Kuvataide 1900- ja 2000-luvuilla / LUENTOSARJAT (8 op)
Toteutuksen tunnus: UYLE0331V24-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2024 - 24.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.10.2024 - 01.01.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 - 8
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- TTK perustoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa modernismin ja nykytaiteen tyylejä ja ilmiöitä
- arvioida ja selittää nykytaiteen muutosten taustatekijöitä
- hahmottaa nykytaiteen merkityksiä osana yhteiskuntaa
Toteutustavat
Luentotentti, essee, oppimispäiväkirja, tulkintaharjoitus tai kirjatentti
Sisältö
Opiskelija syventää näkemyksiään länsimaisen kuvataiteen ilmiöistä 1900- ja 2000-luvuilla.
Oppimateriaalit
Arnason, H. H. (2003) History of Modern Art. Painting, Sculpture, Architecture, Photography
Avantgarde Suomessa (2021) Toim. Irmeli Hautamäki, Laura Piippo, Helena Sederholm
Barr, Alfred H. (1986) Cubism and abstract art painting, sculpture, constructions, photography, architecture, industrial art
Beardsley, John (1998) Earthworks and beyond Contemporary Art in the Landscape
Benayoun, Robert (1989) Surrealistien nauru
Daval, Jean-Luc (1989) History of Abstract Painting
Granö, Veli (2023) Erkkilys Pirtomas Suomen taidetta pelastamassa. Erkki Pirtolan värikäs elämä
Hautamäki, Irmeli (1997) Marcel Duchamp. Identiteetti ja teos tuotteina
Honnef, Klaus (1992) Nykytaide
Jaukkuri, Maaretta (2010) Muutosten pyörteissä suomalaista kuvataidetta 1960-1980-luvuilta
Kruskopf, Erik (2010) Valon rakentajat. Suomalaista kuvataidetta 1940-1950-luvuilta
Lucie-Smith, Edward (1995) Movements in Art since 1945. Issues and Concepts
Rush, Michael (1999) New Media in the late 20th Century Art
Siukonen, Jyrki (2023) Humpuukia ja hulluutta. Uuden taiteen vastaanotto 1910-luvun Suomessa
Taidetta tunteella : suomalaista ekspressionismia 1900-luvun alusta 1970-luvulle (2022) Toim. Tuija Hautala-Hirvioja, Mervi Löfgren Autti, Ulla Viitanen
The Routledge Companion to Expressionism in a Transnational Context (2019) Ed. Isabel Wünsche (4 op)
Opetusmenetelmät
Kuvataide 1900- ja 2000-luvulla / LUENTOSARJAT
Sinulla on mahdollisuus suorittaa taidehistorian aineopintoja UYLE0331V24-3001 Kuvataide 1900- ja 2000-luvulla (2-3 op) seuraavien syksyn luentojen pohjalta:
1) Taiteiden tiedekunnassa vieraileva tsekkiläinen apulaisprofessori Lenka Sýkorová pitää kaksi englanninkielistä luentoa
2) Rovaniemen taidemuseo järjestää syksyllä luentosarjan Pensselistä vasaraan
Visiting lecturer Lenka Sýkorová, F1027:
tue 8.10. 5-7 pm: Drawing as a nonverbal communication tool
wed 9.10. 5-7 pm: Curatorial strategies
(Lisätietoa / More information about these lectures in the end of this message)
Pensselistä vasaraan / Taiteen menetelmät -luentosarja, Rovaniemen taidemuseo:
ke 25.9. klo 17.30–19.00: Jaakko Heikkilä: Henkeviä porinoita – ihmisen kohtaaminen valokuvassa
ke 2.10. klo 17.30–19.00: Tom Engblom: Veistotaiteen menetelmät
ke 23.10. klo 17.30–19.00: Monna Laari: Taideteosten säilytys, sijoittelu ja huolto kotikokoelmissa
ke 30.10. klo 17.30–19.00: Leila Lipiäinen: Grafiikan menetelmät
ke 6.11. klo 17.30–19.00: Hilkka Liikkanen: Maalaustekniikat
Suoritusohjeet:
Luennot ja oppimispäiväkirja 2 op:
Osallistu vähintään 4 luentoon ja kirjoita oppimispäiväkirja. Pituus vähintään 5 liuskaa tekstiä sekä mahdollinen visuaalinen materiaali.
Luennot ja oppimispäiväkirja 3 op:
Osallistu kaikille luennoille (7 luentoa) ja kirjoita oppimispäiväkirja. Pituus vähintään 5 liuskaa tekstiä sekä mahdollinen visuaalinen materiaali.
(Oppimispäiväkirja on luennoilla esitettyjen pääasioiden, keskeisten huomioiden sekä omien tulkintojen ja pohdintojen muodostama teksti.)
Palautus 29.11.2024 mennessä joko Moodle-työtilaan tai Anniina.koivurova@ulapland.fi
Lisätietoa / Lenka Sýkorová, Associate Professor, FAD JEPU in Ústí nad Labem, Czech Republic
Lecture Drawing as a nonverbal communication tool
Keywords
contemporary art, drawing, textile, soft sculpture, embroidery, performance, history, revisionism, postcolonialism, Eastern bloc
Thinking through drawing. Drawing provides space where you can slow down. You can also think through drawing. The societal challenges in recent years have taught us to pay greater attention to everyday events, a moment of slowdown and full perception of the here and now. Being an intimate gesture, drawing is perceived by many artists as the most direct medium for expressing experiences with a specific sense of sensitivity to noticing the great or small history that is currently taking place. A sketch of an idea has accompanied artists since time immemorial. By combining the mind, eye and hand, they can capture the world around us. The drawing line, whether on paper or guided by matter in space, is a strong visual gesture of contemporary intermedia artists.
Presentation of research focused on the medium of drawing from the point of view of soft sculpture in the context of contemporary intermedia art. I will focus on presentation and interpretation of Polish artist Karolina Lizurej and her solo exhibitions in the Altán Klamovka in Prague Gallery Some stories to tell (2021) and exhibition I‘ll open for you a golden sky (2022) in the Artifex Gallery in Vilnius, Austrian artist Jasmin Schaitl and her solo exhibition Reciprocity (2021), Lithuanian artist Marija Griniuk and her solo exhibition Techno‐Diving into Reflexive Painting (2022) and Ukrainian artist Darja Lukjanenko and her solo show Irij (2023) in the Prague's Altán Klamovka Gallery. At the same time, I will give them in context of group exhibitions - On the Wings of Life (2022) in the Regional Gallery in Liberec, Here and Now (2021) at the international Festival 4 + 4 Days in Motion in Prague, Like living in the clouds (2022) at the international festival Supermarket Art Fair in Stockholm and Searching for lost worlds (2023) at Supermarket Art Fair.
Lecture Curatorial strategies
Keywords
contemporary art, curatorship, independent curator, artist-run space, independent art fair, exhibition as a medium
The aim of the lecture is to document the manifestations of curatorship defined by the terms: independent curator and artist-curator with an emphasis on experiment, and by the notion of an independent gallery run (artist-run space) in the intentions of a laboratory of contemporary visual art in the environment of Central Europe with overlaps to Scandinavian countries (Supermarket Independent Art Fair in Stockholm, Sami Center for Contemporary Art in Karasjok) and Los Angeles (Durdan and Ray Gallery, Tryst - Alternative art Fair, Torrance Art Museum).
Lenka Sýkorová, Associate Professor (1977, Prague) is an art historian, critic and curator of contemporary fine art. She studied the History of Art at the Faculty of Philosophy at Charles University in Prague, received her PhD (2012) and Associate Professor (2022) from the Faculty of Art and Design of the J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem. She has been the curator of the Altán Klamovka Gallery in Prague since 2004. As a curator, she participated in exhibition projects exploring the medium of drawing, including the diversity of its manifestations in contemporary intermedia work.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.