Monitieteinen gerontologiaosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: K72GE002-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 16.08.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 03.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
7 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 43
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Anne Puro
- Tanja Marjanen-Korkala
- Anne Jokelainen
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G24SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt. Opiskelija osaa määrittää kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa kuvata väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa. Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ja perustellen gerontologian tieteenalan keskeisiä käsitteitä.
Sisältö
Monitieteisen gerontologian osa-alueet
Yhteiskunnallinen kehitys ikäihmisten näkökulmasta
Väestön ikärakenteet ja niiden muuttuminen
Kansallinen ja kansainvälinen ikäpolitiikka ja niiden merkitys ikäihmisen elämään
Aika ja paikka
Opetus toteutuu lähipäivinä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksella, sekä etäyhteyksillä Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Rantanen, T. Kokko, K. Sipilä S. & Viljanen, A. Gerontologia. 2022.
Kulmala, J. 2019. Hyvä vanhuus
Gerontologinen sosiaalityö näkyväksi, kolmen yliopiston yhteishanke. Gerontologinen sosiaalityö näkyväksi – Kolmen yliopiston laaja yhteishanke käynnistyy | Valtiotieteellinen tiedekunta | Helsingin yliopisto (helsinki.fi)
Varaudu vanhuuteen. Vanhustyön Keskusliitto.Etusivu - Vanheneminen.fi
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu osana 1. lukukauden lukukausiprojektia Ikäihmisen kohtaaminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
Projektissa integroituu toisiinsa opintojaksot Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä sekä Monitieteinen gerontologiaosaaminen. Opiskelijat toteuttavat pienryhmätoteutuksena oppimistehtävän gerontologian eri osa-alueista. Oppimistehtävän teossa he perehtyvät tiedonhakuun informaatikon ohjauksessa sekä kirjallisen viestinnän perusteisiin suomenkielen lehtorin opastuksella. Opiskelijat tekevät oppimistehtävää hyödyntäen pilvipalvelujen antamaa mahdollisuutta (mihin heidät perehdytetään yhteistyössä eOppimispalvelujen kanssa). Oppimisprosessia ohjataan opettajien taholta pilvipalveluissa sekä kontakteissa. Lopulliset tuotokset esitetään koko ryhmälle esitysseminaareissa 20.-22.11.2024.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisältöä sekä keskeisiä käsitteitä.
Opiskelija osaa luetella keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä vanhuspoliittisia strategioita ja tavoitteita.
Opiskelija osaa kuvata väestörakenteen muutoksia ja niiden vaikutuksia ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt sekä keskeisiä käsitteitä.
Opiskelija osaa esitellä keskeiset kansalliset ja kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä laajasti monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt sekä käyttää johdonmukaisesti ja perustellen gerontologian tieteenalan keskeisiä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä laajasti keskeiset kansalliset ja kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla Hylätty, T1-K5. Arviointi koostuu opetukseen aktiivisesti osallistumisesta, sekä kaikkien tehtävien hyväksytystä suorittamisesta.