Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja asiakaspalvelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML94-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 31.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Metsätalousinsinöörikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Metsätalouden koulutus

Opettaja

  • Laura Kuismanen
  • Tuija Haapasalmi

Vastuuhenkilö

Aija Hentilä

Opiskelijaryhmät

  • RA64M24K
    Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen mark­kinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttu­essa
- Tietää markkinointiympäristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden seg­mentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalve­lun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpai­lu­keinot. Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen.
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälki­hoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoin­nin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.

Sisältö

Asiakaspalvelu, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Tuloksellinen myynti ja arvon luominen asiakkaalle
Markkinointi ja markkinointiviestintä
Saatavuus, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Palvelualustat ja niillä toimiminen
Palveluliiketoiminnan mallit
Palveluiden suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu
Palveluprosessin toiminta

Opintojakso sisältää viestintää 1 op.

Aika ja paikka

Kevät 2025.
Opintojakson sisällön ja tehtävien esittely viikolla 3.
Lähijakso viikolla 12, maanantaina 17.3.2025.

Oppimateriaalit

Opettajien Moodlessa jakama materiaali.

Opetusmenetelmät

Luentoja ja suullisia sekä kirjallisia tehtäviä yksin sekä ryhmissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajien kanssa tapauskohtaisesti ennen opintojakson alkua.

Sisällön jaksotus

- Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
- Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
- Asiakaslähtöinen markkinointi
- Asiakasarvo
- Markkinoinnin suunnittelu
- Henkilöstö ja asiakaspalvelu
- Markkinointiviestintä kilpailukeinona
- Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
- Tuloksellinen myyntityö
- Palveluliiketoiminnan mallit

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Palvelujen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedot ja taidot yltävät perusteiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Niiden merkityksen sisäistämisessä ja asennoitumisessa yritystoimintaan on kehittämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Tiedot ja taidot ovat kattavat metsätalousinsinöörin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työtehtäviin. Asennoituminen sekä markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tiedot ja taidot ovat kattavat ja syvälliset erinomaiseen suoriutumiseen metsätalousinsinöörin ammatissa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työtehtävissä. Asennoituminen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin on innostunutta ja tavoitehakuista, ja niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa on erinomaisella tasolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät suoritettava hyväksytysti sovittuihin aikatauluihin mennessä.