Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyön harjoittelu (8 op)

Toteutuksen tunnus: K702HL55-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 16.03.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 20.04.2025

Laajuus

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 55

Tutkinto-ohjelma

  • Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
  • Terveydenhoitajakoulutus, Kemi

Opettaja

  • Pipsa Vilen
  • Marianne Karttunen

Vastuuhenkilö

Marianne Karttunen

Opiskelijaryhmät

  • KA72H23S
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Osaat tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden edistämisessä.
Osaat tunnistaa keskeisimpiä mielenterveys-, riippuvuus- ja päihdeongelmia.
Osaat hyödyntää hoitosuosituksia ja hoitotyön periaatteita ja ymmärrät mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän verkostomaisuuden.
Osaat arvioida mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutusta ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
Osaat ohjatusti osallistua tiimityöskentelyyn työyhteisön jäsenenä toteutettaessa eri hoitomuotoja.
Osaat toimia dialogisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaat käyttää työyhteisön tukea, vertaisarviointia ja palautteita oman ammatillisen kasvun edistämisessä.
Osaat työskennellä potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita noudattaen.

Sisältö

Tieto puuttuu

Aika ja paikka

Kevät 2025
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön toimipaikat.

Oppimateriaalit

Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä kurssilla käyty materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelija:
- analysoi ja tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden kokonaisvaltaisessa edistämisessä
- osaa selittää keskeisimmät mielenterveys- ja päihdeongelmat ja osaa kuvata niitä koskevat hoitotyön periaatteet ja – hoitosuositukset sekä palvelu- ja hoitojärjestelmät eri toimintaympäristöissä asiakkaan elämänhallinnan näkökulmasta
- arvioi mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin
- on osallisena tiimityössä eri hoitomuotoja valittaessa ja toteutettaessa yksilö-, perhe-, ryhmä- ja yhteisötasolla sekä perehtyy lääkehoitoon ja muihin kuntoutumis- ja hoitomenetelmiin.
- osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa eri toimintaympäristöissä asiakkaiden psyykkistä eheytymistä tukien kollegiaalisesti
- on avoin erilaisissa kohtaamisissa syntyville omille tunteille ja kokemuksille ja keskustelee niistä hoitavan tiimin kanssa
- käyttää työnohjausta ja työyhteisön tukea, vertaisarviointia sekä palautteita ammatillisessa kehittymisessään analysoiden omia persoonallisia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan hoitosuhdetyöskentelyssä ja työhyvinvoinnin edistämisessä
- noudattaa potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita toiminnassaan

Kansainvälisyys

Sovittava ohjaavan opettajan kanssa erikseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava ohjaavan opettajan kanssa erikseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Huom! Sinulla tulee olla ko. opintojaksoon liittyvät teoriaopinnot suoritettuna/aloitettuna ja lääkelaskut hyväksytysti suoritettuina ennen harjoittelun alkamista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H) - Hylätty (0)

Hyväksytty:

Osaat tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden edistämisessä.
Osaat tunnistaa keskeisimpiä mielenterveys-, riippuvuus- ja päihdeongelmia.
Osaat hyödyntää hoitosuosituksia ja hoitotyön periaatteita ja ymmärrät mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän verkostomaisuuden.
Osaat arvioida mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutusta ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
Osaat ohjatusti osallistua tiimityöskentelyyn työyhteisön jäsenenä toteutettaessa eri hoitomuotoja.
Osaat toimia dialogisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaat käyttää työyhteisön tukea, vertaisarviointia ja palautteita oman ammatillisen kasvun edistämisessä.
Osaat työskennellä potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita noudattaen.

Hylätty

Et osaa tunnistaa positiivisen mielenterveyden elementtejä ihmisen elämänkerronnassa ja terveyden edistämisessä.
Et osaa tunnistaa keskeisimpiä mielenterveys-, riippuvuus- ja päihdeongelmia.
Et osaa hyödyntää hoitosuosituksia ja hoitotyön periaatteita, tai ymmärrä mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän verkostomaisuutta.
Et osaa arvioida mielenterveyden häiriöiden ja päihteiden käytön vaikutusta ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin.
Et osaa ohjatusti osallistua tiimityöskentelyyn työyhteisön jäsenenä toteutettaessa eri hoitomuotoja.
Et osaa toimia dialogisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Et osaa käyttää työyhteisön tukea, vertaisarviointia ja palautteita oman ammatillisen kasvun edistämisessä.
Et osaa työskennellä potilasturvallisuuden ja työturvallisuuden periaatteita noudattaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi
Hyväksytty/ hylätty
Itsearviointi, ohjaajien arviointi ja dialoginen palautekeskustelu.

Arvioinnin osaamisalueet:
Opiskelijan oppimisprosessi
- Opiskelijan harjoittelujaksolle asettamien tavoitteiden saavuttaminen, suunnitelmallisuus, itseohjautuvuus, tiedon hankkiminen ja toiminnan perusteleminen teoriatiedolla.
Eettinen osaaminen
- Vaitiolovelvollisuuden ja salassapidon noudattaminen, lakien ja säädösten, hoitotyön arvojen ja periaatteiden noudattaminen omassa työssään, turvallinen työskentely, vastuullisuus, hoidollinen suhtautuminen asiakkaaseen / potilaaseen / omaisiin / yhteistyö- ja oppimisverkostoon. Vastuu omasta ammatillisesta kehittymisestä
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen
- Kyky aloittaa ja ylläpitää ammatillista työhön kuuluvaa vuorovaikutusta: potilas-/asiakassuhteet, alaistaidot, kollegiaalisuus, työryhmässä työskentely, parityöskentely, moniammatillinen toiminta, hoito- ja palveluyksiköiden, verkostojen välinen yhteistyö.
Opetus- ja ohjausosaaminen
- Opiskelija ohjaa ja tukee erilaisia potilaita / asiakkaista heidän omaisiaan ja läheisiään ja ryhmiä sekä yhteisöjä. Ohjaa ja tukee asiakasta itsehoidossa ja potilaan oman terveysongelman hallinnassa. Terveyden edistämisen osaaminen.
Päätöksenteko-osaaminen
- Hoitotyön prosessi, raportointi, tiedottaminen ja kirjaaminen, koordinointi. Itsensäjohtamisosaaminen; tietoisuus, itsenäisyys, myönteisyys, selkeys, luovuus, vastuullisuus.
Hoitotyön kliininen osaaminen
- Potilaan /asiakkaan / potilaan lähiverkoston biopsykososiaalisten tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen. Potilaan kokonaiselämän kartoitus. Hoitotyön toimintojen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Hoitotyön menetelmien käyttäminen ja hoitosuhdetyöskentely.
Hylätyn harjoittelun kriteerit
- Harjoittelun/työssä oppimisen hylkääminen perustuu ammatillisiin, yhteistyöhön liittyviin sekä kehittymis- ja kehittämisvalmiuksien kriteereihin. Hylkäämisen perusteeksi riittää yksi seuraavista kriteereistä:
Ammatilliset valmiudet
eettisten periaatteiden, ohjeiden ja lakien noudattamatta jättäminen
potilasturvallisuuden vaarantava toiminta
Yhteistyökykyisyys
yhteistyötaidoissa puutteita
hoitosuhteisiin sitoutumattomuus
epäkollegiaalinen toiminta
oleellisia puutteita ammatillisessa vuorovaikutuksessa
oleelliset puutteet hoitotyön tiedoissa ja taidoissa
Kehittymis- ja kehittämisvalmiudet
motivaation ja oma-aloitteellisuuden puuttuminen
harjoittelun suunnittelemattomuus
oman toiminnan arvioinnissa ja reflektoinnissa puutteita
työelämätaidoissa puutteita