Siirry suoraan sisältöön

Kuvataidekasvatuksen syventävä kirjallisuus (3op)

Toteutuksen tunnus: UKUV0604V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2024 - 01.06.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Elina Härkönen
Vastuuopettaja
Elina Härkönen
Opintojakso
UKUV0604V24

Arviointiasteikko

H-5

Toteutustavat

Kirjallisuustentti

Suoritustavat

Ryhmätentissä tentitään seuraavat kirjat:
1. Anttila, Eeva (toim.), 2011. Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä
2. Granö, Päivi; Hiltunen, Mirja & Jokela, Timo, 2018. Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina 3. Venäläinen, Päivi, 2019 Nykytaide oppimisen ympäristönä. Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta

Tentti toteutetaan lähiopetuksena.

Sisältö

Perehtyminen taidekasvatuksen alan keskeiseen kirjallisuuteen. Erilaiset näkemykset taidekasvatuksessa ja sen tutkimuksessa. Alan kirjallisuuden käyttäminen kriittisesti omassa tutkimustyössään.

Oppimateriaalit

Tentittävä kirjallisuus: a) Valitse kaksi seuraavista Granö, P. Hiltunen, M. & Jokela, T. (2018). Suhteessa maailmaan. Ympäristöt oppimisen avaajina.



Anttila, Eeva (toim.), (2011). Taiteen jälki. Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä



Coutts, G. & Eqa T. (2019). Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? InSEA Publications - InSEA : https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/Learning-through-art-lessons-for-the-21-century.pdf



Valitse lisäksi yksi seuraavista väitöstutkimuksista:



Hiltunen, Mirja, 2009. Yhteisöllinen taidekasvatus. Performatiivisesti pohjoisen sosiokulttuurisissa ympäristöissä.



Koivurova, Anniina, 2010. Kuvien rajat: toivotut ja torjutut kuvat kuvataidetunnin sosiaalisessa tilassa.



Venäläinen, Päivi, 2019 Nykytaide oppimisen ympäristöt. Näkemyksiä nykytaiteesta, oppimisesta ja niiden kohtaamisesta.



Myllyntaus Oona, 2023. Julkinen taide 2010-luvun koulujen ja oppilaisten oppimisympäristöt: Hankinnan, kohtaamisen ja opetuskäytön näkökulmia.



Pusa, Tiina, 2012. Harmaa taide. Taiteen ja vanhuuden merkityssuhteita



Ylirisku, H. 2021. Reorienting Environmental Art Education



Haapalainen, Riikka, 2018. Utopioiden arkipäivää: Osallistumisen ja muutoksen paikkoja nykytaiteessa 1980-2011



Manninen, Annamari, 2021. Yhteyksiä luomassa: Nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen Euroopan kansalaisuuden tarkastelussa.



Härkönen, Elina, 2021. Seeking culturally sustainable art education in higher education.



Luostarinen, Nina, 2023. Paikkaleikkejä ja leikin paikkoja : leikillisillä taideinterventioilla kohti paikkaempatiaa.



Erkkilä, Jaana, 2012. Tekijä on toinen: kuinka kuvallinen dialogi syntyy.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Kirjoittaja kertoo ja kuvailee vain omia kokemuksiaan analysoimatta niitä kirjallisuudessa esitetyn pohjalta.
Kirjoittaja vain referoi luettua sisältöä liittämättä siihen pohdintaa ja analysointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Kirjoittaja pääasiassa kuvailee omia kokemuksiaan ja referoi luettua sisältöä, keskenään verraten ja hieman analysoiden. Luetut aihepiirit tulevat vastauksissa esiin, mutta niiden painotuksissa ja sisällöissä on vielä epätarkkuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Kirjoittaja tuottaa vastauksen,
joka on analyyttinen ja jonka rakenne on jäsentynyt suhteessa kirjallisuudessa esitettyihin asioihin.
jossa aihepiiriä on käsitelty ja pohdittu monipuolisesti ja kriittisesti kirjallisuuden pohjalta ja myös omia kokemuksia on analysoity esitettyjä asioita vasten.
jossa on kiinnitetty huomiota riittävään kirjalliseen ilmaisuun: yhteenvetoteksti on tyylillisesti moitteetonta asiatekstiä.

Siirry alkuun