Siirry suoraan sisältöön

Monitieteinen gerontologiaosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: K72GE002-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 16.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 03.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

7 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 43

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomikoulutus

Opettaja

  • Anne Puro
  • Tanja Marjanen-Korkala
  • Anne Jokelainen
  • Tuula Ahokumpu

Vastuuhenkilö

Tuula Ahokumpu

Opiskelijaryhmät

  • KA72G24S
    Geronomikoulutus, Kemi, Syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt. Opiskelija osaa määrittää kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa kuvata väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa. Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ja perustellen gerontologian tieteenalan keskeisiä käsitteitä.

Sisältö

Monitieteisen gerontologian osa-alueet
Yhteiskunnallinen kehitys ikäihmisten näkökulmasta
Väestön ikärakenteet ja niiden muuttuminen
Kansallinen ja kansainvälinen ikäpolitiikka ja niiden merkitys ikäihmisen elämään

Aika ja paikka

Opetus toteutuu lähipäivinä Lapin ammattikorkeakoulun Kemin kampuksella, sekä etäyhteyksillä Zoomissa lukujärjestyksen mukaisesti.

Oppimateriaalit

Rantanen, T. Kokko, K. Sipilä S. & Viljanen, A. Gerontologia. 2022.



Kulmala, J. 2019. Hyvä vanhuus



Gerontologinen sosiaalityö näkyväksi, kolmen yliopiston yhteishanke. Gerontologinen sosiaalityö näkyväksi – Kolmen yliopiston laaja yhteishanke käynnistyy | Valtiotieteellinen tiedekunta | Helsingin yliopisto (helsinki.fi)



Varaudu vanhuuteen. Vanhustyön Keskusliitto.Etusivu - Vanheneminen.fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu osana 1. lukukauden lukukausiprojektia Ikäihmisen kohtaaminen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
Projektissa integroituu toisiinsa opintojaksot Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä sekä Monitieteinen gerontologiaosaaminen. Opiskelijat toteuttavat pienryhmätoteutuksena oppimistehtävän gerontologian eri osa-alueista. Oppimistehtävän teossa he perehtyvät tiedonhakuun informaatikon ohjauksessa sekä kirjallisen viestinnän perusteisiin suomenkielen lehtorin opastuksella. Opiskelijat tekevät oppimistehtävää hyödyntäen pilvipalvelujen antamaa mahdollisuutta (mihin heidät perehdytetään yhteistyössä eOppimispalvelujen kanssa). Oppimisprosessia ohjataan opettajien taholta pilvipalveluissa sekä kontakteissa. Lopulliset tuotokset esitetään koko ryhmälle esitysseminaareissa 20.-22.11.2024.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa luetella monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisältöä sekä keskeisiä käsitteitä.
Opiskelija osaa luetella keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä vanhuspoliittisia strategioita ja tavoitteita.
Opiskelija osaa kuvata väestörakenteen muutoksia ja niiden vaikutuksia ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata ja esitellä monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt sekä keskeisiä käsitteitä.
Opiskelija osaa esitellä keskeiset kansalliset ja kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata ja esitellä laajasti monitieteisen gerontologian osa-alueet ja niiden sisällöt sekä käyttää johdonmukaisesti ja perustellen gerontologian tieteenalan keskeisiä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä laajasti keskeiset kansalliset ja kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet.
Opiskelija osaa kuvata ja esitellä väestörakenteen muutokset ja niiden vaikutukset ikäihmisten asemaan yhteiskunnassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla Hylätty, T1-K5. Arviointi koostuu opetukseen aktiivisesti osallistumisesta, sekä kaikkien tehtävien hyväksytystä suorittamisesta.