Markkinointi ja asiakaspalvelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: R604ML155-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 11.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Aija Hentilä
- Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö
Aija Hentilä
Opiskelijaryhmät
-
R64M23SMetsätalousinsinöörikoulutus, Rovaniemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen markkinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttuessa
- Tietää markkinointiympäristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden segmentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalvelun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpailukeinot. Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen.
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoinnin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.
Sisältö
Asiakaspalvelu, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Tuloksellinen myynti ja arvon luominen asiakkaalle
Markkinointi ja markkinointiviestintä
Saatavuus, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Palvelualustat ja niillä toimiminen
Palveluliiketoiminnan mallit
Palveluiden suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu
Palveluprosessin toiminta
Opintojakso sisältää viestintää 1 op.
Aika ja paikka
Kevät 2025.
Oppimateriaalit
Opettajien Moodlen kautta jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilö- ja ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen opettajien kanssa tapauskohtaisesti ennen opintojakson alkua.
Sisällön jaksotus
Asiakaspalvelu, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Tuloksellinen myynti ja arvon luominen asiakkaalle
Markkinointi ja markkinointiviestintä
Saatavuus, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Palvelualustat ja niillä toimiminen
Palveluliiketoiminnan mallit
Palveluiden suunnittelu ja tuotteistaminen, palvelumuotoilu
Palveluprosessin toiminta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Palvelujen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tiedot ja taidot yltävät perusteiden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ja asennoituminen niihin ovat välttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Tiedot ja taidot ovat kattavat metsätalousinsinöörin ammatin markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Tiedot ja taidot ovat kattavat ja syvälliset erinomaiseen suoriutumiseen metsätalousinsinöörin ammatissa markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä. Asennoituminen markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun tehtäviin on innostunutta ja tavoitehakuista ja niiden merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa on erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa soveltaa tietoa ammattitaitoisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suulliset ja kirjalliset tehtävät yksin ja/tai ryhmissä.
Tehtävät suoritettava hyväksytysti annettujen tehtävien osalta määräaikaan mennessä.