Siirry suoraan sisältöön

Maanmittausalan työelämäviestinnän perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML456-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 17.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
27.08.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Maanmittaustekniikan koulutus
Opettajat
Kati Vuontisjärvi
Timo Karppinen
Virpi Peitso
Vastuuopettaja
Virpi Peitso
Opintojakso
R501ML456

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- tuottaa relevantteihin maanmittausalan tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista asiatekstiä
- tunnistaa korkeakouluopintoihin sopivia tiedonlähteitä ja osaa käyttää niitä hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti
- käyttää Lapin AMKin lähde- ja viitemerkintöjä opiskelukirjoitteissaan
- hyödyntää yhteisöllisen kirjoittamisen digitaalisia alustoja ja tekoälyä tekstin tuottamisessa ja ymmärtää vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin plagioimatta kenenkään tekstejä ja tuotoksia
- käyttää tulevissa projekteissa Maanmittaustekniikan koulutuksen projektidokumentointipohjia
- toimia ryhmässä hyvien ryhmäviestinnän periaatteiden mukaisesti ja osaa kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta myös projektimaisessa työskentelyssä.

Sisältö

Erilaiset maanmittausinsinöörin työssä tarvitsemat tekstilajit
Maanmittausalan tietokannat
Maanmittausalan tiedonlähteet työelämäyhteyksiä hyödyntäen
Lapin AMKin lähde- ja viitemerkinnät
Yhteisöllinen kirjoittaminen digitaalisia työkaluja ja alustoja hyödyntäen
Tekoäly tekstin tuottamisen apuna
Ryhmässä toimiminen, ryhmäviestinnän periaatteet, ryhmädynamiikka
Projektiviestinnän perusteet
Maanmittaustekniikan koulutuksen projektidokumentaatio: muistio, projektisuunnitelmapohja, projektiraporttipohja

Oppimateriaalit

Tekniikan viestintä, Anneli Kauppinen, Jyrki Nummi & Tea Savola



Communicare! : ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun, Juholin Elisa



Areena : yritysviestinnän käsikirja, Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka & Murtola, Kaarina


Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, flpped learning ja itsereflektio.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutus on mahdollista suorittaa osoittamalla osaaminen tai opinnollistamalla esim. omaa työtään.

Näistä tavoista sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa laatia jäsentyneitä ja ymmärrettäviä kirjallisia ja suullisia tuotoksia annettujen ohjeiden ja mallien mukaan maanmittausalan tiedonlähteitä hyödyntäen plagioimatta kenenkään tuotoksia. Opiskelija osaa toimia ryhmäkeskustelun osallistujana. Opiskelija tunnistaa oman kirjallisen ja suullisen viestinnän piirteitä ja osaa kehittää ja arvioida niitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa laatia kirjallisia ja suullisia tuotoksia eri maanmittausalan toimijoiden näkökulmista hyödyntäen monipuolisesti alan tiedonlähteitä hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti. Tieto on hyvin tiivistetty, rakenne on selkeä sekä kieli ja tyyli hyvä. Opiskelija toimii aloitteellisena ryhmän jäsenenä ja vastuullisena keskustelun vetäjänä. Opiskelija osaa edistää omalla toiminnallaan keskustelun tavoitteiden saavuttamista ja myönteistä ilmapiiriä. Opiskelija osaa kehittää omia yhteisöllisen viestinnän valmiuksiaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa laatia kirjallisia ja suullisia tuotoksia kattavasti ja monipuolisesti eri maanmittausalan toimijoiden näkökulmista hyvän tieteellisen käytännön ja eettisten suositusten mukaisesti. Tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty ja kieli ja tyyli on hallittua. Opiskelija esiintyy vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan. Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelijalla on halu kehittää omia yhteisöllisen viestinnän taitojaan.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun