Siirry suoraan sisältöön

Rakentamisen kiertotalous (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL120-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestarikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Rakennusmestarikoulutus
Opettajat
Mikko Vatanen
Vastuuopettaja
Mikko Vatanen
Ryhmät
RA51RM22S
Rakennusmestarikoulutus, Rovaniemi, syksy 2022
Opintojakso
R501RL120

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja oppimis-/harjoitustehtäviä etenemisen mukaisesti jaksotettuna.
- Kiertotalouden lähtökohdat rakennusalalla
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Rakennetun ympäristön kiertotalouden periaatteet
- Kiertotaloutta edistävä rakennuttaminen
- Kiertotalous suunnittelussa
- Rakennustyömaan kiertotalouskäytännöt
- Vähähiilinen rakentaminen
- Kiertotalous korjausrakentamisessa ja purkamisessa
- Materiaalien kierrättäminen ja rakennusosien uusiokäyttö

Tavoitteet

Rakentamisen kiertotalous -opintojakso johdattelee opiskelijan rakentamisen kiertotalouden periaatteiden äärelle. Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- osaa nimetä kiertotalouden käsitteitä
- osaa antaa esimerkkejä kiertotalouden toteuttamisesta rakennusalalla
- ymmärtää rakentamisen materiaalivirtojen hallinnan merkityksen
- osaa antaa havainnollistavia esimerkkejä kestävän rakentamisen ja elinkaariajattelun toteutumisesta omalla alallaan
- osaa käydä ammatillista keskustelua kiertotalouden aiheista, analysoida esitettyä tietoa ja muodostaa perusteltuja näkemyksiä hankkimansa tiedon pohjalta.

Toteutustavat

Opintojakso toteutetaan pääosin itsenäisesti verkkoympäristössä suoritettavana, oppimistehtäviin perustuvana opiskeluna. Oppimisen tukena toimivat ohjaustapaamiset Adobe Connect -ympäristössä toteutuksen aikana. Opintojakson toteutustapa nojaa myös vahvasti yhteisöllisyyteen, jota korostetaan jakamalla omia tuotoksia tehtäväkohtaisilla keskustelualueilla. Opiskelijat saavat siten vertaispalautetta ja osallistuvat keskusteluun opintojakson aihealueiden ympärillä. Opiskelija myös arvioi itse omaa lähtötasoaan, tarkentaa opintojakson osaamistavoitteet henkilökohtaisiksi tavoitteikseen sekä reflektoi osaamisensa kehittymistä.

Sisältö

Opintojakso sisältää aiheeseen liittyvän tietoperustan opiskelua ja harjoitustehtävät seuraavista osa-alueista:

- Johdatus aiheeseen ja esittäytyminen
- Rakennetun ympäristön kiertotalouden periaatteet ja ansaintamallit
- Rakennetun ympäristön materiaalivirrat
- Kestävä rakentaminen ja elinkaariajattelu
- Uusien mahdollisuuksien tunnistaminen kiertotaloudesta

Harjoitustehtävien toteutuksessa on myös mahdollista painottaa omaan erikoistumisalaan liittyviä aihevalintoja.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2025.

Oppimateriaalit

Digitaalisessa oppimisympäristössä (Moodle) jaettava oppimismateriaali toimii toteutuksen tukena. Myös muita avoimia tietolähteitä ja opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää.


Opetusmenetelmät

Opintojakson toteutustapa: Opintojakso etenee luentojen, toteutuksen aikaisiin oppimistehtävien ja lopputentin kautta. Luentojen aikana käsitellään rakentamisen kiertotalouden keskeisiä teemoja ja periaatteita.

Yhteisöllisyys: Opintojakson toteutustapa nojaa vahvasti yhteisöllisyyteen. Opiskelijat jakavat omia tuotoksiaan ja osallistuvat keskusteluihin tuntien yhteydessä. Tämä mahdollistaa uusien näkökulmien saamisen, vertaispalautteen hyödyntämisen ja aktiivisen osallistumisen opintojakson aihealueiden ympärillä.

Oppimistehtävät: Toteutuksen aikaiset oppimistehtävät ovat suunniteltu tukemaan luennoilla käsiteltyjä aiheita ja tarjoamaan käytännönläheistä oppimista. Tehtävät voivat sisältää esimerkiksi case-pohjaista työskentelyä ja ryhmäkeskusteluja.

Tentti: Opintojakson lopussa järjestettävä tentti arvioi opiskelijoiden ymmärrystä ja kykyä soveltaa opittuja tietoja käytännössä. Tentti koostuu monivalintakysymyksistä, lyhyistä vastauksista ja käytännön tehtävistä, jotka kattavat opintojakson keskeiset teemat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voidaan soveltaa myös oman työ- tai harjoittelupaikan tarpeista ja näkökulmista lähtien.
Opiskelijan omiin työelämäkontakteihin liittyvää aineistoa voidaan hyödyntää tehtävien toteutuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson lopulla, uusintamahdollisuuksista sovitaan erikseen

Kansainvälisyys

Osa jaettavasta tai muuten aiheeseen soveltuvasta oppimismateriaalista on kansainvälistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritus sisältää hyväksytysti toteutetut harjoitustehtävät. Tehtävien toteutustapojen suunnittelussa pyritään tarjoamaan vaihtoehtoja mahdollisuuksien mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työskentelyä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee perusasiat opintojakson aihealueelta. Kiertotalouden esimerkit esitetään ja niihin liittyviä käsitteitä on tunnistettu. Rakentamisen materiaalivirtoja on arvioitu, tulosten käsittely on lähinnä toteavaa ja jää siten hieman pintapuoliseksi. Tuotokset esitetään ja ne vastaavat tavoitteita pääosin / osittain. Yhteistyö oppimisympäristössä täyttää annetun määrällisen tavoitteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson keskeisen sisällön. Alalle soveltuviin esimerkkeihin on kiinnitetty kiertotalouden käsitteitä. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi onnistuu asiallisesti, ja niiden hallinnan merkitystä on selkeästi perusteltu. Tuotokset on esitetty ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä muiden osallistujien kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson aihealueen erinomaisesti ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Hyvin alalle soveltuvat esimerkit ja niihin yhdistetyt kiertotalouden käsitteet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Rakentamisen materiaalivirtojen arviointi on loogista, selkeää, ja niiden hallinnan merkitys on kuvattu laajasti perustellen. Tuotokset on esitetty havainnollisesti ja perusteltu selkeästi. Opiskelija tekee myös aktiivista ja sujuvaa yhteistyötä oppimisympäristössä ja toiminnasta välittyy analyyttinen työskentelyote.

Siirry alkuun