Sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus ja työskentely erityisryhmien kanssa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S001-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
17.01.2025 - 11.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Halttunen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S25K_2Sosionomikoulutus (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2025
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan ammatillista toimintaa, vuorovaikutusta ja eettisiä periaatteita
• omaa valmiuksia luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita ammattieettisesti kestävällä tavalla
• tunnistaa erityisryhmien ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
• osaa kuvata työskentelyperiaatteita erityisryhmien parissa
• tarkastelee omaa toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus, ammattietiikka ja ammatillinen toiminta
• vammaistyö ja kuntoutus
• ammatillinen toiminta sosiaalialalla
• sosiaalialan ammatillinen vuorovaikutus
• sosiaalialan ammattieettiset periaatteet
• työskentely erityisryhmien parissa
• keskeinen lainsäädäntö
Aika ja paikka
- Lapin AMK, Tietokatu 1, 94600 Kemi
- Moodle-työtila ja Zoom-verkkoluokka
- Kevät 2025
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, ja opettajan opintojakson alkaessa ilmoittama kirjallisuus ja mahdolliset muut lähteet.
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Pienryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely
- Havainnointipäivät ja kirjallinen tehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson esseetehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla on kaksi oppimistehtävää:
- itsenäisesti suoritettava esseetehtävä (sisältää 3 havainnointipäivää opiskelijan itse valitsemassaan työpaikassa)
- pienryhmässä toteutettava tehtävä
Tehtävien palautusten tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä
- ymmärtää ammatillisen vuorovaikutussuhteen merkityksen asiakastyössä
- ymmärtää jossain määrin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tunnistaa erityisryhmien parissa tehtävän ammatillisen työn työskentelyperiaatteita
- tunnistaa joiltakin osin omaa toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja ymmärtää jossain määrin niiden merkitystä käytännössä
- ymmärtää ja tietää käytännössä ammatillisen vuorovaikutussuhteen merkityksen asiakastyössä
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tunnistaa ja ymmärtää erityisryhmien parissa tehtävän ammatillisen työn työskentelyperiaatteita
- tunnistaa ja ymmärtää omaa toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja ymmärtää niiden merkityksen ja osaa toimia niiden mukaisesti
- ymmärtää ja tietää käytännössä ammatillisen vuorovaikutussuhteen merkityksen asiakastyössä ja huomioi sen omassa toiminnassaan
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä sekä osaa omassa toiminnassaan huomioida näitä tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä
- tietää ja ymmärtää erityisryhmien parissa tehtävän ammatillisen työn työskentelyperiaatteita ja osaa huomioida ne omassa toiminnassaan
- ymmärtää oman toimintansa lähtökohtia suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Hyvä (4):
Opiskelija
- tietää ja osaa soveltaa sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä tekijöitä ja ymmärtää sekä osaa arvioida niiden merkityksen ja toimia niiden mukaisesti
- ymmärtää ja tietää käytännössä ammatillisen vuorovaikutussuhteen merkityksen asiakastyössä ja huomioi sen omassa työssään ja osaa perustella vuorovaikutuksen merkityksen toiminnassaan
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä sekä osaa omassa toiminnassaan huomioida näitä ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella toimintaansa.
- tietää, ymmärtää ja osaa perustella erityisryhmien parissa tehtävän ammatillisen työn työskentelyperiaatteita ja niiden merkitystä. Opiskelija osaa huomioida ja soveltaa työskentelyperiaatteita omassa toiminnassaan.
- ymmärtää ja osaa arvioida oman toimintansa lähtökohtia ja vaikutuksia suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- tietää, osaa soveltaa ja perustella sosiaalialan ammatilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja eettisiin periaatteisiin liittyviä seikkoja. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida niiden merkityksen, toimia niiden mukaisesti ja kehittää omaa toimintaansa.
- ymmärtää, tietää ja osaa arvioida käytännössä vuorovaikutussuhteiden merkityksen ammatillisessa työssä ja huomioi sen omassa työssään ja osaa perustella vuorovaikutuksen merkityksen toiminnassaan. Opiskelija ymmärtää vuorovaikutustaitojen kehittämisen tärkeyden
- ymmärtää ja tunnistaa erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä sekä osaa omassa toiminnassaan huomioida näitä ammatillisen tuen tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa soveltaa ja perustella sekä arvioida ja kehittää toimintaansa.
- tietää, ymmärtää, osaa perustella ja arvioida erityisryhmien parissa tehtävän ammatillisen työn työskentelyperiaatteita ja niiden merkitystä. Opiskelija osaa huomioida ja soveltaa sekä kehittää työskentelyperiaatteita omassa toiminnassaan.
- ymmärtää ja osaa arvioida oman toimintansa lähtökohtia ja vaikutuksia suhteessa erilaisiin asiakkaisiin ja osaa kehittää omaa toimintaansa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hylätty-5. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle kuuluvien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti. Arviointikriteerit käydään läpi opintojakson alkaessa yhdessä opiskelijoiden kanssa.