Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S042-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 11.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Päivi Hietala

Vastuuhenkilö

Päivi Hietala

Opiskelijaryhmät

  • KA71S25K_1
    Sosionomikoulutus (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2025

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
• osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
• osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
• arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin

Sisältö

- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä

Kirjallinen viestintä:

Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.

Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät

Puheviestintä:

Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.

Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet

Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.

Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.

Aika ja paikka

kevätlukukausi 2025, jaksolla 1, 6.1. - .7.4.2025 toteutumisajanjakso
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala

Oppimateriaalit

Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti ja kommentoiva referaatti. Opinnäytetyön opas (1.8.2022 jälkeen aloittaneille opiskelijoille). Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Oppitunneilla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja.
Harjoitukset vaativat läsnäoloa: aktiivinen osallistuminen opetukseen.
Huomaa: pakollinen osallistuminen etäopetukseen: suulliset tuntiharjoitukset K1-ryhmällä 4.4.2025 ja K2-ryhmällä 3.4.2024 (Zoom-etäopetus). Kyseisillä oppitunneilla tehdään suullisia harjoituksia.
(ryhmäjako K1 ja K2 selviää opintojen alkaessa)
Luennot. Yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Moodle-oppimisympäristö. Zoom-etäopetus.
Oppimistehtävät:
puheviestintä
* puheviestinnän kehittämissuunnitelma/essee.Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
Essee on samalla myös kirjallisen viestinnän osuuden arvioitava tehtävä.
* suullinen alustus/puhe (5 minuuttia) sosiaalialan aiheesta. Yksilötehtävä. PowerPoint-diat: niistä tehty PP-video. Arviointi 0 - K5. Puhujat antavat ja saavat vertaispalautetta PowerPoint-videopuheistaan.
* ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: videoesitys. Neuvottelu/kokous aiheena: opettajan antamat aiheet. Esityksen kesto 5 min/puhuja (4 opiskelijan ryhmä: videon kesto 20 minuuttia). Ryhmän jäsenille sama arvosana. Arviointi: 0 - K5. Ryhmät antavat ja saavat vertaispalautetta videoesityksistään.

kirjallinen viestintä
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta.
* raportti: kotikunnan/-kaupungin tarjoamat sosiaali-, terveys- ja liikuntapalvelut. yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
* essee: kehittämissuunnitelma. Essee on samalla myös suullisen viestinnän osuuden arvioitava tehtävä.

Ohjaus ja palaute:
opettajan palaute esityksistä ja vertaispalaute suullisista tehtävistä.

Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä:
essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.

Lapin AMKin opinnäyteopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäyteraportissa:
* kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
* tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
* viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät

Puheviestintä
Sisältö:
Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
* argumentointi
* puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
* kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.

Ryhmäviestintätaidot:
* ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet
Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.

Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa Moodlen keskustelualueille.
* Tehtävien palautus opintojakson aikana 6.1.2025 - 7.4.2025. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty.
** Toinen palautusjakso on 7.4. - 31.5.2025 (arviointi ennen opettajan kesävapaata). Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2.
*** Kolmas palautusjakso on 1.6.2025 - 10.12.2025 (arviointi ennen opettajan jouluvapaata). Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävä hylätty nro 3, ja koko OJ on hylätty ja se on suoritettava uudestaan kokonaisuudessaan (5 op toisessa toteutuksessa).

**** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi syysukukauden 2025 aikana (palautettu ja väh. T1-arvosana) viim. 10.12.2025, tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan, mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti (Lapin AMKin tutkintosääntö).
**Palautuspäivä on 10.12.2025, jotta opettaja ehtii arvioida opintojakson suorituksen ennen kesälomaa.
Lapin AMK tutkintosääntö 2023:
4.3 Osaamisen arviointi ja opintosuoritusten merkitseminen
Mikäli opiskelijalta puuttuu suorituksia, merkitään arvosanaksi hylätty. Hylätyn arvioinnin perustelut kirjataan Pepin arviointi näkymässä Huomiot- kenttään. Puuttuvien suoritusten tekemisen jälkeen, suoritetaan arviointi uudelleen sille toteutukselle, joka on jäänyt kesken.
Puuttuvat suoritukset on tehtävä opintojakson uusimista koskevien reunaehtojen puitteissa.

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
(Tehtävästä) Hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan
opintojaksototeutuksen päättymistä seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa (tehtävästä) hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
ilmoittauduttava opintojakson seuraavalle toteutukselle ja suoritettava opintojakso uudelleen mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti.
***Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojaksototeutuksen päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Tämän jälkeen hyväksytysti suoritettua opintojaksoa ei voi suorittaa uudelleen.

***Keväällä 2025 hyväksytysti suoritetun opintojakson arvosanaa voi koettaa korottaa syyslukukauden 2025 aikana, kuitenkin niin, että OJ:n opettajalta saadut tehtävät on palautettu arvioitaviksi viimeistään 10.12.2025. Korotuksesta sovitaan OJ:n opettajan kanssa etukäteen, jolloin opettaja toimittaa korotustehtävät. Opintojakson arvosanan korottaminen vaatii koko opintojakson sisällön hallinnan osoittamista. Jo OJ:lla tehtyjä tehtäviä ei tehdä uudelleen, vaan korotustehtävät ovat uudet.

Sisällön jaksotus

kevätlukukaudella 2025

Lisätietoja opiskelijoille

Suomen kieli ja viestintä -opintojaksolle pitää ilmoittautua etukäteen Pepissä, ennen OJ:n alkamista. OJ alkaa tammikuussa.2025 Kemissä.
Kun opettaja hyväksyy Pepissä opiskelijan ilmoittautumisen, saa opiskelija pääsyn kyseisen OJ:n Moodle-oppimisympäristöön. Moodle-ympäristö alkaa näkyä samana päivänä hyväksymisestä OJ:lle.

Opintojakson ilmoittautumisen peruminen:
Ennen ilmoittautumisen hyväksymistä opiskelija voi itse poistaa ilmoittautumisensa Pepissä mutta ei enää sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisen.
Avoimen AMKin opiskelijan ilmoittautumista opettaja ei voi poistaa, joten jos ei olekaan tarkoitus suorittaa kyseistä OJ:a tai siitä on tulossa hyväksi luku, on oltava yhteydessä OJ:n opettajaan. Hän pyytää AvoinAMK-toimistoa poistamaan kyseisen opiskelijan ilmoittautumisen.

Opintojakson keskeyttäminen:
Mikäli opiskelija ei suoritakaan OJ:a eikä hän ole perunut ilmoittautumistaan,tulee hänen olla yhteydessö OJ:n opettajaan, joka poistaa ilmoittautumisen OJ:n päättyessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin.

Tyydyttävä (1-2)

Puheviestintä:

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä

Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä,
esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät
tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi.
omien viestintätaitojen arviointi: testit ja kehittämistehtävä

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista, ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan. Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin


Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 0 - 5):

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 0 - 5):

- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Englanniksi