Skip to main content

Multidisciplinary Assessment Competency (10 cr)

Code: K72GE004-3001

General information


Enrollment
01.10.2024 - 31.12.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 28.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 32
Degree programmes
Degree Programme in Elderly Care
Teachers
Anne Puro
Anne Jokelainen
Maarit Väärälä
Hanne Luosujärvi
Teacher in charge
Sari Arolaakso
Groups
KA72G24S
Bachelor of Social Services and Health Care, Kemi, Autumn 2024
Course
K72GE004

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja sen eri ulottuvuudet (ICF, BPS-ICF) sekä toimijuuden käsitteenä. Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä. Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti ikäihmisen toimintakykyyn ja toimijuuteen liittyviä voimavaroja sekä riskitekijöitä sekä käyttää arvioinnin tukena tarkoituksenmukaisia sekä luotettavia toimintakyvyn arviointimenetelmiä (TOIMIA-tietokanta). Opiskelija ymmärtää apuvälineiden merkityksen ikäihmisen arjen toiminnoista selviytymisessä ja osaa arvioida erilaisten apuvälineiden tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Accomplishment methods

Lähi- ja verkko-opetus, ennakkotehtävä, välitehtävät sekä oppimistehtävä.
Tutustuminen TOIMIA-tietokantaan (THL) ja sen hyödyntäminen ikääntyneen toimintakyvyn arviointimenetelmien valitsemisessa ja käytössä.

Content

Anatomia ja fysiologia / kehon rakenteet ja toiminnot.
Toimintakyky ja toimijuus.
Ikäihmisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä, TOIMIA-tietokanta.
Toimintakyvyn fyysiset edellytykset ja niiden arviointi; lihasvoima, tasapaino, liikkuvuus ja kestävyys.
Toimintakyvyn psyykkiset edellytykset ja niiden arviointi; kognitiiviset toiminnot, muisti, oppiminen ja elämänhallinta, vanhenemisen kokemus, persoonallisuuskäsitykset, elämänkaariajattelu.
Toimintakyvyn sosiaaliset edellytykset ja niiden arviointi; sosiaaliset suhteet yhteisö ja yksilötasolla.

Location and time

Etäopetus zoom ja lähiopetus Lapin AMKin Kemin kampus. Kummivanhuksen toimintakyvyn arviointi toteutetaan itsenäisesti.

Materials

Paltamaa, J. 2018. Ikääntyneen asiakkaan toimintakyky ja sen arviointi asiakaslähtöisessä tavoitteellisessa kotihoidossa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 251.



Taina Rantanen (toim.), Katja Kokko (toim.), Sarianna Sipilä (toim.), Anne Viljanen (toim.). 2022. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.

Heikkinen, E. & Rantanen, T. 2008. Gerontologia.

STAKES 2005. ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus, Suomi.

Pohjolainen, P. & Heimonen, S. 2009 (toim.). Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja tukeminen. Oraita 1/2009. Ikäinstituutti.

Hartikainen, S. & Lönnroos, E. (toim) 2016. Geriatria, arvioinnista kuntoutukseen. 

Pohjalainen, P & Salonen, E. Toimintakyky vanhuudessa - mitkä tekijät sitä määrittävät? Gerontologia 4 / 2013.

Jyrkämä, J. 2013. Vanheneminen, arkitilanteet ja toimijuus. Teoksessa Heikkinen & Jyrkämä & Rantanen (toim.). Gerontologia.

TOIMI-tietokanta. Terveysportti. 

THL toimintakyky sivusto, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky Muut ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.


Teaching methods

Opintokokonaisuuteen liittyy kaksi ennakkotehtävää, 1) anatomia ja fysiologia, 2) toimijuus ja toimintakyky. Ennakkotehtävien ohjeistukset löydät Moodle -ympäristöstä sen avauduttua. Ennakkotehtävät tulee olla tehtynä ennen 1. kontaktitunteja.

Opintokokonaisuus toteutuu projektimuotoisena, jossa projektina on Ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn monialaisen arvioinnin toteuttaminen. Monialaisen arvioinnin toteutat valitsemallesi kummivanhukselle. Lähi- ja etäopetustunneilla käydään läpi monialaiseen arviointiin liittyvää teoriaa sekä harjoitellaan yleisimpien ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin liittyvien arviointimenetelmien käyttöä hyödyntäen TOIMIA-tietokantaa. Lisäksi sinulla on käytössäsi Moodle-ympäristössä materiaalia ja linkkejä, joita voit hyödyntää kummivanhusprojektissasi. Projektin toteuttamiseen saat ohjausta opetustunneilla.

Employer connections

Kummivanhuksen toimintakyvyn monialainen arviointi toteutuu kummivanhuksen omassa elinympäristössään.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet suppeasti ja viittaus teoriaan puuttuu tai on vähäistä.
Opiskelija osaa luetella kehon rakenteet ja toiminnot.
Opiskelija osaa kuvata suppeasti ikäihmisen toimintakyvyn arvioinnissa käytettäviä arviointimenetelmiä, mutta perustelut arviointimenetelmien valinnalle puuttuu tai on vähistä.
Opiskelija ei kuvaa toimintakyvyn arvioinnin tuloksia ja tehdyt johtopäätökset jäävät kapea-alaiseksi.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteet viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnissa.
Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja tekemänsä havainnot sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvata toimintakyvyn ja toimijuuden käsitteen monialaisesti viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata kehon rakenteet ja toiminnot sekä niiden merkityksen päivittäisistä toiminnoista selviytymisessä.
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää tarkoituksenmukaisia ja luotettavia arviointimenetelmiä ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden monialaisessa arvioinnissa ja perustelee arviointimenetelmien valinnan viitaten teoriaan.
Opiskelija osaa kuvata ikäihmisen toimintakyvyn ja toimijuuden arvioinnin tulokset ja analysoida tuloksia ja tekemiään havaintoja sekä tehdä niistä johtopäätöksiä ikäihmisen arjen toimintoihin liittyvistä voimavaroista ja riskitekijöistä.

Go back to top of page