Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HYVO2OJ-19073
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 09.02.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus R
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Riikka Partanen
- Heidi Jaakola
Vastuuhenkilö
Outi Mattila
Opiskelijaryhmät
-
RA72H23SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, Syksy 2023
-
RA72T23STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Rovaniemi, Syksy 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Tiedät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat. Tiedät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat. Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat tunnistaa ja hyödyntää arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta. Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista. Osaat lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Teemat ja keskeiset sisällöt:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät
- Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
- Keskeiset omalla alallasi käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät tietokannat, tutkimustiedon haku
- Tutkimuksellinen kehittäminen
Toiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta
- Hanketyöskentely ja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Sisältö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioprosessi hoitotyössä (1 op)
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Kehittämis- ja innovaatiotoiminta
- Tutkimus- ja kehittämistyön etiikka ja luotettavuus
Tavallisimmat tutkimusotteet ja -menetelmät hoitotyössä (3op)
Tutkimustoiminnan peruskäsitteet
Keskeiset hoitotieteessä käytettävät kehittämis- ja tutkimus-ja analyysimenetelmät:
- Toiminnallinen opinnäytetyö
- Laadullinen tutkimusote
- Määrällinen tutkimusote ja tilastomatematiikan lähtökohdat
- Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät terveystieteiden tietokannat, tutkimustiedon haku: informaatiolukutaito
- Tutkimuksellinen kirjoittaminen
Tutkimustiedon hyödyntäminentoiminnallinen kehittäminen ja innovaatiotoiminta hoitotyössä (1 op)
- Hanketyöskentelyja projektitoiminta
- Tutkimustiedon hyödyntäminen
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojaksoon kuuluu aloitusinfo ja webinaareja opintojakson aikana.
Opintojakson aloitusinfo on 10.2.2025 klo 15.00-16.00 Zoomissa (tallennetaan).
Zoom-linkki opintojakson Moodle-tilassa.
Webinaarit Zoomissa:
10.2.2025 klo 16.00-17.00 Tutkimusprosessin vaiheet
17.2.2025 klo 14.00-15.30 Määrällinen ja laadullinen tutkimus
17.2.2025 klo 16.15-17.15 Tutkimuskirjoittaminen, Riikka Partanen
24.2.2025 klo 14.00-15.00 Informaatiolukutaito, Tiina Siro
24.2.2025 klo 15.00-16.30 Toiminnallinen opinnäytetyö ja eettisyys
Oppimateriaalit
- Hakala J. (2022) Hyvä, parempi, valmis Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
- Kananen J.(2017) Kvantti – kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun.
- Kananen J. (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä – miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta.
-Kostamo P, Airaksinen T. & Vilkka H. (2022) Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
- Salonen K. (2013) Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
- Stolt M, Axelin A & Suhonen R (2016) Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä.
- Vilkka, H. & Airaksinen,T. (2003) Toiminnallinen opinnäytetyö.
- Vilkka, H. (2021) Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin.
- Lisäksi opintojakson aineisto Moodle ympäristössä
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina Moodle-oppimisalustalla ja Zoom-viestintäalustaa hyödyntämällä.
Ennen opintojakson alkamista pidetään sisältöä ja toteutusta koskeva infotunti.
Opetusmenetelminä hyödynnetään itsenäistä opiskelua ja parityöskentelyä.
Opintojaksoon sisältyy webinaareja Zoomissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu verkkotenttejä ja tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti toteutuksen aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Nimeät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet sekä yleisimmät tiedonhankinta- ja analysointitavat.
Kykenet osallistumaan kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Kuvaat arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät tieteellisiä julkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Selität tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvät peruskäsitteet sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Selität arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Hyödynnät ja arvioit tieteellisiä julkaisuja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Sovellat ja hyödynnät tutkimus-ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä tutkimusprosessin eri vaiheissa ja tulkitset niihin liittyvät periaatteet ja valinnat.
Käytät monipuolisesti hyvää tieteellistä käytäntöä ja tutkimustoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita sekä yleisimpiä tiedonhankinta- ja analysointitapoja.
Osallistut kriittisesti arvioiden kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusprosesseihin.
Osaat hyödyntää ja tulkita arktisen alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet kriittisesti arvioiden tieteellisiä julkaisuja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu useista eri osioista (esillä opintojakson oppimisalustalla Moodlessa):
- Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/hylätty ja osa numeraalisesti
- Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kaikkien arvioitujen tehtävien yhteispistemäärän mukaisesta kokonaisarvosanasta.