op. Projektia et voi tehdä ilman edellä mainittujen kurssien suorittamista.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastopäivät ja siellä toimeksiannot.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, vaan aktiivinen osallistuminen ryhmätöihin ja maastopäiviin sekä tehtävien suorittaminen.

Kansainvälisyys

Kaikki kansainvälinen materiaali ja kontaktit ovat arvokas lisä kurssille ja opiskelijan oppimiselle.

Sisällön jaksotus

Kurssikokonaisuus 20 op:
Tammi-helmikuu Ekosysteemipalvelut ja monikäyttö 10 op
Helmi- maaliskuu Paikkatieto 5 op
Helmi-huhtikuu 5 op projektityö Alueiden käytön suunnittelu

Kurssi päättyy huhtikuussa pakolliseen loppuseminaariin, jossa jokainen opiskelija esittelee työnsä muille opiskelijoille ja opettajille.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssikokonaisuus 20 op:
Tammi-helmikuu Ekosysteemipalvelut ja monikäyttö 10 op
Helmi- maaliskuu Paikkatieto 5 op
Helmi-huhtikuu 5 op projektityö Alueiden käytön suunnittelu

Kurssi päättyy huhtikuussa pakolliseen loppuseminaariin, jossa jokainen opiskelija esittelee työnsä muille opiskelijoille ja opettajille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1
Opiskelija osaa kuvailla luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän tietää luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien toiminnan olevan edellytys ekosysteemipalvelujen toiminnalle. Opiskelija tietää ekosysteemipalvelujen olevan yhteistuotantoa. Opiskelija tuntee luonnon monikäyttöä. Hän tietää ja osaa käyttää ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä

2
Opiskelija tietää luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän ymmärtää luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien toiminnan olevan edellytys ekosysteemipalvelujen toiminnalle. Opiskelija tuntee luonnon monikäyttöä. Opiskelija ymmärtää ekosysteemipalvelujen olevan yhteistuotantoa. Opiskelija osaa käyttää ja ymmärtää ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Opiskelija tietää luonnon ekosysteemipalvelut, niiden luokitteluperusteet ja -tavat. Hän osaa analysoida luonnon monimuotoisuutta ja ekosysteemien toimintaa ekosysteemipalvelujen tuotannon näkökulmasta. Opiskelija osaa analysoida ekosysteemipalvelujen yhteistuotantoa ja luonnon monikäytön yhteensovittamista. Opiskelija tietää ja osaa soveltaa ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä erilaisissa tilanteissa.

4
Opiskelija osaa analysoida luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän osaa arvioida luonnon monimuotoisuutta ja ekosysteemien toimintaa ekosysteemipalvelujen tuotannon näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ekosysteemipalvelujen yhteistuotannollista luonnetta ja elinkeinojen yhteensovittamisen menetelmiä. Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osaa arvioida luonnon ekosysteemipalveluja, niiden luokitteluperusteita ja -tapoja. Hän osaa monipuolisesti arvioida luonnon monimuotoisuutta ja ekosysteemien toimintaa ekosysteemipalvelujen tuotannon näkökulmasta. Opiskelija osaa arvioida ekosysteemipalvelujen yhteistuotantoa ja vertailla sitä muuhun yhteistuotantoon. Hän osaa arvioida ja soveltaa elinkeinojen yhteensovittamisen menetelmiä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa ekosysteemipalvelujen arvomäärittämis- ja vertailumenetelmiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät (0-5), ryhmätyöt (hyv/hyl) ja maastopäivät (hyv/hyl). Kurssiarviointi 0-5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty välttävästi ja maastopäivät suoritettu, kuten myös ryhmätyöt.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät tehty hyvin ja maastopäiviin sekä ryhmätöihin on osallistuttu aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät tehty erinomaisesti ja maastopäiviin sekä ryhmätöihin on osallistuttu aktiivisesti, jopa toisia opastaen ja ohjaten.