Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: K72GE001-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
20.08.2024 - 09.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Tanja Marjanen-Korkala
- Päivi Hietala
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G24SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet. Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet. Opiskelija kehittää omia kirjallisia ja suullisia viestintätaitojaan ja osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija hallitsee Lapin ammattikorkeakoulun asiakirjat, opinnäyteoppaan sekä Lapin AMKissa käytettävän viittaamistekniikan. Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Geronomin ammatillinen osaamisperusta
Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen
Suomen kieli ja viestintä; Lapin AMKin asiakirjat, opinnäyteopas ja viittaamistekniikka
Aika ja paikka
syyslukukausi 2024 (lukuvuosi 2024 - 2025)
Hyvinvointipalvelut Tietokatu 1, Kemi
Etäyhteyksin toteutuvat osuudet lukukausiaikataulutuksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Suomen kieli ja viestintä /materiaali: *suomen kieli ja viestintä: Lapin AMKin asiakirjat & opinnäytetyön opas *Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) *Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) *Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) *Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) *Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) *muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali
Opetusmenetelmät
Suomen kieli ja viestintä /vastuuopettaja Päivi Hietala
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus Kemin kampuksella
Zoom-etäopetus
opetustallenteet
Moodle-oppimisympäristö
yksilö- ja ryhmäharjoitukset
oppimistehtävät:
kirjalliset ja suulliset viestinnän tehtävät
videotehtävä: yksilötehtävä. Työnhaku: itsensä esittely. "Millainen viestijä ja työntekijä olen?"
Videotehtävän pohjana käytetään erilaisia testejä ja niiden tuloksia.
Testien linkit ja ohjeet ovat Moodlessa.
gerontologia: kirjallinen tehtävä 0 - K5 ryhmätehtävä / yhteistehtävä.
* kirjallisen tehtävän arviointi 0 - K5 (ulkoasu, kieli, viittaukset ja muu kirjallisen tehtävän ohjeistuksen noudattaminen arviointiperusteina). Kaikille ryhmän jäsenille sama arvosana kirjallisesta tehtävästä.
Ohjaus ja palaute:
kirjallisen tehtävän ohjaus ryhmille ennen tehtävän palautuspäivää
Kirjallinen viestintä: Zoom-etäohjaus /Päivi Hietala
22.10.2024: Pakollinen osallistuminen ohjaukseen: vähintään yksi opiskelija /gerontologia-ryhmätehtävä.
Ohjausaika varataan etukäteen Moodlessa olevassa keskustelussa. Ohjausaika on 15 - 30 min/ryhmä (aika riippuu ryhmien määrästä).
Vuorovaikutus ja viestintä / orientoivat opinnot osa 2 /vastuuopettaja Tuula Ahokumpu
Osuuden sisältö:
- geronomin ammatti ja osaaminen/kompetenssit
- 1. lukukauden aikataulutus syksy 2022
- 1. lukukauden toteutussuunnitelma
- Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma
- Osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen
- Lapin amkin tutkintosääntö
- Etiikka tieteenalana ja geronomin eettiset periaatteet
- Osaamisen tasot / Bloomin taksonomia
- Tiimityöskentely ja tiimisopimus
- Innovaatiokompetenssit
- Ammatillinen vuorovaikutus ja ikäihmisen kohtaaminen
- Itsemääräämisoikeus ja integriteetti
- Dialogisuus vuorovaikutuksessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suomen kieli ja viestintä:
*ei tenttiä: kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Sisällön jaksotus
yhdelle lukukaudelle jaettuna: syyslukukaudella 2024 - 2025
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle pitää ilmoittautua Pepissä ennen OJ:n alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen, saa opiskelija käyttöönsä Moodle-oppimisympäristön.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelija osaa itsenäisesti ja tarkoituksenmukaisesti toimia yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Geronomin ammatillinen osaamisperusta
Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen
Näihin sisältöalueisiin ja osaamistavoitteisiin perehdytään kontaktiopetuksen yhteydessä teemoihin liittyvien tuntitehtävien avulla. Osaaminen näiden sisältöjen osalta arvioidaan hyväksytty/täydennettävä arviointikriteereillä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 0 - K5 määräytyy viestinnän tehtävien mukaan.
* viestintä: kirjallinen ja suullinen osuus suoritettu
---kirjalliset tehtävät:
- kirjallisen tehtävän arviointitaulukko: gerontologia-tehtävä
- suullinen viestintä: videotehtävien arviointi.
- tuntiaktiivisuus: osallistuminen harjoituksiin ja tehtäviin
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä ohjatusti toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja ohjatusti toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti niiden mukaisesti erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja tarkoituksenmukaisesti toimia yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.