Siirry suoraan sisältöön

Land Surveying English (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML430-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Ritva Lampela

Vastuuhenkilö

Ritva Lampela

Opiskelijaryhmät

  • RA51M23S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija pystyy vuorovaikutteiseen kommunikointiin englanniksi maanmittausalalla toimivan insinöörin työn vaatimissa viestintätilanteissa. Opiskelija kykenee valmistelemaan ja pitämään ammattimaisen esityksen maanmittaustekniikan aiheesta. Hän pystyy toimimaan kokous- ja neuvottelutilanteissa englannin kielellä. Opiskelija tuntee yritysmuodot, hankintaprosessin ja siihen liittyvää liikeviestintää. Hän osaa esitellä alansa prosesseja, projekteja, järjestelmiä, tuotteita ja laitteita englanniksi. Hän osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita insinöörin ammattiin liittyviä tekstejä ja käyttää kuhunkin tilanteeseen sopivaa tyyliä. Hän ymmärtää oman alansa tekstejä ja osaa käyttää maanmittausalan terminologiaa. Opiskelija huomioi monikulttuurisuuden viestinnässä.

Sisältö

Teemat
- Insinöörin ja maanmittausalan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet englanniksi
- Ammattialan englanninkielinen terminologia

Aihealueet
- Maanmittausinsinöörin työ ja koulutus
- Maanmittausalan terminologia
-Teknologiayritykset, hankintaprosessi ja liikekirjeenvaihto
- Tekniikan alan dokumenttien kirjoittaminen
- Opinnäytetyön abstraktin kirjoittaminen
- Kokoukset ja neuvottelut sekä kokousasiakirjojen kirjoittaminen

Aika ja paikka

Rovaniemi, kevät 2025

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Zoom-luennot ja kontaktiopetus lähipäivillä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.
Integroitujen tehtävien arvioinnissa noudatetaan asiantuntijuuden periaatetta. Kielenopettaja arvioi tehtävät kieli- ja viestintätaidon ja ammattiaineen opettaja sisällön kannalta.
Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.

Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.

Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suullisen ja kirjallisen englannin taidon arviointi perustuu ammattikorkeakoulujen englannin taitotasokuvauksiin ja yleiseen eurooppalaiseen kielitaidon viitekehykseen (Common European Framework). Taitotasovaatimus on B2 (toimiva itsenäinen kielitaito).
Opintojakson arviointi perustuu lähiopetuksessa, suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä ja tentissä annettuihin näyttöihin, joiden pitää olla hyväksyttyjä.

Hylätty (0)

Arviointikriteerit eivät täyty, hylätty tai puuttuva kirjallinen tentti tai suullinen esitys..

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella riittävän kauan apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee joitakin keskeisiä oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen. Osoittaa satunnaisesti tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa. Kielitaito rajoittaa viestintää.

Tyydyttävä (2)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen, kun saa valmistella esitystä apuvälineitä käyttäen. Kirjoittaa insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä apuvälineitä käyttäen. Hallitsee keskeisiä tekniikan ja oman erikoisalansa ammattitermejä. Seuraa neuvotteluita ja osallistuu kokouksiin, mutta tarvitsee tukea aktiiviseen vuorovaikutukseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Tuntee ja käyttää vaativampaakin tekniikan ja maanmittaustekniikan termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.

Hyvä (4)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen jäsentyneesti ja asianmukaisella tyylillä. Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää monipuolisesti vaativampaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa eri rooleissa. Osoittaa hyvää tilannetajua monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa ilman, että kielitaito rajoittaa viestintää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Osaa esitellä prosessin, projektin, järjestelmän tai tuotteen lyhyelläkin valmistautumisella jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
Kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä insinöörin ammattiin liittyviä dokumentteja, raportteja ja muita tekstejä. Käyttää taitavasti ja täsmällisesti vaativaakin tekniikan ja oman erikoisalansa termistöä. Toimii kokouksissa ja neuvotteluissa vakuuttavasti eri rooleissa. Osoittaa erinomaista tilannetajua ja kielitaitoa monikulttuurisessa vuorovaikutuksessa.