Siirry suoraan sisältöön

Fotogrammetrian ja kaukokartoituksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501ML74-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Maanmittaustekniikan koulutus

Opettaja

  • Teuvo Heimonen

Vastuuhenkilö

Teuvo Heimonen

Opiskelijaryhmät

  • R51M22S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2022
  • RA51M22S
    Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kaukokartoituksen perusteet ja sovellusmahdollisuuksia.

Sisältö

Sähkömagneettisen säteilyn, ilmakehän ja kohteen vuorovaikutusilmiöt
Kuvaustekniikat
Fotogrammetrinen mittaus ja sen sovellukset
Kartoitusilmakuvaus
Kuvatulkinnan perusmenetelmät Ilmalaserkeilaus
Satelliittikuva-aineistot ja niiden hyödyntämisen mahdollisuudet

Aika ja paikka

2.1.-16.3.2025, Zoom.

Oppimateriaalit

Luentokalvot ja harjoitustöiden ohjeet.



Muuta kirjallisuutta, lähteitä, oppimateriaaleja sekä internet-sivustoja esitellään opintojakson edetessä.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustyöt.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunnilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, joko yksilö- tai ryhmäohjauksena. Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunnilla opintojakson edetessä ja sähköisten järjestelmien kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Sekä vapaasti valittavien harjoitusaiheiden aiheet että omat tehtävät voivat liittyä työelämän tehtäviin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso suoritetaan harjoitustöillä. Harjoitustöiden palautusajat näkyvät Moodlessa. Harjoitustöitä voi tarvitaessa uusia tai täydentää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoitustyöt voi korvata sellaisilla omilla tehtävillä, että opintojaksolla tavoiteltu osaaminen saavutetaan. Osaaminen tulee osoittaa kirjallisesti raportoimalla.

Sisällön jaksotus

Ensimmäinen osio keskittyy fotogrammetrian ja toinen satelliiteista tehtävään kaukokartoituksen perusteisiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää kaukokartoituksen perusperiaatteet ja tuntee joitain sovellusalueita. Opintojakson pakolliset harjoitustehtävät on suoritettu, mutta suorituksissa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kaukokartoituksen perusperiaatteet, tuntee kaukokartoituksen sovellusalueita ja osaa soveltaa oppejaan harjoitustehtävien suorittamisessa. Opintojakson harjoitustehtävät on suoritettu ja raportoitu siten, että em. soveltaminen ja osaaminen ovat havaittavissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kaukokartoituksen perusperiaatteet, tuntee kaukokartoituksen sovellusalueita, osaa soveltaa oppejaan harjoitustehtävien suorittamisessa sekä kokeilla oppejaan omatoimisesti esim. lisätehtävissä. Opintojakson harjoitustehtävät ja omat kokeilut on suoritettu itsenäisesti sekä raportoitu selkeästi ja omaa osaamista arvioiden.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilöarviointi, itsearviointi.
Tuotosarviointia tuotosten laadun ja oikeellisuuden perusteella
Yksittäisiin tuotoksiin esitetään arviointikriteerit erikseen Moodlessa ja oppitunneilla

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Suoritukset eivät täytä minimivaatimuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.