Siirry suoraan sisältöön

Kuvataide 1900- ja 2000-luvuilla / LUENTOSARJAT (8 op)

Toteutuksen tunnus: UYLE0331V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 24.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.10.2024 - 01.01.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 - 8
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TTK perustoiminta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Opettajat
Anniina Koivurova
Vastuuopettaja
Anniina Koivurova
Opintojakso
UYLE0331V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa modernismin ja nykytaiteen tyylejä ja ilmiöitä
- arvioida ja selittää nykytaiteen muutosten taustatekijöitä
- hahmottaa nykytaiteen merkityksiä osana yhteiskuntaa

Toteutustavat

Luentotentti, essee, oppimispäiväkirja, tulkintaharjoitus tai kirjatentti

Sisältö

Opiskelija syventää näkemyksiään länsimaisen kuvataiteen ilmiöistä 1900- ja 2000-luvuilla.

Oppimateriaalit

Arnason, H. H. (2003) History of Modern Art. Painting, Sculpture, Architecture, Photography



Avantgarde Suomessa (2021) Toim. Irmeli Hautamäki, Laura Piippo, Helena Sederholm



Barr, Alfred H. (1986) Cubism and abstract art painting, sculpture, constructions, photography, architecture, industrial art



Beardsley, John (1998) Earthworks and beyond Contemporary Art in the Landscape



Benayoun, Robert (1989) Surrealistien nauru



Daval, Jean-Luc (1989) History of Abstract Painting



Granö, Veli (2023) Erkkilys Pirtomas Suomen taidetta pelastamassa. Erkki Pirtolan värikäs elämä



Hautamäki, Irmeli (1997) Marcel Duchamp. Identiteetti ja teos tuotteina



Honnef, Klaus (1992) Nykytaide



Jaukkuri, Maaretta (2010) Muutosten pyörteissä suomalaista kuvataidetta 1960-1980-luvuilta



Kruskopf, Erik (2010) Valon rakentajat. Suomalaista kuvataidetta 1940-1950-luvuilta



Lucie-Smith, Edward (1995) Movements in Art since 1945. Issues and Concepts



Rush, Michael (1999) New Media in the late 20th Century Art



Siukonen, Jyrki (2023) Humpuukia ja hulluutta. Uuden taiteen vastaanotto 1910-luvun Suomessa



Taidetta tunteella : suomalaista ekspressionismia 1900-luvun alusta 1970-luvulle (2022) Toim. Tuija Hautala-Hirvioja, Mervi Löfgren Autti, Ulla Viitanen



The Routledge Companion to Expressionism in a Transnational Context (2019) Ed. Isabel Wünsche (4 op)


Opetusmenetelmät

Kuvataide 1900- ja 2000-luvulla / LUENTOSARJAT

Sinulla on mahdollisuus suorittaa taidehistorian aineopintoja UYLE0331V24-3001 Kuvataide 1900- ja 2000-luvulla (2-3 op) seuraavien syksyn luentojen pohjalta:

1) Taiteiden tiedekunnassa vieraileva tsekkiläinen apulaisprofessori Lenka Sýkorová pitää kaksi englanninkielistä luentoa
2) Rovaniemen taidemuseo järjestää syksyllä luentosarjan Pensselistä vasaraan


Visiting lecturer Lenka Sýkorová, F1027:

tue 8.10. 5-7 pm: Drawing as a nonverbal communication tool
wed 9.10. 5-7 pm: Curatorial strategies

(Lisätietoa / More information about these lectures in the end of this message)


Pensselistä vasaraan / Taiteen menetelmät -luentosarja, Rovaniemen taidemuseo:

ke 25.9. klo 17.30–19.00: Jaakko Heikkilä: Henkeviä porinoita – ihmisen kohtaaminen valokuvassa
ke 2.10. klo 17.30–19.00: Tom Engblom: Veistotaiteen menetelmät
ke 23.10. klo 17.30–19.00: Monna Laari: Taideteosten säilytys, sijoittelu ja huolto kotikokoelmissa
ke 30.10. klo 17.30–19.00: Leila Lipiäinen: Grafiikan menetelmät
ke 6.11. klo 17.30–19.00: Hilkka Liikkanen: Maalaustekniikat


Suoritusohjeet:

Luennot ja oppimispäiväkirja 2 op:

Osallistu vähintään 4 luentoon ja kirjoita oppimispäiväkirja. Pituus vähintään 5 liuskaa tekstiä sekä mahdollinen visuaalinen materiaali.

Luennot ja oppimispäiväkirja 3 op:

Osallistu kaikille luennoille (7 luentoa) ja kirjoita oppimispäiväkirja. Pituus vähintään 5 liuskaa tekstiä sekä mahdollinen visuaalinen materiaali.
(Oppimispäiväkirja on luennoilla esitettyjen pääasioiden, keskeisten huomioiden sekä omien tulkintojen ja pohdintojen muodostama teksti.)
Palautus 29.11.2024 mennessä joko Moodle-työtilaan tai Anniina.koivurova@ulapland.fi

Lisätietoa / Lenka Sýkorová, Associate Professor, FAD JEPU in Ústí nad Labem, Czech Republic

Lecture Drawing as a nonverbal communication tool

Keywords
contemporary art, drawing, textile, soft sculpture, embroidery, performance, history, revisionism, postcolonialism, Eastern bloc

Thinking through drawing. Drawing provides space where you can slow down. You can also think through drawing. The societal challenges in recent years have taught us to pay greater attention to everyday events, a moment of slowdown and full perception of the here and now. Being an intimate gesture, drawing is perceived by many artists as the most direct medium for expressing experiences with a specific sense of sensitivity to noticing the great or small history that is currently taking place. A sketch of an idea has accompanied artists since time immemorial. By combining the mind, eye and hand, they can capture the world around us. The drawing line, whether on paper or guided by matter in space, is a strong visual gesture of contemporary intermedia artists.

Presentation of research focused on the medium of drawing from the point of view of soft sculpture in the context of contemporary intermedia art. I will focus on presentation and interpretation of Polish artist Karolina Lizurej and her solo exhibitions in the Altán Klamovka in Prague Gallery Some stories to tell (2021) and exhibition I‘ll open for you a golden sky (2022) in the Artifex Gallery in Vilnius, Austrian artist Jasmin Schaitl and her solo exhibition Reciprocity (2021), Lithuanian artist Marija Griniuk and her solo exhibition Techno‐Diving into Reflexive Painting (2022) and Ukrainian artist Darja Lukjanenko and her solo show Irij (2023) in the Prague's Altán Klamovka Gallery. At the same time, I will give them in context of group exhibitions - On the Wings of Life (2022) in the Regional Gallery in Liberec, Here and Now (2021) at the international Festival 4 + 4 Days in Motion in Prague, Like living in the clouds (2022) at the international festival Supermarket Art Fair in Stockholm and Searching for lost worlds (2023) at Supermarket Art Fair.

Lecture Curatorial strategies

Keywords
contemporary art, curatorship, independent curator, artist-run space, independent art fair, exhibition as a medium

The aim of the lecture is to document the manifestations of curatorship defined by the terms: independent curator and artist-curator with an emphasis on experiment, and by the notion of an independent gallery run (artist-run space) in the intentions of a laboratory of contemporary visual art in the environment of Central Europe with overlaps to Scandinavian countries (Supermarket Independent Art Fair in Stockholm, Sami Center for Contemporary Art in Karasjok) and Los Angeles (Durdan and Ray Gallery, Tryst - Alternative art Fair, Torrance Art Museum).

Lenka Sýkorová, Associate Professor (1977, Prague) is an art historian, critic and curator of contemporary fine art. She studied the History of Art at the Faculty of Philosophy at Charles University in Prague, received her PhD (2012) and Associate Professor (2022) from the Faculty of Art and Design of the J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem. She has been the curator of the Altán Klamovka Gallery in Prague since 2004. As a curator, she participated in exhibition projects exploring the medium of drawing, including the diversity of its manifestations in contemporary intermedia work.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun