Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmointitekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML431-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 23.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Teuvo Heimonen

Vastuuhenkilö

Teuvo Heimonen

Opiskelijaryhmät

  • R51M22S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
  • RA51M22S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ohjelmointitekniikan perusteet erityisesti paikkatietojen hyödyntämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa ohjelmoida yksinkertaisia ohjelmia ja omaa perustaidot ohjelmoinnin hyödyntämiseksi.

Sisältö

Python-ohjelmoinnin perusteet

Paikkatietoihin liittyvän ohjelmoinnin perusteet

Aika ja paikka

Kevät 2025, Moodle.

Oppimateriaalit

Sähköiset ohje- ja oppimateriaalit, mm. Tie koodariksi-sivusto, Ohjelmointiputkan Python-opas ja Anita Graserin pyQGIS-tutoriaali. Oppimateriaalit esitellään tarkemmin opintojakson Moodle-sivustolla.

Opetusmenetelmät

Ajasta ja paikasta riippumattomat harjoitukset. Ohjelmointia harjoitellaan käyttäen Python-ohjelmointikieltä.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu oppimateriaalien, opastusvideoiden ja tarvittaessa joko henkilö- tai pienryhmäkohtaisen ohjauksen avulla. Varsinaisia oppitunteja ei pidetä.
Palautetta opiskelija saa sähköisten järjestelmien kautta ja henkilökohtaisena palautteena harjoitustöiden arvioinnin yhteydessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustöiden aiheet voivat olla itse valittuja ja harjoittelu- tai työtehtäviin suoraan liittyviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suoritetaan useammalla (pienehköllä) harjoitustyöllä. Koko opintojakson voi suorittaa myös yhdellä tai kahdella laajemmalla ohjelmointityöllä, joiden aiheet voi itse määrittää. Itse valittujen aiheiden olisi hyvä liittyä maanmittauksen työtehtäviin.

Sisällön jaksotus

Ensimmäisessä vaiheessa tutustutaan Python-ohjelmoinnin perusteisiin. Toisessa vaiheessa harjoitellaan paikkatieto-ohjelmointia käyttäen QGIS-ohjelmistoa, Pythonia ja pyQGIS-kirjastoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää ohjelmointitekniikan perusperiaatteet ja osaa tehdä yksinkertaisia, toimivia ohjelmakoodeja tai niiden osia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää ohjelmointitekniikan perusperiaatteet ja tuntee ohjelmointitekniikan hyödyntämisen alkeet paikkatietosovelluksissa. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia ja toimivia ohjelmakoodeja sekä tavanomaisten ohjelmointitehtävien että alkeellisten paikkatieto-ohjelmointitehtävien ratkaisemiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ohjelmointitekniikan perusperiaatteet ja osaa hyödyntää ohjelmointitekniikkaa paikkatietosovelluksissa. Opiskelija osaa tehdä virheettömiä ja toimivia ohjelmakoodeja sekä tavanomaisten ohjelmointitehtävien että paikkatieto-ohjelmointitehtävien ratkaisemiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi
Yksilöarviointi
Tuotosarviointia tuotosten laadun ja oikeellisuuden perusteella
Yksittäisiin tuotoksiin esitetään arviointikriteerit Moodlessa

Hylätty (0)

Tulokset eivät täytä niille asetettuja minimivaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

Maanmittausalan sovellusohjelmat tai vastaavat tiedot ja taidot