Lastensuojelun perusteet (Etäopetus) (5 op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1216V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.12.2024 - 09.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Koulutus
- Sosiaalityön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heidi Kankkonen
- Paula Vainikka
- Ryhmät
-
SSOSaineSosiaalityö aineopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
- Opintojakso
- SSOS1216V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa lastensuojelun yhteiskunnallisen paikan ja tehtävät
- tunnistaa lastensuojelun järjestelmän lähtökohdat, keskeiset piirteet ja käytännöt
- hahmottaa lastensuojelun eettiset periaatteet.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI ja ETÄ 1.
Kaksi toteutusta, joista toinen (LÄHI) on suunnattu opiskelijoille, joilla ei ole aiempaa korkeakoulututkintoa, toinen (ETÄ 1) niille, joilla on jo aiempi korkeakoulututkinto suoritettuna.
Sisältö
Opiskelija perehtyy lastensuojelun yhteiskunnallisiin lähtökohtiin, tiedeperustaan, eettisiin periaatteisiin ja ammatillisiin käytäntöihin.
Oppimateriaalit
Hakalehto, S. & Toivonen, V. (toim.) 2016 Lapsen oikeudet lastensuojelussa. Kauppakamari.
Laitinen, M. & Väyrynen, S. 2011. Eettiset haasteet lastensuojelun sosiaalityön asiakasprosessissa. Teoksessa Aini Pehkonen & Marja Väänänen-Fomin (Toim.) Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus.
Kiili, J. ym. 2024 (Toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö. Gaudeamus.
Aaltio, E., & Isokuortti, N. (2019). Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit: Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi / Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 33/2019
Opetusmenetelmät
Toteutustapa: Luennot, joille osallistumista edellytetään. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen pohjautuen luentojen sisältöihin ja kurssimateriaaliin. Itsenäistä työskentelyä kurssimateriaalien pohjalta. Oppimispäiväkirjoissa opiskelijat reflektoivat luennoilla ja kurssimateriaaleista oppimaansa. Jos opiskelija ei osallistu luennoille, korvaava tehtävä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä
Välttävä (1): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat jäävät irrallisiksi tai niitä käsitellään yksipuolisesti tai epäloogisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus vastaa pääosin tehtävänantoa. Suoritus on huolellisesti laadittu ja oppimateriaalien sisällöt omaksuttu, mutta niitä käsitellään mekaanisesti ja pintapuolisesti. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, referoimaan tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Teksti voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa oppimateriaalien sisäistämistä ja ymmärtämistä sekä taitoa tulkita ja perustella. Käsiteltävästä asiasta on muodostettu kokonaiskuva, mutta siinä voi olla myös puutteita tai käsittely on referoivaa.
Kiitettävä (4): Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua ajattelua ja pohdintaa. Tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti. Teksti osoittaa itsenäistä ja analyyttistä otetta. Tietoa osataan soveltaa esimerkinomaisesti valittuun kontekstiin. Suoritus on hyvin toteutettu, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Oppimispäiväkirja on ehjä ja perusteellinen kokonaisuus, joka sisältää perusteltua, analyyttistä ja reflektoivaa ajattelua sekä kriittistä pohdintaa. Oppimateriaalia osataan soveltaa monipuolisesti ja suoritus on hyvin kirjoitettu ja argumentoitu. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta.
Esitietovaatimukset
Sosiaalityön perusopinnot