Kandidaatintutkielma H (10 op)
Toteutuksen tunnus: KKAS2007V24-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.02.2024 - 02.02.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.09.2024 - 31.01.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 16
- Opettajat
- Tommi Wallenius
- Ryhmät
-
LO3-R1Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R1
-
LO3-R2Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R2
-
LO3-R3Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R3
-
LO3-R4Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R4
-
LO3-R5Luokanopettajan ko 3. vuosikurssi R5
-
KASKO3Kasvatustiede, 3. vuosikurssi
-
KEKA3Kestävyyskasvatuksen ko 3. vuosikurssi
-
ERILO3Erityisopettajan ko. 3. vuosikurssi
- Opintojakso
- KKAS2007V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja soveltaa laaja-alaisesti oman alansa teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita
- soveltaa kognitiivisia ja käytännön taitojaan, jotka osoittavat kasvatustieteen asioiden hallintaa sekä kykyä luoviin ratkaisuihin ja toteutuksiin
- rajata ja laatia valitsemaansa tutkimusongelmaan teoreettisen viitekehyksen ja hahmottaa käsitteellisiä malleja, selityksiä ja rakenteita aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta
- suunnitella ja toteuttaa pienimuotoisen teoreettisen tutkielman ja ymmärtää teoreettisen tutkimuksen lähtökohdat sekä menetelmät, työtavat ja tavoitteet
- tuottaa tieteellistä tekstiä tutkielman muodossa sekä jäsentää ja rakentaa teoreettisen/käsitteellisen tutkielmaraportin valitsemastaan aihepiiristä
- arvioida kriittisesti tuloksia ja erilaisia lähteitä sekä toisten opiskelijoiden tutkielmaraportteja
- hyödyntää saamaansa palautetta sekä antaa vertaispalautetta
- toimia hyvän tieteellisen käytännön ja tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia akateemisten seminaarikäytänteiden mukaisesti ja ottaa osaa tieteelliseen keskusteluun
Toteutustavat
Opintojakso toteutetaan syys- ja kevälukukauden aikana lähi-, hybridi- tai verkkoseminaareina (LÄHI, HYBRIDI 1/2/3, ETÄ 1).
Opiskelija valitsee itselleen sopivimman toteutustavan.
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn (28 h)
- Itsenäinen työskentely (239 h): tutkielman työstämiseen liittyvien tehtävien suorittaminen, tutkielman laatiminen ja esitteleminen, toisen tutkielman opponointi.
Ennen hyväksymistä tutkielma käy läpi plagiaatintarkistuksen (https://www.ulapland.fi/FI/Opiskelu/Opintojen-aikana/Turniti n)
Tutkielmaraportin palauttamisen jälkeen, mutta ennen tutkielman hyväksymistä opiskelija suorittaa kandidaatintutkielman kypsyysnäytteen (KKAS2009).
Sisältö
Opiskelija
- perehtyy tieteelliseen kirjallisuuteen
- jäsentää tutkimusaihetta ja määrittelee tutkimusongelman/-kysymyksen/-tehtävän
- laatii ideapaperin ja tutkimussuunnitelman
- laatii kirjallisuuteen perustuvan teoreettisen tutkielman kasvatustieteiden alaan sijoittuvasta aiheesta
Seminaarissa opiskelija
- esittelee ideapaperinsa ja tutkimussuunnitelmansa
- perustelee tutkielman suunnittelussa ja toteutuksessa tekemänsä valinnat ja ratkaisut
- esittelee kandidaatintutkielmansa ja argumentoi sen puolesta
- opponoi toisen opiskelijan tutkimussuunnitelman ja tutkielman
Aika ja paikka
Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa (zoom). Tiivistahtiselle toteutukselle hyväksytyt opiskelijat sitoutuvat suorittamaan tutkielmansa syyslukukauden aikana.
Oppimateriaalit
Seminaarin ohjaajan erikseen määrittelemä oppimateriaali.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
• 0 HYLÄTTY
Hylätty työ ei täytä kandidaatin tutkielmalle asetettuja tavoitteita. Tekijä on jättänyt noudattamatta olennaisia kandidaatin tutkielmasta annettuja ohjeita. Tekijä ei hallitse tutkimustehtävänsä kannalta olennaista tietoa. Aineisto ei vastaa asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Aineistoa ja sen keruuta ei ole kuvattu riittävästi ja aineiston analysointi on puutteellista. Tulokset ovat kirjattuina niukasti, luettelomaisesti tai tulokset eivät vastaa tutkimuskysymyksiin. Pohdinta ei onnistu tiivistämään tutkimuksen antia.
Tutkielma kokonaisuudessaan ei vakuuta siitä, että tekijä on omaksunut ja ymmärtänyt tutkielman aihepiirin ja tutkielmaprosessin. Raportointi on rakenteeltaan ja kieleltään puutteellista. Työ on lainattu tai kopioitu muiden tekemistä tutkimuksista tai opinnäytetöistä (viittaamatta jättäminen tai plagiointi).
ARVOSANA 1 VÄLTTÄVÄ
Tutkielma täyttää kandidaatin tutkielman vaatimukset välttävästi. Tutkielma on joko liian suppea tai rönsyilee tutkielman aiheesta muihin aiheisiin. Tutkimustehtävän määrittelyssä on puutteita siten, että tutkimustehtävä ei onnistu kytkemään teoreettista aineistoa tutkielman taustassa esitettyihin teemoihin ja käsitteisiin. Aineistoa ja sen keruuta on selvitetty niukasti. Tulosten raportointi on niukkaa, luettelomaista tai tulokset eivät riittävästi vastaa tutkimuskysymyksiin. Aineiston analysointi on kuvailevaa tai siinä on huomattavaa keskeneräisyyttä. Pohdinta ei onnistu tiivistämään tutkimuksen antia.
Tutkielma kokonaisuudessaan ei vakuuta siitä, että tekijä on omaksunut ja ymmärtänyt tutkielman aihepiirin ja tutkielmaprosessin. Raportointi on puutteellista rakenteeltaan ja kieleltään. Lähdekirjallisuutta on käytetty niukasti tai kirjallisuus ei täytä tieteellisiä vaatimuksia.
ARVOSANA 2 TYYDYTTÄVÄ
Tutkielma täyttää kandidaatin tutkielman vaatimukset tyydyttävästi. Tutkielma on joko liian suppea tai rönsyilee tutkielman aiheesta muihin aiheisiin. Tutkimustehtävän määrittelyssä on puutteita siten, että tutkimustehtävä ei onnistu kytkemään teoreettista aineistoa tutkielman taustassa esitettyihin teemoihin ja käsitteisiin. Aineistoa ja sen keruuta on selvitetty niukasti. Tulosten raportointi on niukkaa, luettelomaista tai tulokset eivät riittävästi vastaa tutkimuskysymyksiin. Aineiston analysointi on kuvailevaa tai siinä on huomattavaa keskeneräisyyttä. Pohdinta on niukkaa eikä onnistu arvioimaan omaa tutkielmaa suhteessa aiempiin tutkimuksiin.
Tutkielma ei kaikilta osin vakuuta siitä, että tekijä on omaksunut ja ymmärtänyt tutkielman aihepiirin ja tutkielmaprosessin. Raportoinnissa on rakenteellisia ja kielellisiä puutteita. Lähdekirjallisuutta on käytetty niukasti tai kirjallisuus ei täytä tieteellisiä vaatimuksia. Tutkielman eri osien tasossa voi olla epätasaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ARVOSANA 3 HYVÄ
Tutkielma täyttää kandidaatin tutkielman vaatimukset hyvin. Tekijä osoittaa hallitsevansa tutkimustehtävänsä kannalta olennaisen tiedon. Tutkimustehtävä on määritelty siten, että tutkielman teoreettisen taustoituksen ja tulosten esittelyn välille syntyy vuoropuhelua. Aineisto antaa mahdollisuuden vastata asetettuihin tutkimuskysymyksiin, mutta aineiston, sen keräämisen tai analyysin selvittämisessä on puutteita. Tulokset on raportoitu huolellisesti, mutta kuvailevasti. Pohdinnassa onnistutaan tiivistämään tulososan keskeisin anti ja suhteuttamaan sitä aikaisempiin tutkimustuloksiin. Tutkielman tuloksiin tai niiden tulkintaan liittyviä varauksia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia ei ole pohdittu riittävästi.
Raportointi on rakenteeltaan ja kieleltään suurimmaksi osaksi tieteellisen käytännön mukaista. Lähdekirjallisuus on tutkielman aihepiirin kannalta relevanttia tutkimuskirjallisuutta. Tutkielman eri osien tasossa saattaa olla epätasaisuutta kuitenkin siten, että kokonaisuutena tutkielma on hyvää keskitasoa.
ARVOSANA 4 KIITETTÄVÄ
Tutkielma täyttää kandidaatin tutkielman vaatimukset kiitettävästi. Tutkielman aihe on kiinnostava, ajankohtainen ja tutkimustehtävä on selkeästi rajattu. Tekijä osoittaa hallitsevansa tutkimustehtävänsä kannalta olennaisen tiedon. Tutkimustehtävä on määritelty siten, että tutkielman teoreettisen ja tulosten esittelyn välille syntyy luontevaa vuoropuhelua. Aineisto antaa mahdollisuuden vastata asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja tutkimusprosessin kuvaus kattaa olennaiset, analyysin perusteltavuuden ja luotettavuuden edellyttämät seikat. Tulokset on raportoitu huolellisesti tutkimuskysymyksiin vastaten sekä aineiston ja metodin ominaislaatua kunnioittaen. Pohdinnassa tekijä onnistuu tiivistämään tulososan keskeisimmän annin ja suhteuttamaan saatuja tuloksia aikaisempiin tutkimustuloksiin. Tutkielmassa myös pohditaan tutkielman laatua ja luotettavuutta. Siinä myös esitetään oman tutkielman tuloksiin ja tulkintoihin liittyviä varauksia ja rajoituksia sekä tuodaan esiin relevantteja jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Raportointi on tieteellisen käytännön mukaista, vivahteikasta, mutta samalla tiivistä. Lähdekirjallisuus on tutkielman aihepiirin kannalta relevanttia, viimeaikaista ja osin kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Tutkielman eri osien tasossa saattaa olla epätasaisuutta kuitenkin siten, että kokonaisuutena tutkielma on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ARVOSANA 5 ERINOMAINEN
Tutkielma täyttää kandidaatin tutkielman vaatimukset erinomaisesti. Tutkielman aihe on kiinnostava, ajankohtainen ja tutkimustehtävä on hyvin perusteltu sekä selkeästi rajattu. Tekijä osoittaa hallitsevansa hyvin tutkimustehtävänsä kannalta olennaisen tiedon. Tutkimustehtävä on määritelty siten, että tutkielman teoreettisen osan ja tulosten esittelyn välille syntyy luontevaa ja merkityksellistä vuoropuhelua. Tutkimustehtävä muodostaa koko tutkielmalle punaisen langan, joka näkyy niin taustaosassa kuin tutkimusprosessin toteuttamisessa. Aineisto antaa mahdollisuuden vastata asetettuihin tutkimuskysymyksiin ja tutkimusprosessin kuvaus kattaa olennaiset, analyysin perusteltavuuden ja luotettavuuden edellyttämät seikat. Tulokset on raportoitu huolellisesti tutkimuskysymyksiin vastaten sekä aineiston ja metodin ominaislaatua kunnioittaen. Pohdinnassa tekijä onnistuu tiivistämään tulososan keskeisimmän annin ja suhteuttamaan saatuja tuloksia aikaisempiin tutkimustuloksiin. Tutkielmassa myös pohditaan tutkielman laatua ja luotettavuutta. Siinä myös esitetään oman tutkielman tuloksiin ja tulkintoihin liittyviä varauksia ja rajoituksia sekä tuodaan esiin relevantteja jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Raportointi on tieteellisen käytännön mukaista, vivahteikasta, mutta samalla tiivistä. Lähdekirjallisuus on tutkielman aihepiirin kannalta relevanttia, viimeaikaista kotimaista ja kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta. Tutkielma osoittaa tekijän oman ajattelun ja tieteellisen tutkimuksen teon valmiuksien kypsyyttä ja soveltamiskykyä.
Esitietovaatimukset
Kandidaatintutkielma suoritetaan kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon loppuvaiheessa.
Sitä ennen opiskelija on suorittanut kasvatustieteen perusopinnot sekä suurimman osan kasvatustieteen aineopinnoista.
Viimeistään samanaikaisesti kandidaatintutkielman kanssa suoritetaan
- alempaan tutkintoon kuuluvat metodiopinnot
ja lisäksi yhtä aikaa tutkielman työstämisen kanssa
- Johdatus tieteelliseen ajatteluun ja tutkimukseen,
- Tieteellinen tiedonhankinta ja
- Tutkimuskirjoittamisen perusteet.