Research, Development and Innovation Competence (5 cr)
Code: A72H0025-3002
General information
- Enrollment
-
24.03.2025 - 09.11.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
10.11.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Health Care, Nursing K
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 59
- Degree programmes
- Nursing, Kemi
- Teachers
- Jenni Kiiskilä
- Teacher in charge
- Jenni Kiiskilä
- Groups
-
KA72H24KBachelor of Health Care, Nursing, Kemi, spring 2024
- Course
- A72H0025
Evaluation scale
H-5
Objective
Osaat kuvata erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit ja tunnistat niiden eri vaiheet osana tutkimuksellista kehittämistä.
Tiedät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Tiedät erilaisten tutkimusprosessien yleisimmät aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät.
Tiedät erilaisia toiminnallisen opinnäytetyön kehittämis- ja innovaatioprosesseja.
Osaat tunnistaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan oman alasi työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Hallitset tiedonhaun yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Osaat lukea ja arvioida kriittisesti oman alasi tieteellisiä julkaisuja.
Tunnet Lapin AMKn opinnäytetyöprosessin ja tiedät, miten laaditaan opinnäytetyön aihe-ehdotus Wihiin.
Content
- Tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadullinen tutkimusprosessi
- Määrällinen tutkimusprosessi
- Kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- Toiminnallinen opinnäytetyö ja innovaatiot
- Informaatiolukutaito
- Tiedonhankinnan menetelmät, keskeisimmät oman alan tietokannat ja tutkimustiedon
kriittinen arviointi
- Kirjallinen viestintä; raportoinnin perusteet
- Lapin AMKn opinnäytetyöprosessi
Location and time
Pääosin itsenäinen opiskelu verkko-oppimisympäristössä (Moodle).
Ma 10.11.2025 klo. 12.30-14.00, Zoomissa
Opintojakson informaatio-ja keskustelutilaisuus
Ma 24.11.2025 klo. 8.30-11.45, Zoomissa
Laadullinen ja määrällinen tutkimus.
Toiminnallinen opinnäytetyö.
Aktiivinen osallistuminen opintojakson Zoom-tilaisuuksiin on erittäin tärkeää. Lähipäivien aikana sovitaan yhteisistä käytännöistä (esimerkiksi ryhmissä tehtävät työt) ja käydään lävitse asioita, jotka tukevat oppimistasi.
Materials
Opintojakson oppimateriaali ja kirjallisuus ohjeistuksineen on opintojakson Moodle-työtilassa.
Teaching methods
Opintojakson alussa pidetään informaatio-ja keskustelutilaisuus opintojakson tavoitteista, toteutuksesta, oppimistehtävistä ja opintojakson arvioinnista. Opintojaksoon sisältyy tämän lisäksi yksi reaaliaikainen webinaari. Tässä webinaarissa käsitellään menetelmiä, jotka tukevat oppimistasi tällä opintojaksolla ja joita tarvitset lähitulevaisuudessa erityisesti tutkintoosi kuuluvan opinnäytetyön suunnittelussa ja toteutuksessa.
Muilta osin opiskelet opintojakson itsenäisesti Moodlen verkko-oppimisympäristössä. Osa opintojakson oppimistehtävistä on yksilötehtäviä, osa parityöskentelynä tai ryhmässä tehtäviä. Opintojakson vastuuopettajat ovat tavoitettavissa koko opintojakson ajan opintojakson alussa yhteisesti sovitulla tavalla.
Exam schedules
Opintojakson verkkotentit ja oppimistehtävät voi tehdä oman aikataulun mukaan. Huomioi opintojakson toteutusaika.
International connections
Opintojaksolla opiskellaan tutkimus-ja kehittämistyön perusteita ja hankitaan osaamista, jota tarvitaan mm. kansainvälisessä yhteistyössä. Opintojaksolla hankittava osaaminen luo perustan mahdollisille jatko-opinnoille master-tasolla eri maiden korkeakouluissa.
Completion alternatives
Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajien kanssa.
Student workload
Opintojakso vaatii huolellista ajankäytön suunnittelua (135 tuntia /opiskelija). Osa oppimistehtävistä tehdään yhteistyössä opiskelijakollegan/opiskelijakollegoiden kanssa, mikä edellyttää ajankäytön yhteissuunnittelua kaikkien osapuolten kesken.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyviä periaatteita.
Nimeät tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Nimeät erilaisten tutkimusprosessien yleisimmät aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät.
Kykenet erottamaan erilaisia toiminnallisen opinnäytetyön malleja ja niiden mahdollisuuksia kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Kuvaat oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät oman alasi tieteellisiä julkaisuja.
Assessment criteria, good (3)
Kuvaat selittäen tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyviä periaatteita.
Valitset tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Käytät yleisimpiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä harjoitustehtävissä.
Kykenet soveltamaan jotakin toiminnallisen opinnäytetyön mallia ja sen mahdollisuutta kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Käytät oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät monipuolisesti oman tieteellisiä julkaisuja.
Assessment criteria, excellent (5)
Sovellat tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyviä peruskäsitteitä sekä analysoit tutkimusprosessin eri vaiheita ja niihin liittyviä periaatteita.
Valitset perustellen tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan käytäntöä ohjaavia eettisiä periaatteita ja tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet.
Käytät johtopäätöksiä tehden yleisimpiä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä harjoitustehtävissä.
Kykenet suunnittelemaan toiminnallisen opinnäytetyön ja arvioimaan sen mahdollisuutta kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Käytät perustellen oman alasi tutkimus- ja kehittämistoiminnan mahdollisuuksia työelämän ennakoivassa kehittämisessä.
Haet tietoa kriittisesti arvioiden yleisimmistä oman alasi tietokannoista.
Luet ja hyödynnät rakentavan monipuolisesti oman tieteellisiä julkaisuja.