Energiatalous ja -tehokkuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL193-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Petri Kuisma
Vastuuhenkilö
Petri Kuisma
Opiskelijaryhmät
-
RA51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää perustiedot energiataloudesta ja -tehokkuudesta. Opiskelija hallitsee energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet. Opiskelija tuntee energia-alan katselmuksien periaatteet. Opiskelija osaa laatia viranomaisten edellyttämiä raportteja.
Sisältö
Energiatalous, energiatehokkuus. kiinteistöjen energiakatselmus, suuren yrityksen energiakatselmus ja uusiutuvan energian kuntakatselmus.
Energiakartoitus. Takaisin maksuajat, eri energiamuotojen kannattavuustarkastelu. Raportit.
Aika ja paikka
5.1. - 31.5.2025
Oppimateriaalit
Tunnilla jaettava materiaalit
Opetusmenetelmät
Tentti, luennot ja harjoitustyöt
Sisällön jaksotus
Energiatalouden peruskäsitteet
Energiatehokkuus Suomessa
Energiatuotannon kustannukset
Energiakatselmusten peruskäsitteet ja peruslaskentamenetelmät
Energiatodistus ja sen laadinta:
- E-luku ja E-luvun laskenta
Kiinteistöjen energiakatselmukset
Uusiutuvan energian energiakatselmus
Suurenyrityksen energiakatselmus
RATEKO/VTT sertifikaatien sisältö:
- tiiviysmittaja
- lämpökamerakuvaaja
Päästökauppa
Rakennusten energiatehokkuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille osittain itsenäisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää energiatalouteen ja -tehokkuuteen liittyvät käsitteet ja niiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää energia-alaan liittyvien katselmusten etenemisen. Opiskelija osaa laatia erilaisia energia-alaan liittyvien katselmusten raportteja itsenäisesti. Opiskelija osaa laskea takaisinmaksuaikoja ja kannattavuustarkasteluja eri energiamuodoille itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja arvioivaa, virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Tehtävien suorittamisessa opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tee opintojakson tavoitteiden mukaisia oppimistehtäviä. Tulokset ja tekemisen laatu eivät täytä vain työlle asetettuja minimivaatimuksia. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.